Autotest

Aan de tand gevoeld: Toyota RAV4 2.0 VVT-iE CVT

Print
Aan de tand gevoeld: Toyota RAV4 2.0 VVT-iE CVT

De Toyota RAV4 is ook verkrijgbaar als 2-liter met CVT-automaat. Afbeelding: Sjors ten Tije

Door de hybridefocus van Toyota zou je ook bij deze RAV4 bijna denken dat het de enige variant is. Niets is minder waar, want wij rijden hier met de 2.0 met CVT-automaat.

Presteert zo’n normale tweeliter of toch de hybride beter?

Deze Toyota RAV4 2.0 VVT-iE heeft een turboloze tweeliter viercilinder die 175 pk en 207 Nm levert. Alle motorvermogen gaat via de bekende traploze CVT-transmissie enkel naar de voorwielen. Want meer keuze, zoals bij de hybridevariant (daar kun je kiezen tussen 2WD of 4WD) is er bij deze tweeliter benzinemotor niet. Toyota levert deze motor slechts met voorwielaandrijving.

Aan de tand gevoeld: Toyota RAV4 2.0 VVT-iE CVT
Foto: Sjors ten Tije

Wat is dan het voordeel van deze versie?

Vooral z’n prijs, want hij kost 3300 euro minder dan de hybride in dezelfde uitvoering. Hij kost je daarentegen wat extra brandstof, want deze niet hybride-aandrijflijn is minder zuinig. Dat zie je al aan de fabrieksopgave voor het gemiddelde verbruik: de 2.0 VVT-iE 2WD moet 1 op 17,9 kunnen halen, de sterkere 2.5 Hybrid 2WD neemt met 1 op 21,7 genoegen. Een ander voordeel van de hier geteste conventionele variant is dat hij ten opzichte van de hybridevariant een hoger maximaal trekgewicht heeft: 1500 kg versus 800 kg. Bij de vierwielaangedreven versie is dat getal overigens 1650 kg, maar de allersterkste RAV4 is toch de 2.0 VVT-iE met handmatige zesbak. Die mag twee ton ‘aan haak slaan’.

Aan de tand gevoeld: Toyota RAV4 2.0 VVT-iE CVT
Foto: Sjors ten Tije

Welke is het prettigste in de omgang?

De tweeliter doet z’n werk tijdens normaal gebruik naar behoren. Het maximale koppel (207 Nm) is 700 toeren later beschikbaar dan in de hybrideversies. Daarom geef je onbewust iets meer gas. Dat hoor je dan terug doordat de CVT hogere toerentallen kiest. Voordeel van de traploze automaat is ook bij deze RAV4 de soepele en schokvrije acceleratie, maar net als in andere Toyota-modellen reageert hij soms wel erg sterk op kleine gasbewegingen, waardoor je een hobbelpaard-effect krijgt.

De besturing is licht en vrij vaag, maar in de sportstand wat zwaarder en communicatiever. De onderstelafstemming wijkt iets af van de hybrideversies, maar is eveneens als allround te kwalificeren. De hoge Toyota volgt voldoende goed zijn koers en weet ook met minder goed wegdek om te gaan.

Aan de tand gevoeld: Toyota RAV4 2.0 VVT-iE CVT
Foto: Sjors ten Tije

Welke moet je hebben?

Dat hangt af van je budget, maar ook van het takenpakket dat je de RAV4 opdraagt. Moet hij veel trekken, kies dan deze benzinemotor met een handbak.

Die laatste zouden wij zeker proberen, want dan krijg je tenminste de volledige regie en nooit die ongewenste hoogtoerige CVT-momenten, waaraan wij maar niet kunnen wennen. Wie per se een zuinige SUV wil hebben, kan niet om de hybride heen, maar betaalt daar wel een hogere prijs voor.

Eindoordeel

Meer trekkracht voor minder geld, helemaal met betere en goedkopere handbak.

Pluspunten: significant goedkoper, strak afgewerkt interieur, goed overzicht.

Minpunten: onrustige aandrijflijn met CVT, besturing nogal afstandelijk.

Specificaties

Toyota RAV4 2.0 VVT-iE CVT 2WD

  • Prijs: 45.495
  • Topsnelheid: 190 km/h
  • Acc. 0-100: 9,8 s
  • Gem. verbruik: 1 op 17,9
  • CO2-emissie: 128 g/km
  • Motor: viercilinder, 1.987 cm3, geen turbo
  • Max. vermogen: 175 pk (129 kw)/6600 min-1
  • Max. koppel: 208 Nm/4.300-5.200 min-1
  • Transmissie: traploze CVT, voorwielaandrijving
  • Massa leeg: 1560 kg

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen