Autotest

Polestar 2: nieuw ontdekte ster

Print
Polestar 2: nieuw ontdekte ster

De Polestar 2. Afbeelding: Istvan Csiszar

De Polestar 2 is dé concurrent van de Tesla Model 3. Is de luxe Zweed koel genoeg?

Met de Polestar 1 werd het sportieve elektromerk van Volvo vorig jaar officieel gelanceerd. De oerknal waarmee Polestar definitief werd gevormd. De productie (in China) van de 600 pk sterke plug-in hybride coupé is in volle gang en ze bouwen maximaal 1500 stuks, verdeeld over drie jaar. Een exclusieve imagobouwer van 150.000 euro, terwijl de Polestar 2 het volumemodel is. De volledig elektrische vijfdeurs fastback moet in een andere Chinese fabriek van de band rollen om jaarlijks 60.000 exemplaren aan de man te brengen.

Later volgt er ook een elektrische SUV. De productie van de Polestar 2 staat op het punt van starten en als alles volgens planning blijft verlopen, dan worden de eerste 2’s medio dit jaar geleverd in Nederland. Het is alleen niet ondenkbaar dat het coronavirus de boel gaat verzieken, lees vertragen. Hoe dan ook, met een prijs van 59.800 euro zit de Polestar 2 middenin het prijzenspectrum van de Tesla Model 3.

Autotest Polestar 2. Video: Autovisie

Strak

De Polestar 2 meet 4,60 meter en daarmee is hij negen centimeter korter dan een Model 3. De Zweed kenmerkt zich door strakke, bijna simplistische lijnen zoals we die ook kennen van Volvo. Het is een fraaie auto, maar een eigen identiteit is (nog) moeilijk te ontdekken. Het logo lijkt op dat van DS en de diepliggende grille heeft iets weg van Peugeot. Hij heeft standaard vierwielaandrijving door een elektromotor op de vooras en een exemplaar op de achteras. De motoren van Siemens zijn even sterk en brengen de totale kracht op 408 pk en 660 Nm. Daarmee zoeft de grofweg 1900 kg wegende Polestar in 4,7 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid ligt ruim boven 200 km/h. Prima prestaties, waar Tesla echter niet nerveus van wordt.

Polestar 2: nieuw ontdekte ster
Foto: Istvan Csiszar

Accu

Tussen beide assen ligt een 78 kWh-accupakket van LG, waarvan in de praktijk een opmerkelijk hoge 77 kWh gebruikt van worden. Volgens de WLTP-meetmethode haalt de Polestar 2 daarmee 470 kilometer. De Tesla Model 3 Long Range is gelijk geprijsd aan de Polestar, heeft minder pk, accelereert iets sneller en heeft een WLTP-range van 560 kilometer uit zijn 75 kWh-accupakket. De Performance-versie van de Model 3 heeft eveneens een 75 kWh-batterij, is véél sneller, vijf mille duurder en heeft een opgegeven actieradius van 530 kilometer.

Wat dat betreft is de Polestar geen gamechanger en dat is hij evenmin aan een laadstation. Hij kan tot 11 kW AC-laden en tot 150 kW aan een DC-laadpaal. De Tesla heeft dezelfde AC-laadcapaciteit, maar kan in theorie tot 250 kW DC-laden. Alleen is de daarvoor benodigde Tesla Supercharger V3 vooralsnog niet in Nederland beschikbaar en daardoor haalt hij nu ook 150 kW.

Exclusief

Sla een portier open en de Polestar weet zich duidelijker te onderscheiden van een Tesla. Het gereden prototype was voorzien van alle mogelijke luxe en kostte 73.000 euro. Dan is er prachtig generfd hout, geurig leer, zijn er mooie kunststoffen en een strakke afwerking. Een interieur waarvoor de minimalistische Model 3 zijn hoofd moet buigen. De Polestar voelt exclusief, straalt Scandinavian design uit en heeft een primeur. Hij heeft namelijk een infotainmentsysteem dat voor het eerst volledig op Android draait.

De navigatiefunctie is Google Maps, er is Google Assistant om met steminstructies opdrachten uit te laten voeren en vrijwel alle Google apps zijn te integreren in het systeem. Dat betekent verder state of the art software en de voortdurende ontwikkeling door de tech-gigant. De aansturing van het scherm van tablet-formaat gaat via klikken in plaats van swipen zoals in de Volvo’s. Het systeem werkt intuïtiever en heeft grotere iconen, waardoor een instelling veranderen minder aandacht vraagt. Geen nieuwe functies, want we kennen dergelijke zaken ook van onder meer het MBUX van Mercedes-Benz. Dat werkt nog niet feilloos en dit door Android gedragen systeem zou het wel eens naar de kroon kunnen steken, maar we hebben het nog niet goed genoeg kunnen testen tijdens deze vluchtige kennismaking. En wees niet ongerust: hij heeft ook Apple Carplay…

Polestar 2: nieuw ontdekte ster
Foto: Istvan Csiszar

Cockpit

Het stuur kennen we van Volvo en ook de centrale unit voor de bediening van het audiosysteem is een bekend ‘gezicht’. Het digitale instrumentarium achter het stuur is standaard en kan informatie van het infotainmentsysteem of de boordcomputer weergeven, maar géén traditionele tellers. Al met al een goede zitplek voor de bestuurder met comfortabele stoelen, een hoge middentunnel met fraai gestileerd pookje en voldoende zicht rondom.

Het meubilair is royaler en beter gevormd dan de Tesla-stoelen en dat geldt ook voor de tweede zitrij. Op de achterbank houdt iemand met een lengte van 1,80 meter ruim vijf centimeter over tot de voorstoelen als hij achter zichzelf gaat zitten en een paar vingers ruimte tot de dakhemel. Iets krapper dan de Tesla, maar meer zitcomfort. In de kofferbak is 405 liter aan bagageruimte en in de frunk voorin nog eens 35 liter. Prima bruikbare compartimenten die vergelijkbaar zijn met de Model 3. Niet genoeg? De Polestar mag maximaal 1500 kg trekken tegenover 1000 kg voor de Tesla.

Polestar 2: nieuw ontdekte ster
Foto: Istvan Csiszar

Rijeigenschappen

De eerste meters konden uitsluitend op Hällered Proving Ground gemaakt worden op een klein uurtje rijden van Gotenburg. Een goede verbruiksmeting of realistische actieradius moeten we u schuldig blijven, maar verder zijn we heel wat wijzer geworden op de testbanen van Volvo. Met op de passagiersstoel een testrijder suizen we het rechte stuk op van een handling-parcours. De aandrijflijn heeft het typische elektrokarakter. Er is direct heel veel trekkracht, waardoor de initiële acceleratie heftig is en daarna iets afvlakt. Het is een rappe auto en met de vierwielaandrijving is de tractie vanuit stilstand onbreekbaar, maar hij is niet overweldigend snel als een Model 3 Performance.

De motoren zijn stil, de banden maken niet bovenmatig veel geluid en ook de rijwind wordt goed gedempt. De aandrijflijn kent drie standen voor het regenereren, maar in geen enkele modus remt hij zo stevig af als een Tesla. Er is de mogelijkheid om de auto te laten kruipen op lage snelheid of om hem helemaal tot stilstand te laten komen voor one pedal driving. Mochten de mechanische remmen wel gebruikt worden, dan treft de voet een onnatuurlijk hard pedaal.

Tegendruk

De eerste paar centimeters zijn zacht en daarna komt er veel tegendruk in, waardoor het artificieel aanvoelt. De betreffende auto was uitgerust met het Performance Pack van 6000 euro en dat omvat royale geperforeerde Brembo-remmen, 20-inch wielen met 245 millimeter bredere Contisportcontact6-banden en handmatig instelbare Öhlins-dempers, waarvan zowel de ingaande als de uitgaande slag met een enkele knop over 22 standen is te verstellen.

De prototypes waren afgesteld op een gemiddelde demperstand en daarmee wisten ze een zeer koersvast rijgedrag te geven. De rechtuitstabiliteit was op asfalt met diepe geulen asfalt fenomenaal, het comfort op slecht wegdek ondanks het stijve onderstel goed en de wegligging uitstekend. Het dure setje dempers absorbeert oneffenheden met voldoende souplesse, maar laat de koets niet onnodig bewegen. Geen hupjes of deinen, maar meteen weer focus en stabiliteit. Grote verkantingen in wegdek vangt hij stoïcijns op, hij duikt niet overmatig bij het remmen en voelt heel solide aan. Daardoor voelt hij directer, stabieler en stijver aan dan een Tesla Model 3 die meer rolneigingen heeft. De 2 ligt simpelweg als een blok op de weg.

Besturing

Polestar kiest met de performance-variant niet voor extra brute kracht, maar meer voor de inzetbaarheid van het vermogen. De besturing kent drie standen en voelt taaier aan dan die van een Tesla, maar ook communicatiever. Er zit een fijne weerstand in het stuurwiel, behoorlijk veel feedback zelfs en het voelt allemaal minder synthetisch aan dan zo’n Tesla. Helaas hebben we hem niet op de limiet kunnen rijden, maar een ingenieur claimt dat powerslides mogelijk zijn. Dan dient de auto in de ESC-sportmodus te worden gezet, waarin het stabiliteitssysteem niet uit gaat, maar meer ruimte toe laat. Bovendien wordt het vermogen op de vooras beperkt om hem als een achterwielaandrijver te laten aanvoelen. Een rotonde driften is echter niet mogelijk, maar licht tegensturend een bocht uitkomen kan wel.

We gaan het tijdens de testritten met de definitieve versies uitgebreid voor u proberen. Voor nu houden we een ruime slag om de arm, omdat we hem alleen in een door Polestar zorgvuldig ingericht en ideaal scenario hebben gereden. Bovendien enkel met de dure Öhlins-dempers, maar dan weet hij in elk geval een degelijke, luxe, verfijnde en communicatieve indruk te maken. Het is wachten op de dubbeltest met de Tesla Model 3. Deze Polestar kan wel eens een nieuw ontdekte ster worden in het stelsel der elektrische modellen.

Eindoordeel

Strak, communicatief en veilig rijgedrag. Praktijkprestaties nog even afwachten. Stijgt door bouwkwaliteit en materiaalgebruik in elk geval boven de Tesla Model 3 uit.

Specificaties Polestar 2

  • Prijs: € 59.800,--
  • Topsnelheid: >200 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 4,7 s
  • Gem. verbruik: 19,3 kWh/100 km
  • Actieradius (WLTP): 470 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: 2 AC-synchroonmotoren
  • Plaatsing: dwars voorin en achterin
  • Max. vermogen: 408 pk (300 kW)
  • Max. koppel: 660 Nm
  • Spec. massa: 4,7 kg/pk
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling, vierwielaandrijving
  • Onderstel: voor McPherson, achter multi-link
  • Remmen: geventileerde schijven rondom
  • Maten en gewichten: lengte 460,6 cm, breedte 180,0 cm, hoogte 147,9 cm, wielbasis 273,5 cm, draaicirkel 11,5 m, inhoud bagageruimte 440 l, capaciteit accu 78 kWh, massa leeg 1900 kg, max trekgewicht 1500 kg

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen