Autotest

Porsche Macan GTS sportief, maar niet de lekkerste

Print
Porsche Macan GTS sportief, maar niet de lekkerste

Afbeelding: Porsche

De GTS-versies van Porsche zijn vaak de lekkerste in de reeks. Van alles een beetje en daardoor steengoed. Geldt dat ook voor de Macan GTS? Niet helemaal.

De Porsche Macan nam in 2014 het stokje over van de Cayenne als meest populaire SUV van het sportwagenmerk. Begin 2019 kwam de vernieuwde versie op de markt, die zich makkelijk laat herkennen aan de doorgetrokken strip tussen de achterlichten. Het aanbod bestaat uit een viercilinder Macan met 245 pk, een 3.0 V6 Macan S met 354 pk en een Macan Turbo met 440 pk uit een 2,9-liter twinturbo-V6. Met het topmodel deelt de Macan GTS zijn motor en in deze versie komt hij tot 380 pk met een koppel van 520 Nm. Met een prijs van 120.400 euro valt hij tussen de 100.800 euro van de S en de 137.200 euro van de Turbo in, ook als er opties gekozen worden.

Onderscheid

De GTS-variant onderscheidt zich door zwarte 20-inch RS Spyder-wielen, zwarte lichtbehuizing, een donkere typeaanduiding, een sportuitlaat met donkere onderbumper, grotere remmen met rode remklauwen, een dakspoiler en een met vijftien millimeter verlaagd sportonderstel met variabele dempers. Luchtvering en een sperdifferentieel tussen de achterwielen blijven een optie van in totaal 3000 euro. In het interieur treffen we sportstoelen aan, alcantara accenten en verder de multimediavoorzieningen die je in deze prijsklasse mag verwachten. Het dashboard met de vele knopjes oogt vertrouwd, maar inmiddels ook gedateerd.

Test Porsche Macan GTS. Video: Autovisie

Keuze

Voor de verandering rijden we weer eens een Macan op stalen veren en met de standaard variabele dempers. In dit geval is hij uitgevoerd in het gewaagde, maar lekkere Miami Blue op 21-inch wielen. Wel, dat is niet automatisch een geweldige combinatie. Het onderstel is stug, de zware wielen bewegen onrustig onder de auto, hij dribbelt over slecht wegdek en de Macan laat kortom elke meter weten dat je in een GTS met stijvere veren rijdt. Da’s zeker niet voor elk type rijder de beste keuze.

Wie deze uitvoering kiest om zijn smakelijke verschijning, dan is het raadzaam om luchtvering te kiezen. In een eerder nummer van Autovisie reden we met de Macan Turbo met luchtvering en die leverde hoogstaand comfort. Die had langere veerwegen met meer progressiviteit en kalmte in zijn onderstel. Dat heeft deze versie simpelweg niet.

Porsche Macan GTS sportief, maar niet de lekkerste
Foto: Porsche

Zeldzaam strak

Daar staat wel tegenover dat het een zeldzaam strak rijdende SUV is met zijn stalen veren. Er is nauwelijks bodyroll, hij reageert direct op de besturing die overigens een stukje strakker aanvoelt door de stijvere ophanging. Het zorgt voor een sensationeel dynamische SUV, die je bijna laat geloven in een sportauto van het merk te zitten. Zeker hangend in een bocht weet de Macan van geen wijken meer.

De besturing is licht en wint aan taaiheid als de auto in zijn veren, op het randje van de grip hangt. Met de 295 millimeter brede achterbanden is de grip ohne Ende en gaat hij met zijn vierwielaandrijving stoïcijns de hoek om. Pas bij hevige provocatie of bij moduleren van het gaspedaal in een bocht, begint hij zijn bespeelbare weggedrag te laten zien. Met het optionele sper kun je hem in korte bochten zelfs op het gas een beetje laten uitwaaieren. Wat dat betreft demonstreert Porsche dat de Macan GTS in zijn stijfste configuratie nog altijd de meest dynamische SUV in zijn klasse is. Maar dat heeft zijn prijs, letterlijk en figuurlijk.

Porsche Macan GTS sportief, maar niet de lekkerste
Foto: Porsche

Fel aan het gas

Het krachtverschil van de GTS met de Macan S is met 26 pk en 40 Nm beperkt, maar hij heeft wel de vurigere motor uit de Macan Turbo. Die hangt feller aan het gas en gaat rapper door de toeren. De aandrijflijn gedraagt zich voorbeeldig met veel koppel over een breed werkgebied en een zevenbak met dubbele koppeling die de motor moeiteloos in dat ideale toerenbereik laat opereren. De schakelacties kunnen variëren van soepel tot een lekker droge schok in de sportiefste modus.

Ten opzichte van de Turbo is te merken dat er minder piekvermogen is en dat hij boven de 5000 toeren per minuut minder fanatiek doortrekt. Die extra rush van de Turbo heeft hij niet, maar de trekkracht van de GTS met 30 Nm minder doet gevoelsmatig weinig voor de topversie onder. De acceleratiecijfers evenmin, want hij hoeft slechts vier tienden toe te geven op de Macan Turbo. Daar staat tegenover dat hij ten opzichte van een Macan S ook maar 0,4 seconde sneller is. Nog iets: de S neemt genoegen met Euro 95, terwijl de GTS Euro 98 verlangt voor zijn inspanningen.

Centrummaat

Het motorgeluid van de 2,9-liter twinturbo-V6 is net als in die Turbo een beetje gedempt, maar weet voldoende bij te dragen aan de beleving in iets bijzonders te zitten. Eigenlijk weet de Macan GTS dat op alle fronten te doen en hij is op veel vlakken de centrummaat in de reeks, maar weet waar u aan begint door hem op de optionele 21-inch wielen én met stalen veren te kiezen. Hij is er onwaarschijnlijk dynamisch mee, maar tegelijkertijd ook wat onhandelbaar. De sportiefste is de GTS wel, maar niet automatisch de lekkerste.

Porsche Macan GTS sportief, maar niet de lekkerste
Foto: Porsche

Eindoordeel

In de juiste configuratie de meest dynamische SUV, maar daardoor verliest hij wel een deel van zijn veelzijdigheid.

Pluspunten: zeer strak onderstel, dynamisch weggedrag en allround aandrijflijn.

Minpunten: hard geveerd, pk-voordeel t.o.v. Macan S beperkt, sper niet standaard.

Specificaties Porsche Macan GTS

  • Prijs: € 120.400,--
  • Topsnelheid: 261 km/h
  • Acceleratie: 0-1004,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 10,4
  • CO2-emissie: 218 g/km
  • Motor: V6, 2894 cm3, twinturbo
  • Gec. max. vermogen: 380 pk (280 kW)/5200-6700 min-1
  • Max. koppel: 520 Nm/1750-5000 min-1
  • Transmissie: automatische zevenbak
  • Massa leeg: 1910 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen