Autotest

Complexe full-hybrid Renault Clio E-Tech

Print
Complexe full-hybrid Renault Clio E-Tech

Afbeelding: Renault

Ook Renault, dat allang volledig elektrische modellen maakt, heeft hybrides nodig. Dus maakt onder andere deze full-hybrid Clio zijn entree.

We probeerden pre-productie exemplaren van deze meest complexe Clio maanden geleden al in Frankrijk. Complex is in dit geval zeker niet negatief bedoeld, want een aandrijflijn met hybridetechniek is per definitie gecompliceerder door de vele componenten. Niet eenvoudig op elkaar af te stemmen, maar in deze tijden van zeer geavanceerde elektronische managementsystemen presteren ze beter dan ooit. Want vergeet niet dat de auto-industrie al heel veel ervaring heeft opgedaan met hybridetechniek. Het goede nieuws is dat zo’n aandrijflijn heel blijft ondanks de complexiteit. En toch is het aanbod erg lang beperkt gebleven, op een paar bijtellinghype-types als de Outlander na. Nu we zien dat volledig elektrisch voor alle modellen op de korte termijn geen haalbare kaart is en automerken een voor verbrandingsmotoren vrijwel onhaalbaar lage gemiddelde CO2-score moeten halen, maakt de hybride zijn comeback. De grotere Captur komt er als plug-in hybride, deze Clio als full-hybrid.

Complexe full-hybrid Renault Clio E-Tech
Foto: Renault

Full-hybrid

Full-hybrid, waar hebben we het dan ook alweer over? In het geval van deze Clio E-Tech 140 over een aandrijflijn met twee elektromotoren die de benzinemotor assisteren en zo het verbruik ongeveer 40 procent zouden moeten drukken ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto, aldus Renault dat nog geen definitieve verbruikscijfers vrijgegeven heeft.

Hoofdbestanddeel van de aandrijflijn is een 1,6-liter viercilinder benzinemotor. Een grotere, in de transmissie geïntegreerde elektromotor van 48 pk zorgt voornamelijk voor de extra aandrijving en een tweede, kleinere (20 pk), moet als startmotor en generator dienen en zo het energiepeil van de accu op niveau houden.

Autotest Renault Clio. Video: Autovisie

Bovendien wordt er geschakeld met behulp van de elektromotor. Dat laatste is bijzonder, want het systeem is gebaseerd op techniek uit de Formule 1. De versnellingsbak heeft namelijk geen koppeling en synchromeshes. De elektromotor zorgt ervoor dat het baktoerental overeenkomt met dat van de uitgaande as van de motor, zodat de koppeling tot stand komt zonder knarsende tanden. Dat werkt redelijk goed, hoewel we wel een paar kritische testnotities maakten tijdens de testritten met deze pre-productie testauto’s. Zo blijft de motor soms nog toeren draaien, terwijl jij al het gas hebt losgelaten. Ook start de benzinemotor soms ineens en draait hij vrij veel toeren, omdat het peil van de 1,2 kWh-accu (die onder de kleiner geworden kofferbak huist) te laag dreigt te worden. Ook maakt de techniek weleens een foutje en hoor je de tanden lichtjes knarsen, vooral in de sportmodus. Enige finetuning is dus nog gewenst, maar daar is ruimte voor, want de levering stond voor het uitbreken van de coronacrisis nog gepland voor deze zomer.

Complexe full-hybrid Renault Clio E-Tech
Foto: Renault

Je kunt kiezen uit drie rijstanden: Eco, dat elektrisch rijden zo veel mogelijk prioriteit geeft, Hybrid, dat steeds de beste mix tussen benzine- en elektropower kiest en Sport, waarin de Clio voor maximale prestaties gaat. Deze E-Tech Clio, die slechts 10 kg meer weegt dan een diesel, heeft al met al mooie techniek.

Rijervaring

Het extra gewicht voel je tijdens het rijden wel enigszins, maar de afstemming van deze Clio is net zo foolproof als de rest van de reeks. De besturing is nauwkeurig genoeg en geeft voldoende feedback om je lijn te kiezen en vast te houden zonder correcties. Het onderstel heeft ook genoeg comfort behouden, de vering is tamelijk stevig, maar de demping is losjes gehouden. Daardoor ervaar je de Clio eerder als comfortabel dan sportief; daar kan de bovengemiddeld vlotte 0-100 km/h-sprint in 6,9 seconden niets aan veranderen. Een prima keuze, want ook deze Hybrid is die lekker volwassen geworden supermini waarin het goed toeven is. Vooral het dashboard met die centrale display en de ergonomie zijn veel beter dan voorheen. Bovendien is alles verpakt in mooiere materialen. Het zitcomfort en de binnenruimte zijn goed en dat maakt ook van deze hybride een fijne allrounder.

Complexe full-hybrid Renault Clio E-Tech
Foto: Renault

Scoren in de praktijk

Of deze Clio E-Tech een succes gaat worden, zal afhangen van zijn prestaties en prijs, die helaas nog maar beperkt bekend zijn. Renault belooft de CO2-emissie volgens de WLTP-norm onder de 100 g/km te houden. Verder zal het zoals bij alle hybrides vooral van de gebruiker afhangen hoe hij in de praktijk scoort. Volgens Renault zou hij tijdens stadse ritten maar liefst 80 procent van de tijd elektrisch moeten kunnen rijden. Elektrisch rijden is overigens mogelijk tot een maximale snelheid van 75 km/h. Op zich allemaal prima waarden. Nu die scherpe prijs nog.

Specificaties Renault Clio E-Tech 140

  • Prijs: n.n.b.
  • Topsnelheid: n.n.b.
  • Acceleratie 0-100: 6,9 s
  • Gem. verbruik: n.n.b.
  • CO2-emissie: <100 g/km
  • Motor: 1598 cm3, viercilinder benzine en twee elektromotoren
  • Max. vermogen: 140 pk
  • Max. koppel: 210 Nm
  • Transmissie: achttraps automaat, voorwielaandrijving
  • Massa leeg: 1260 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen