Corona Hulp Weert zorgt voor digitaal ‘noaberschap

Print
Corona Hulp Weert zorgt voor digitaal ‘noaberschap’

Bart Maes (initiatiefnemer) en Ilse den Mulder (manager Punt Welzijn) zorgen ervoor dat hulpvraag en hulpaanbod met elkaar gematcht wordt op Corona Hulp Weert. Afbeelding: Arjanne van Voorst

Laar / Weert / Altweerterheide / Stramproy / Tungelroy / Swartbroek -

Heb je hulp nodig of wil je iemand helpen tijdens de coronacrisis? Weertenaar Bart Maes kwam met het idee van de facebookpagina Corona Hulp Weert. Niet veel later nam Punt Welzijn het over en koppelde daar de telefonische hulplijn 0495-697900 aan vast.

„Meteen na de lancering stroomden de berichten binnen op de facebookpagina Corona Hulp Weert”, vertelt Bart Maes. „We gingen vrijdag de lucht in en op zondag konden we al een hulpvraag beantwoorden. Fijn dat mensen elkaar willen helpen. Naar elkaar omkijken. Het doet me denken aan de burenzorg van vroeger. ‘Noaberschap’ in het Weerts dialect, maar dan digitaal.”

Bart kwam op het idee van het samenbrengen van hulpvraag en aanbod door een vriend in Italië. „Mijn vriend waarschuwde me voor het coronavirus. Neem het serieus. Het is groter dan jullie in Nederland denken.” Het zette Bart in de actiemodus. „Ik heb met MLA een mediakanaal, waarmee ik mensen met elkaar in verbinding kan brengen.”

Wat klein begon, nam snel een grote vlucht. Op dit moment zijn er al meer dan achttienhonderd mensen die de facebookpagina Corona Hulp Weert volgen. Tweehonderdvijftig mensen hebben hulp aangeboden en tot nog toe zijn er een kleine honderd matches gerealiseerd. Zo postte de Stichting Land van Horne dat ze op zoek was naar goed werkende tweedehands tablets om te gebruiken voor beeldbellen met familie van de bewoners. Een ander vroeg: Wie wil er een praatje met mijn vader maken? Via de bemiddeling van Punt Welzijn werd er een geschikte persoon gevonden en nu bellen ze elke dag even met elkaar.

Na de speech van premier Mark Rutte op 15 maart, vroegen de medewerkers van Punt Welzijn zich af wat ze voor anderen zouden kunnen betekenen. Welzijnswerker Bouke Kouters had van de facebookactie van Bart Maes gehoord. Hij nam contact op met Bart en de krachten werden daarna in rap tempo gebundeld. Punt Welzijn schaalde Barts idee op tot een telefonische hulplijn en ontwikkelde een registratiesysteem. „Ik ben blij dat we dit als Punt Welzijn kunnen doen. Wij zijn dagelijks bezig met het welzijn van mensen. Dit past bij ons”, vertelt Ilse den Mulder, manager van Punt Welzijn.

Corona Hulp Weert is zowel voor Bart als Ilse nu al geslaagd. „Het is fijn te zien dat mensen zich spontaan melden en iedere match is er één”, vindt Ilse. Ze vraagt zich alleen af of we wel iedereen bereiken? „Om hulp vragen blijft lastig. We gaan op korte termijn bedenken hoe we het mensen nog makkelijker kunnen maken om hulp te vragen.” Wordt vervolgd dus.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →