Deze nieuwe truck is vijftig meter lang

Print
Deze nieuwe truck is vijftig meter lang

Waterstoftruck van Hyzon Motors Afbeelding: Hyzon Motors

Nieuwkomer in vrachtwagens, Hyzon Motors, wil de komende jaren tal van bussen, vrachtwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met brandstofcellen op de markt brengen. De grootste is vijftig meter lang.

Het gaat hierbij om een zogenaamde ‘road train’ met een totaalgewicht van 140.000 kilo. Dat is een truck met drie of meer trailers. Deze combinaties worden voornamelijk gebruikt in Noord-Amerika en Australië om afgelegen gebieden te bevoorraden. Ze kunnen een lengte bereiken van meer dan vijftig meter. Op afgesloten wegen kunnen ze zelfs tot honderd meter lang zijn.

370 kilowatt

De Hyzon road train wordt uitgerust met een brandstofcel van 370 kilowatt. Volgens eigen verklaringen wil Hyzon de eerste Amerikaanse fabrikant ter wereld zijn die brandstofcel-modules gebruikt met een vermogen van meer dan 100 kilowatt. De serieproductie van de trucks begint in april volgend jaar en de eerste modellen worden in Australië uitgeleverd.

10.000 per jaar

Analisten van adviesbureau McKinsey zeggen dat brandstofcellen voor zware vrachtwagens tegen 2025 net zo kosteneffectief zijn als batterij-elektrische aandrijvingen en tegen 2030 de prijs van brandstofmotoren evenaren. Volgens Hyzon is het de bedoeling om de eerste drie jaar na de start van de productie 2.000 voertuigen te verkopen. De capaciteit kan indien nodig worden verhoogd tot 10.000 eenheden per jaar.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen