Open dromen

Van straatracers tot speeltjes voor de superrijken

Print
Van straatracers tot speeltjes voor de superrijken

Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss.

Er is een nieuwe categorie sportauto’s die zo exclusief, duur en snel zijn dat het rijden vooral tussen de oren plaats zal vinden. We hebben het over zeer extreme open droomauto’s die een cabriolet gewoon doen lijken.

Veel van deze nieuwe auto’s noem je barchetta’s of speedsters, maar tien tegen een dat uw buurman dat nog niet begrijpt. Leg hem dan maar uit in Jip-en-Janneketaal dat het om een cabriolet gaat, maar dan in de extreemste vorm. Een kap zit er vaak helemaal niet meer bij en ook de voorruit is in veel gevallen verdwenen.

Deze radicale machines zijn meestal gemaakt op basis van bestaande auto’s, waarin stevig de zaag is gezet. In de jaren veertig en vijftig waren die barchetta’s echte straatracers die voor de competitie nog lichter en gestroomlijnder waren gemaakt. Alles wat niet nodig was, werd overboord gezet om snelheid te winnen.

Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss

Kijk maar eens naar de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss die in 2009 in een gelimiteerde oplage van 75 stuks werd gemaakt. Die auto is een eerbetoon aan de onlangs overleden beroemde coureur Stirling Moss die in 1955 de legendarische Mille Miglia wist te winnen in een Mercedes-Benz 300 SLR. De moderne McLaren-versie is een auto mét 650 pk maar zonder voorruit. Op topsnelheid kun je een tegenwind van 350 km/u opwekken… Dik tien jaar geleden kostte deze hypercar 750.000 euro, nu worden ze geveild voor prijzen tussen 2,5 en 3 miljoen euro.

Van straatracers tot speeltjes voor de superrijken
Ferrari Monza SP.

Nieuw leven

Deze SLR Stirling Moss is een goed voorbeeld van het genre dat nu door auto’s als de recent geïntroduceerde Ferrari Monza SP nieuw leven is ingeblazen. Ook Aston Martin volgt die, met een V12 Speedster. Het hyperexclusieve Bugatti was deze trend eigenlijk al voor, zo bleek uit een uniek kijkje achter de schermen in de designstudio's. Daar liet men de schetsen van een Veyron Barchetta zien, een auto die helaas zelfs niet eens het prototypestadium haalde omdat destijds dieselgate roet in het eten gooide.

Van straatracers tot speeltjes voor de superrijken
Aston Martin V12 Speedster.

Modetrend

Opeens zijn deze extreme topless modellen met de komst van de Ferrari Monza SP en de Aston Martin V12 Speedster dus een exclusieve modetrend. Hoe gek het voor een Ferrari als deze ook mag klinken, maar in dit zeer selecte clubje van gelimiteerde modellen is de minimaal 1,3 miljoen kostende Monza SP het minst exclusief, omdat de Italianen er 499 stuks van bouwen in twee varianten. De op de Ferrari 812 Superfast gebaseerde auto is er als twee- en als eenzitter, die laatste voor de mensen die graag solo van snelheid genieten.

Een sprintje trekken naar onze nieuwe nationale snelheidslimiet vergt slechts 2,9 seconden dankzij de stroomlijn en de 810 pk sterke twaalfcilinder motor. De Aston Martin V12 Speedster gaat meer dan een miljoen euro kosten en zal een topsnelheid van meer dan 300 km/u kunnen halen. Er zullen er slechts 88 stuks van gemaakt worden.

Beleggingsobject

Peperdure trendauto’s voor de superrijken, die er meestal heel anoniem van zullen moeten genieten. Omdat ze er zelden in zullen rijden, want veel van dergelijke auto’s worden gekocht als beleggingsobject. En ook als ze wel dapper genoeg zijn om ooit achter het stuur te gaan zitten, kunnen ze niet anders dan een helm opzetten om de rijwind te weren. En om niet blind te worden, want insecten transformeren op hoge snelheid in levende kogels. Binnenblijven en lekker dromen is veiliger.

Van straatracers tot speeltjes voor de superrijken
Renault Spider Sport.

De voorruitloze, supergestroomlijnde koetswerken zijn niet allemaal voorbehouden aan de superrijken. Er zijn ook iets bereikbaarder maar nog steeds zeer exclusieve voorbeelden gemaakt. Wat dacht u van de Smart Crossblade en de Renault Spider Sport? De Mazda MX-5 Speedster ging helaas nooit in productie.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →