Deze 14 autofabrikanten hebben nog niets gedaan om keyless diefstal te voorkomen

Print
Deze 14 autofabrikanten hebben nog niets gedaan om keyless diefstal te voorkomen

Afbeelding: ANP

Een groot aantal autofabrikanten heeft toegegeven dat ze nog geen maatregelen hebben getroffen om te voorkomen dat hun auto’s op afstand worden gestolen door criminelen.

In totaal vertelden 14 van de 33 autofabrikanten aan de Britse consumentenorganisatie WhatCar dat ze geen nieuwe veiligheidsmaatregelen hebben geïmplementeerd om diefstal zonder sleutel te voorkomen. Slechts twee fabrikanten, Tesla en Mercedes-Benz, hebben al hun auto’s voorzien van eenvoudig toe te passen technologie om hun voertuigen tegen diefstal te beschermen.

Niet aangepast

De fabrikanten die hun zaken nog niet voor elkaar hebben zijn Citroen, DS, Honda, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SsangYong en Suzuki. Fiat Chrysler Automobile - de moedermaatschappij van Alfa Romeo, Fiat, Jeep en Maserati - reageerde niet op de vragen van de Britse consumentenbond.

Twaalf andere merken hebben hun sleutels wel beveiligd, maar slechts in een deel van hun producten. Andere autofabrikanten, waaronder Volvo, Land Rover en Ford, beveiligen wel hun nieuwste modellen, maar hebben geen plannen om dit bij hun oudere modellen ook te doen.

Keyless

In sommige delen van Engeland is het aantal autodiefstallen met meer dan 60 procent gestegen in de afgelopen vijf jaar en ook in Nederland is keyless diefstal nu een van de meestvoorkomende vormen van diefstal. Criminelen hebben in de regel minder dan een minuut nodig om een auto te stelen bij deze vorm van diefstal.

Honderden automodellen blijken er gevoelig voor te zijn, voornamelijk nieuwere auto’s die zijn voorzien van zogenoemde ‘keyless entry. Dat wil zeggen dat de auto niet door een sleutel om te draaien of door op een knopje te drukken ontgrendeld wordt.

Uitlezen

Hoe gaat het in z’n werk? Twee criminelen werken samen om de auto, die voor de deur staat, te stelen. De ene staat in dit geval met een apparaat bij de auto, de andere met een apparaat bij de voordeur.

Zo kunnen ze de autosleutel uitlezen als deze zich direct achter de voordeur bevindt. Doordat de apparaten een signaal uitwisselen, kan de auto zonder sleutel geopend worden. Inmiddels neemt de druk op autofabrikanten toe om hun auto’s beter te beschermen tegen deze vorm van diefstal.

Kortetermijnoplossing

Inmiddels zijn de nieuwste modellen van BMW, Jaguar Land Rover, Mini, Porsche, Skoda en Toyota redelijk goed beschermd doordat de sleutels zijn voorzien van bewegingssensoren. Ze schakelen zichzelf na een half uur automatisch uit wanneer de sleutels niet worden gebruikt en zijn dan niet uit te lezen. Ze worden pas weer geactiveerd als de eigenaar ze oppakt.

Hoewel onderzoekinstituut Thatcham deze technologie verwelkomt, zegt het dat het slechts een kortetermijnoplossing is en dat fabrikanten geavanceerdere anti-diefstalsystemen moeten introduceren.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen