KLM biedt klanten weer mogelijkheid om geld terug te krijgen

Print
KLM biedt klanten weer mogelijkheid om geld terug te krijgen

Afbeelding: ANP

KLM gaat klanten van wie de vlucht de komende tijd geannuleerd wordt de mogelijkheid geven om geld terug te krijgen. Daarmee reageert de luchtvaartmaatschappij op de richtlijn van de Europese Commissie.

Klanten moeten dan wel iets langer op hun geld wachten, waarschuwt KLM. De mogelijkheid om een voucher te krijgen ter waarde van de geboekte vliegtickets blijft bestaan.

Lees ook: Gedupeerde geannuleerde vlucht mag geld terugeisen, Brussel wijst Nederlandse voucherregeling af

De mogelijkheid om een voucher te krijgen ter waarde van de geboekte vliegtickets blijft bestaan. KLM kondigt verder aan binnenkort met een plan te komen om de vouchers aantrekkelijker te maken. Voor mensen die al een voucher hebben, geldt het nieuwe beleid van gelijk geld terug krijgen niet, aldus een woordvoerster.

KLM moest sinds de start van grootschalige reisbeperkingen en -verboden tegen het coronavirus het merendeel van zijn vluchten annuleren. De gedupeerde reizigers kregen als tegemoetkoming vouchers. Als zo’n voucher niet of maar deels is gebruikt, kan het na twaalf maanden omgezet worden in geld.

Vouchers

Volgens Brussel, dat deze week over de kwestie een aanbeveling deed, zijn vouchers omstreden. Het Europese passagiersrecht schrijft voor dat een passagier moet kunnen kiezen tussen een omboeking of geld terug. Onder meer Nederland staat tijdelijk de uitgifte van vouchers toe omdat omboeken nagenoeg onmogelijk is en de luchtvaartmaatschappijen nauwelijks inkomsten hebben.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat er nu wel weer op toezien dat consumenten hun geld terug kunnen vragen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) had eerder te kennen gegeven dat het toezicht hierop tot 30 juni niet hoefde. Daar komt ze nu dus op terug. Voor KLM was dit ook een extra reden om de komende tijd weer met geldteruggaranties te gaan werken bij geannuleerde vluchten.

Verder wijst KLM erop dat de situatie in de luchtvaart „nu iets meer” is gestabiliseerd. Steeds meer landen hebben Covid-19 grotendeels onder controle en versoepelen lockdownmaatregelen. Dat zorgt ervoor dat de luchtvaartmaatschappij weer voorzichtig naar meer bestemmingen begint te vliegen. Verder is KLM noodsteun vanuit de Nederlandse overheid toegezegd. Deze komt uit tussen 2 miljard en 4 miljard euro.

Dwingen

Als Nederland zich toch niet houdt aan het EU-passagiersrecht zal de Europese Commissie „niet aarzelen een inbreukprocedure te starten” om de wet af te dwingen. Dat zei een commissiewoordvoerder donderdag naar aanleiding van de voucherkwestie voor geannuleerde vluchten in verband met het coronavirus.

Dat gedupeerde reizigers binnenkort hun geld kunnen terugvragen of een aantrekkelijker voucher kunnen ontvangen, is positief. Dat laat de Consumentenbond weten in een reactie op een wijziging van het beleid van KLM. De luchtvaartmaatschappij kondigde eerder aan reizigers de optie te geven om gelijk geld terug te krijgen als hun vlucht vanwege de coronacrisis niet doorgaat. Het andere alternatief, een voucher waarmee binnen twaalf maanden een nieuwe vlucht kan worden geboekt, wil KLM aantrekkelijker maken. Dat zou voor alle bestaande en nieuwe vouchers gelden.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen