‘Wasgoed van besmette klanten krijgt vanzelfsprekend een aparte behandeling’

Print
‘Wasgoed van besmette klanten krijgt vanzelfsprekend een aparte behandeling’

Afbeelding: © Getty Images

Maastricht / Itteren -

Iedere sector heeft op een of andere manier te maken heeft met het coronavirus. Omzetverlies, topdrukte of business as usual; het virus waart rond en zorgt minimaal voor beïnvloeding van het werkproces.

Hoe gaat het bijvoorbeeld bij een industriële wasserij die als specialisme het verzorgen van persoonsgebonden wasgoed van bewoners in zorginstellingen en klinieken? Door strengere regels hebben zorgmedewerkers meer taken. Daar hoort ook het verzamelen van de was van bewoners bij. Door goede afspraken tussen beide partijen verlopen de processen naar wens.

Logistiek Carola van den Hout, mede-eigenaar van Wasserij Jekerkwartier in Maastricht, geeft aan dat ook voor hun de werkzaamheden deels anders verlopen. “Het begint al bij de logistieke planning. Onze chauffeurs mogen niet meer naar binnen om zelfstandig de was van bewoners op te halen. Die staat nu op een afgesproken tijdstip op een bepaalde plek verzameld. Daar hebben we met de planning rekening mee te houden. Dan zijn er natuurlijk een aantal van onze klanten in deze zorginstellingen die getroffen zijn door het coronavirus. De behandeling van hun was verloopt inderdaad anders dan gebruikelijk. Volgens strengere regels.”

Besmette was Normaal gesproken heeft Wasserij Jekerkwartier de regel: vandaag de was halen, morgen terugbrengen. Voor de meeste klanten geldt die regel nog steeds. Bij mensen waar het coronavirus is vastgesteld duurt het nu echter iets langer. Van den Hout legt het uit. “De was die besmet is, krijgen wij in luchtdikke zakken in onze eigen speciale manden aangeboden. Als de zakken bij de wasserij binnenkomen, blijven ze 48 uur gesloten. Daarna wordt de kleding op aangepaste wijze gewassen; precies volgens de richtlijnen van het RIVM. Pas daarna gaan ze weer terug naar de zorginstellingen. Het kan dus twee dagen langer duren, maar de reden waarom mag duidelijk zijn.”

Geen omzetverlies Volgens Van den Hout gaat het bij hun wasserij tot nu toe slechts om twaalf klanten die besmet zijn of zijn geweest. “Gelukkig. Dat is minder dan 1 procent van het totaal. Maar hoe gering het aantal ook, die afwijkende aanpak is wel essentieel. Ja, er zijn helaas wel een aantal klanten door het coronavirus overleden. Maar eigenlijk is dat bij deze leeftijdscategorie vrij logisch. Er komen telkens weer nieuwe bewoners voor terug. Van omzetverlies is hier dus geen sprake.”

Anderhalve meter Behalve een aparte behandeling van besmette was, zorgt Wasserij Jekerkwartier er tevens voor dat iedere ochtend en avond de busjes waarmee de chauffeurs de was ophalen grondig gedesinfecteerd worden. Van den Hout: “Die reinigingsprocedure duurt een half uur, maar is wel essentieel voor ieders veiligheid.” Verder zijn de ruimtes in het bedrijf groot genoeg zodat personeel de vereiste anderhalve meter afstand kan houden. “De was wordt door de medewerkers handmatig gevouwen en gestreken. Dus niet machinaal. Dat is altijd zo geweest en daarbij heeft het personeel altijd al veel afstand tot elkaar gehouden. Gewoon omdat ze die ruimte nodig hadden. Ook in de kantine houden we rekening met die anderhalve meter. Bovendien kunnen medewerkers tijdens de pauze ook in de binnentuin zitten. Dus op dat gebied hebben we eveneens voldoende veiligheid ingebouwd. Nee, zieken zijn er bij ons gelukkig niet.”

De afwijkende aanpak heeft er voor gezorgd dat chauffeurs van de Maastrichtse wasserij ‘s morgens een half uur eerder beginnen en dat er op zaterdag een aantal uren langer wordt doorgewerkt om de was op maandag weer tijdig bij de zorginstellingen terug te brengen. Van den Hout wil vooral een compliment aan de zorginstellingen geven. “Zij houden zich perfect aan de protocollen van het RIVM en GGD. Als wasserij hebben wij daardoor uitstekende afspraken met ze kunnen maken die in het belang van ieders veiligheid zijn.”

De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg