Autotest

Update voor ‘cashcow’ Landrover Discovery Sport P250

Print
Update voor ‘cashcow’ Landrover Discovery Sport P250

De Discovery Sport P250 heeft uitstekende terreineigenschappen. Afbeelding: Land Rover

Samen met de recent vernieuwde Evoque is de Discovery Sport de cashcow van het merk Land Rover. De vernieuwde versie moet dat succes verlengen, onder andere door hybridetechniek.

Het was tijd voor een behoorlijke ingreep, vond Land Rover na vier jaar en een half miljoen geproduceerde exemplaren. Het moest dus meer dan een facelift zijn, want niet alleen het bodywork en het interieur zijn aangepakt, ook de techniek en het platform zijn gewijzigd. Maar laten we toch maar even bij de verpakking beginnen; je hoeft geen extreme autonerd te zijn om het verschil tussen de oude en de vernieuwde te zien. Zo is de grille nieuw, net als de koplampen, bovendien is de bumper behoorlijk forser en anders vormgegeven. Net als de andere achterlichten en bumper allemaal niet van het niveau Amazing Discoveries, maar wel degelijk anders.

Hybride

Het platform moest licht aangepast worden om plaats te bieden aan de diverse nieuwe hybride aandrijflijnen. Die zijn er van een milde variant (MHEV) tot een plug-in (PHEV). Dat zie je in de totaal vernieuwde cockpit een beetje terug als je met de nieuwe, heldere displays de nodige informatie oproept. Hoewel de invoering van deze grote breedbeeldschermen en de toepassing van de mooiste bekledingsmaterialen bij deze Discovery Sport best een metamorfose veroorzaken, kenden we deze mooie- hard en software al van de andere modellen. De ‘huisstijl’ van Land / Range Rover is onmiskenbaar en nu dus van instapper tot aan de absolute toppers tot op grote hoogte gelijk. Ook als je dit goedkoopste Land Rover-model koopt, maak je een luxe entree in de premium SUV-wereld van het merk dat ooit de legendarische Defender en Range Rover voortbracht.

Update voor ‘cashcow’ Landrover Discovery Sport P250
Foto: Land Rover

Opties

Veel is standaard aan boord, maar uiteraard zijn er ook de nodige opties die het mogelijk maken om de prijs van minimaal zo’n 55 mille en maximaal zo’n 70 mille voor de topversie op te drijven. Het meerkeuzemenu waaruit je met de rijstandenknop kunt kiezen, kennen we al jaren, maar werd nog verder uitgebreid met nog meer terreinmodi. Zo is er nu bijvoorbeeld een waad- en een scout-functie waardoor je met behulp van het zeer geavanceerde 360-graden camerasysteem nog beter vooruit kunt kijken in moeilijk terrein. Het gaat zelfs zover dat je tussen je virtuele voorwielen door de bodem onder je auto kunt scannen. Zo kun je diepe kuilen of scherpe rotsen vermijden. Ook langs je auto kijken kan en zo kun je de rand van de afgrond vermijden. Een state of the art systeem waardoor je in echt terrein geen scout (een menselijke verkenner die bij echt moeilijk terrein voor de auto uitloopt en de bestuurder waarschuwt en aanwijzingen geeft) meer nodig zou hebben. Inderdaad u leest het goed, er zit enig voorbehoud in deze zin. Want in de echte wereld heb je listige lichtomstandigheden, waardoor je als mens soms al niet weet wat je nou echt ziet. Dat is bij dit systeem soms ook zo. Een scherpe rots, diepe kuil of ander gevaar zie je soms toch nog onvoldoende. En omdat je in echt linke omstandigheden nou eenmaal beter safe dan sorry kunt zijn, heb je af en toe die menselijke scout toch nodig voor meer info.

Allround familieauto

Onderweg op de weg, waar we de Discovery Sport in Nederland voornamelijk zullen gebruiken, valt weer op wat een fijne allround familieauto deze Land Rover is. Hij blinkt vooral uit in comfort. De onderstelafstemming is relatief soft en daar passen hybride aandrijflijnen goed bij. Het 48V milde hybridesysteem kost geen interieur of bagageruimte, want de accu zit in de vloer ongeveer onder de bestuurderspositie verwerkt. En zoals de meeste van dergelijke milde hybridesystemen verricht ook het Land Rover-systeem dat we al kennen van de Evoque in alle stilte goed werk. Het regenereert energie en helpt mee bij het accelereren.

Update voor ‘cashcow’ Landrover Discovery Sport P250
Foto: Land Rover

Ook het PHEV-systeem kennen we al van de overige modellen. Het milde hybridesysteem wordt toegepast op alle motoriseringen behalve de voorwielaangedreven instapdiesel D150. Die motor kun je ook krijgen met AWD en verder zijn er in de categorie zelfontstekers een D180 en D240. De benzinevarianten beperken zich tot deze P250 en de P200 AWD. De PHEV die later arriveert, werkt samen met een driecilinder. Deze krachtbron zullen we alleen in combinatie met de PHEV-techniek terugzien, want zonder elektropower acht Land Rover hem ondermaats.

Rijervaring

Wij reden de P250 MHEV en die combinatie presteerde adequaat. Niet helemaal perfect, want een schakelfoutje is de automatische negenbak niet vreemd. Ook de afgifte van het vermogen is soms een tikje abrupt, waardoor de aandrijflijn af en toe iets minder soepel reageert dan je zou wensen. Maar grosso modo passen motor en bak wel bij de bijna twee ton zware sport-Disco. Hij voelt niet snel aan, maar is wel vlot genoeg. En zoals zo vaak bij zo’n flinke SUV zijn de trekgrage diesels ook zeker het proberen waard.

Update voor ‘cashcow’ Landrover Discovery Sport P250
Foto: Land Rover

Eindoordeel

Pluspunten zijn de aangescherpte styling, een veel luxer interieur, extra connectiviteit en comfort. Het is een praktische ruime auto met uitstekende terreineigenschappen. Minpunten zijn er ook: vrij zwaar en de top benzinemotor is niet meer dan adequaat.

De Land Rover Discovery is een ruime, comfortabele allrounder die zowel op de weg als offroad weer beter is geworden.

Specificaties Land Rover Discovery Sport P250

  • Prijs: € 71.700,--
  • Topsnelheid: 225 km/h
  • Acceleratie: 0-1007,6 s
  • Gem. verbruik: 1 op 12,6
  • CO2-emissie: 179 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1997 cm3
  • Max. vermogen: 249 pk (183 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 365 Nm/1400 min-1
  • Transmissie: negentrapsautomaat
  • Massa leeg: 1939 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen