Autotest

Ford Kuga PHEV: verstandig en vermakelijk

Print
Ford Kuga PHEV: verstandig en vermakelijk

De nieuwe generatie Ford Kuga. Afbeelding: Ford

Alweer twaalf jaar geleden maakten we kennis met wat we een van de meest dynamische SUV’s van dat moment noemden. Is de allernieuwste dat ook als PHEV?

Toen we in 1998 voor de allereerste keer met de Kuga reden, maakten we ons als autoliefhebbers wel een beetje zorgen. Waren die SUV’s echt de toekomstige gezinsauto’s waar we verplicht mee op pad moesten om familie en business mee te bedienen? Dan leek de lol wel verdwenen, want met zijn hogere zwaartepunt en massa verzet een SUV zich per definitie meer tegen een lekker stukkie sturen dan bijvoorbeeld een stationcar. Toch waren we destijds aangenaam verrast: de Kuga voelde heel stijf aan en bood zowaar een bijna sportief stuurgevoel. Net als de Focus en later de Fiesta bewees Ford zich bij de Kuga als stuurpretleverancier. Met als klein minpunt voor wat toch vooral een gezinsauto moest zijn, dat je wel wat comfort inleverde. De Kuga was kortom aan de stugge kant. Maar net als de Focus werd de SUV de volgende generatie meer allround en wat soepeler. Hoe is dat met deze derde generatie? We reden de PHEV.

Ford Kuga PHEV: verstandig en vermakelijk
Foto: Ford

Motoren

Heel voorspelbaar maakt opnieuw een plug-in hybride zijn entree op de markt. Onvermijdelijk met die milieueisen, dus stemt Ford haar aanbod daar ook op af. Het zijn rare tijden, want een compact autootje als de Ka+ sneuvelt in dit klimaat. Wel heeft Ford inmiddels een heel breed SUV-aanbod. Dat start met de EcoSport, gaat door met de Puma en nu komt de Kuga daarboven. Het Kuga-aanbod is overzichtelijk, want de tijd van een folder waarin je uit meer dan een vuistvol motoren kon kiezen, is wel voorbij. Bij de nieuwe Kuga is door de CO2-belasting en emissie-eisen het aanbod beperkt tot drie aandrijflijnen.

Autotest - Ford Kuga. Video: Autovisie

Er zijn twee vermogensvarianten van de bekende driecilinder 1.5 Ecoboost benzinemotor: een met 120 pk en een met 150 pk, allebei voorzien van een handbak. De PHEV-aandrijflijn heeft als hoofdbestanddeel een 2,5-liter viercilinder Atkinson-motor die goed is voor 152 pk. De elektromotor levert maximaal 130 pk; de aandrijflijn heeft een maximaal systeemvermogen van 225 pk en dus geen 282 pk zoals je na een (te) eenvoudige optelsom zou verwachten. Het lijkt genoeg. En dat vindt Ford ook van het totale motorenaanbod, althans met enig voorbehoud. Internationaal kun je de Kuga met meer aandrijflijnen bestellen. In sommige landen staat er nog een mild-hybrid en een full-hybrid op de kaart. Maar gezien het nu al geringe prijsverschil tussen de benzineversies en de PHEV denkt Ford logischerwijs dat er onvoldoende ruimte is voor die versies hier. Dat vinden wij niet vreemd, want de PHEV kost € 36.195. De goedkoopste Kuga met 120 pk heb je al voor € 33.325, maar pak je de beter vergelijkbare 150 pk, dan zie je dat die al 200 euro duurder is dan de PHEV.

Ford Kuga PHEV: verstandig en vermakelijk
Foto: Ford

Dat die PHEV dus de bestseller gaat worden, lijkt een voor de hand liggende conclusie. Er zijn weinig minpunten te bedenken als je specificaties zo bekijkt. Caravanliefhebbers zullen mogelijk voor hem bedanken, want hij mag – zoals meestal het geval is bij een hybride –aanzienlijk minder trekken. Er kan maximaal een geremde aanhanger van 1200 kg achter de PHEV, de benzineversies kunnen 1600 of 1800 kg aan. Dat komt door de techniek, maar ook door het hogere eigen gewicht van de PHEV. De complexe aandrijflijn met benzine- en elektromotor en bijbehorende 14,4 kWh lithium-ion batterij heeft een rijklaar gewicht van 1744 kg en dat is 280 kg meer dan de 150 pk-Ecoboost. Overigens kunnen we wel stellen dat de nieuwste Kuga ondanks zijn gewichtsreductie van gemiddeld 80 kg ten opzichte van zijn voorganger zeker niet de lichtste is in zijn klasse.

Kijk je naar het uitrustingsniveau van de Kuga, dan zie je weer het vertrouwde Ford-uitvoeringenpalet dat begint bij de Trend. Onverminderd populair zijn de completere ST-Line en Titanium-uitvoeringen en ook de luxe Vignale is weer leverbaar. Qua uitrusting is value weer in balans met money en zie je weer een flink aantal rijassistenten aan boord. Veel zijn standaard, sommige optioneel. En dat alles natuurlijk in een totaal nieuwe verpakking, want deze Kuga is van bodemplaat tot dak nieuw. Zelf de leek ziet dat, want de verschillen met de vorige zijn overduidelijk.

Interieur

De Kuga is ongeveer drie centimeter lager, 4,5 centimeter breder en afhankelijk van de uitvoering minimaal 9 centimeter langer. Twee centimeter daarvan zit tussen de voor- en achteras en draagt bij aan de binnenruimte. Die is nu behoorlijk royaal, ook door de multifunctionele achterbank, die niet alleen in ongelijke delen is plat te klappen, maar ook in zijn geheel over een lengte van 15 centimeter verschuifbaar is. Goed nieuws voor de achterpassagiers dus, die ook geen hoofdruimte tekortkomen, want die nam ten opzichte van de vorig Kuga bijna een centimeter toe. De beenruimte laat bij die vergelijking een plus van bijna vier centimeter zien. En na deze praktijktest kunnen we inderdaad stellen dat je in de Kuga goed zit, zowel voor- als achterin. De zitpositie is zelfs zeer goed te noemen. Het stuur ligt lekker in de hand, is niet te dik en de verstelmogelijkheden zijn voldoende. Het cabinedesign is een flinke stap vooruit ten opzichte van de tweede generatie. Wat opvalt, is dat indeling en ergonomie goed voor elkaar zijn en dat het aantal knoppen flink is gereduceerd (50 procent volgens Ford). Het hele dashboard is goed te bedienen, ook omdat het een stuk dichter bij de bestuurder is komen te staan.

Ford Kuga PHEV: verstandig en vermakelijk
Foto: Ford

Rij-impressie

Met het overige verkeer meesukkelend door de bebouwde kom zijn de eerste signalen die je via stuur en billen doorkrijgt al positief. Deze Kuga voelt lichter aan dan hij daadwerkelijk is. De besturing is wel flink bekrachtigd en daardoor aan de lichte kant, maar communiceert goed. De feedback is voldoende om hem precies daarheen te sturen waar jij wilt. Op de afrit waarover we de wijk ontvluchten, pushen we even om echt kennis te maken. Het stuurgevoel wordt iets zwaarder als de krachten toenemen, de koets blijft mooi vlak en de totale auto geeft aan dat het tempo nog veel verder omhoog kan voordat het ESP ingrijpt. Het is duidelijk: deze Kuga stuurt als een Ford, maar wel een van jaargang 2020 en dat gaat wat comfortabeler en lichter dan voorheen. Prima voor het algemene publiek en goed genoeg voor de autoliefhebber die zo af en toe van een bocht wil genieten. Daar moeten we wel bij aantekenen dat je dan het beste de versie kunt kiezen die wij reden: de ST-Line, die een andere onderstelafstemming heeft en een 1 cm verlaagd onderstel.

Als plug-in hybride doet deze Kuga PHEV ook precies wat je van hem mag verwachten. Je kunt volledig elektrisch rijden als je dat wilt of juist je accu sparen of opladen met een simpele druk op de knop. Dan zie je in de display in eenvoudige, voor iedereen te begrijpen termen wat je aan het doen bent. ‘EV Now’, ‘EV Auto’, ‘EV later’ en ‘EV charge’ laten niets te raden over. Nu we het toch over instellingen hebben: de Kuga heeft een rijstandenknop, waaraan nu twee standen zijn toegevoegd; naast ‘Normal’, ‘Eco’ en ‘Sport’ kun je nu ook kiezen voor ‘Slippery’ en een ‘Deep Sand and Snow’-modus. Daarmee kun je onder meer stuurbekrachtiging, gasrepons, ESP en het cvt-gedrag beïnvloeden. Want dat hebben we nog niet genoemd, maar deze PHEV wordt uitsluitend geleverd met een continu variabele transmissie. En die doet zijn werk goed; je hebt er geen omkijken naar en bovendien regelt hij de krachtoverbrenging zodanig dat de motor stil en zonder veel geluid zijn werk kan doen.

Ford Kuga PHEV: verstandig en vermakelijk
Foto: Ford

De elektrische actieradius is vergelijkbaar met die van de meeste concurrenten. Snelladen kan thuis via het stopcontact met 2,7 kW en dan is de 14,4 kWh-accu binnen zes uur weer vol. Laat je een wallbox installeren of ‘anker’ je bij de dorpslaadpaal, dan kan dat laden sneller, namelijk in 3,5 uur met een laadsnelheid van 3,7 kW. Al met al geen grensverleggende techniek, maar deze Kuga is als PHEV wel een bruikbaar en goed presterend totaalproduct.

Specificaties Ford Kuga PHEV Trend

  • Prijs: € 36.195
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Acc. 0-100: 9,0 s
  • Gem. verbruik: 1 op 83,3
  • CO2-emissie: 32 g/km
  • Motor: viercilinder-in-lijn, 2,5-liter, en elektromotor
  • Max. vermogen: 225 pk (165 kW)
  • Brandstof: benzine/elektrisch
  • Transmissie: automatisch, continu variabele transmissie
  • Aandrijving: voorwielen
  • Onderstel: rondom onafhankelijk
  • Remmen: schijven rondom

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen