Autotest

AudiS6 Avant: ultieme gezinsquarantaine

Print
AudiS6 Avant: ultieme gezinsquarantaine

Afbeelding: Sagmeister Photography

Het Audi RS-label bestaat 25 jaar en is door de jaren heen geëvolueerd tot deze woeste creatie: de 600 pk sterke RS 6 Avant.

Gaat de nieuwe RS 6 Avant de succesformule Renn Sport voortzetten? Het uiterlijk past in elk geval in de huidige lijn van RS-kanonnen. Ooit waren ze nog redelijk ingetogen, maar tegenwoordig niet meer. Hij deelt alleen nog zijn dak, voordeuren en achterklep met een gewone A6 Avant. De neus ademt agressie, de motorkap heeft een powerdome, de koplampen zijn van de A7, hij is vier centimeter breder, de wielkasten zijn grof uitgeklopt, de zijskirts zijn bijna treeplanken en de achterzijde met traditioneel ovale uitlaatmonden laat ook weinig twijfel over zijn karakter bestaan. En anders laten de 22-inch(!) wielen met daarachter de kolossale carbon-keramische remschijven fijntjes weten dat dit een exceptionele stationwagon is. Een maatje kleinere wielen met stalen remmen is overigens standaard, maar het gereden exemplaar had die extra’s.

Autotest Audi RS 6 Avant. Video: Autovisie

Onder de motorkap ligt de bekende 4,0-liter V8 met dubbele twinscroll-turbo. Als aanvulling op de met 0,2 bar naar 1,4 bar verhoogde turbodruk hebben de schoepenwielen een drie millimeter grotere diameter Het resultaat is 600 pk bij 6000 toeren per minuut en een koppel van 800 Nm tussen 2050 en 4500 toeren per minuut. Hij knalt er in 3,6 seconden mee naar 100 km/h en wie zijn dealer wat extra geld toestopt, mag doorrazen tot 305 km/h. Op voorwaarde dat het Dynamic-pakket plus van 17.504 euro is aangevinkt, wat verder een sperdifferentieel in de achteras, carbon-keramische remmen en vierwielbesturing bevat. Om de dorst enigszins te beperken zijn er ook maatregelen genomen, zoals cilinderuitschakeling en een 48-volt mild-hybride systeem om de V8 vaker te kunnen uitschakelen. Standaard heeft hij een achttrapsautomaat met koppelomvormer om alle kracht naar het centrale torsen-differentieel te loodsen. Dat mechanisch opererende differentieel zorgt in normale condities voor een verdeling van 40:60 over de voor- en achteras. Mocht ergens tractieverlies ontstaan, dan gaat maximaal 70 procent van de aandrijfkrachten naar de voortrein en maximaal 85 naar de achteras. Optioneel is een elektronisch aangestuurde multi-platenkoppeling in de achteras, die bijna alle aandrijfkrachten naar één enkel achterwiel kan dirigeren. Niet alleen om de auto op het gas te kunnen sturen, maar ook om de koppelverdeling te gebruiken om beter in te sturen. De torque vectoring gebeurt niet door het binnenste achterwiel af te remmen, maar juist door meer koppel naar het buitenste wiel te sturen.

AudiS6 Avant: ultieme gezinsquarantaine
Foto: Sagmeister Photography

Naast de trucage in de aandrijflijn zijn er meer voorzieningen om de ruim 2000 kilo wegende superstation een bocht door te krijgen én een dynamisch gevoel te geven. Standaard heeft hij tweekamer-luchtvering en variabele dempers met een variabele rijhoogte. Optioneel is er Dynamic Ride Control en dat bestaat uit stalen veren en actieve dempers. Deze zijn diagonaal via twee olieleidingen en een centrale klep met elkaar verbonden om koetsbewegingen tegen te gaan. Voorts staat vierwielsturing op de optielijst om hem wendbaarder en stabieler te maken. Op lage snelheden sturen de achterwielen tot een zelden vertoonde vijf graden in de tegengestelde richting en boven 100 km/h draaien ze maximaal twee graden mee in dezelfde richting als de voorwielen. Uiteraard zijn er meerdere rijstanden met de thema’s efficiency, comfort en dynamic om alle elektronica en hulpsystemen voorgeprogrammeerde standen te laten aannemen. Nieuw is de RS-knop op het stuur om de eigen voorkeuren te kunnen bundelen. Dan zijn zaken als onderstel, besturing, motor, uitlaatgeluid en achterdifferentieel los van elkaar in te stellen. Het ESP kent drie standen, maar wil je het volledig uitschakelen, dan moet dat altijd handmatig door de knop langere tijd in te drukken.

AudiS6 Avant: ultieme gezinsquarantaine
Foto: Sagmeister Photography

Zo indrukwekkend als de specificaties van de RS 6 Avant zijn, zo gewoon is de eerste indruk achter het stuur. De V8 komt na een druk op de startknop ergens in de verte tot leven. De dubbele zijruiten helpen bij het weren van geluiden. Het interieur kenmerkt zich door een perfecte afwerking, een sublieme zitpositie achter het stuur, een ruim verblijf op de achterbank en een royale kofferbak. Hij is even praktisch inzetbaar als elke A6 Avant, maar kan zoveel meer. We rijden hem in volle bewapening met de meesturende achteras, actieve dempers, het sportdifferentieel, een sportuitlaat met zwarte uitlaatmonden, de carbon-keramische schijven en op 22-inch wielen. Ondanks dat formaat is het afrolcomfort verbazingwekkend goed. Zelfs op korte oneffenheden komt er geen geklapper uit het onderstel. Het dunne stuurwiel met alcantara bekleding ligt fijn in de hand en op lage snelheid is hij even wendbaar als een A3. Zo intimiderend hij er van buiten mag uitzien, zo dociel en volgzaam laat hij zich door het normale verkeer loodsen. De achtbak houdt de V8 onderin zijn toerenbereik, waar hij voor elke alledaagse handeling al een surplus aan koppel heeft. Zo kennen we Audi RS ook, maar hij is comfortabeler en handelbaarder dan ooit. Duidelijk zachter en stiller dan een Mercedes-AMG E 63 S Estate.

AudiS6 Avant: ultieme gezinsquarantaine
Foto: Sagmeister Photography

Maar hoe zit het met het neuszware, toch altijd wat onderstuurde karakter van Audi’s megastation? Welnu, dat is aanzienlijk verbeterd. Op de eerste plaats heeft hij een zeer fijne besturing. Niet dat er veel gevoel in zit, maar de stuurprecisie en overbrenging zijn zonder meer prettig. Gelukkig ontbreekt de kunstmatige zwaarte in de besturing, want je voelt nu zelfs iets van de daadwerkelijke krachten die de reusachtige voorwielen te verwerken krijgen. Hij stuurt scherp en zonder onderstuur in met hulp van de meesturende kont en de torque vectoring. Het is niet dat hij overdreven enthousiast naar binnen duikt, maar hij doet tot je verbazing wel wat je vraagt. Er is na provocatie zelfs wat lift-off overstuur te krijgen om die zware neus naar binnen te dwingen. Helemaal vlak blijft de koets ondanks de slimme dempers niet liggen, maar de kleine rolbewegingen kleuren het grensbereik duidelijk in. Dan ga je al snel met de rechtervoet de grip aftasten.

Door het mechanische centrale differentieel heb je een goed contact met de aandrijflijn en kun je op het gas de neus perfect op de gekozen lijn houden. Deze modulaties hebben echt effect, doordat het buitenste achterwiel de auto naar binnen drukt en dan kan er zelfs wat overstuur richting de exit ontstaan. Wie dan vol goede moed het gas erop blijft houden of zelfs iets verder instuurt om een drift uit te breiden, merkt dat de auto zich gaat rechtzetten door het binnenste achterwiel meer kracht te geven. Maar dan schuif je inmiddels al dikke strepen trekkend de bocht uit en zit je met een verdwaasde glimlach achter het stuur. Vervolgens klap je weer door de versnellingen heen en trakteert de V8 je richting de rode lijn met een groeiende kracht. Het is geen plichtmatig leverende turbomotor meer, maar er zit echt een krachtopbouw in. De achttraps automaat schakelt zonder harde tikken bloedsnel op en reageert tijdens het terugschakelen iets vertraagd op de flippers. Dat zou je een minpuntje kunnen noemen, net als de sensatieloze maar zeer effectieve launch control en het beschaafde geluid uit (zelfs) de optionele sportuitlaat. In de hardste uitlaatstand lijkt het alsof er een chopper achter je rijdt, maar overtuigen doet het geroffel nooit. Een AMG overschreeuwt hem volledig.

AudiS6 Avant: ultieme gezinsquarantaine
Foto: Sagmeister Photography

Als de snelheid eruit moet, bijten de blokken onder dwang van tienpots klauwen goed doseerbaar in de voorste schijven en staat hij ook zo weer stil. Maar het forse gewicht laat zich wel voelen; met een volle tank en de bestuurder aan boord ben je toch met 2200 kg onderweg. Dat drukt door, ook tijdens het insturen. Het blijft wat dat betreft een echte RS die zich het beste voelt bij niet al te hard de bocht ín en er misselijkmakend hard weer uit. Het woord ‘veelzijdig’ is dan ook meer dan ooit van toepassing op deze RS-variant. Meer comfort en toch vooral ook weer iets meer dynamiek. Dat heeft wel een prijs, want hij begint bij 184.600 euro en op smaak kost hij zomaar 230.000 euro. Maar dan heb je Audi’s ultieme vorm van gezinsquarantaine.

Specificaties Audi RS6 Avant

  • Prijs: € 184.600
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 3,6 s
  • Gem. verbruik: 1 op 8,7
  • CO2-emissie: 263 g/km
  • Motor: V8, 3996 cm3, biturbo
  • Plaatsing: in lengterichting voorin
  • Max. vermogen: 600 pk (441 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 800 Nm/2050-4500 min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: automatische achtbak, vierwielaandrijving
  • Onderstel: onafhankelijk, multilink rondom, luchtvering en variabele dempers (optie stalen veren en actieve dempers)
  • Remmen: geventileerde en geperforeerde schijven rondom

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen