Brouwer overweegt naam te veranderen van wereldberoemd Corona-bier

Print
Brouwer overweegt naam te veranderen van wereldberoemd Corona-bier

Op het hoogtepunt van de crisis verkocht een café in Berlijn flesjes Corona tegen een bijzondere achtergrond. Afbeelding: Getty Images

Het inmiddels meer dan beroemde Mexicaanse biermerk Corona overweegt de naam te veranderen. De eigenaren zouden overwegen het merk toch te herdopen in ‘Coronita’, zoals de kleine variant van het bier met tequila al heet, meldt het Britse blad The Economist.

De Mexicaanse Grupo Modelo die onder meer het biermerk Corona produceert, zit sinds het begin van dit jaar wel met een imagoprobleempje. Vorige maand werd de productie tijdelijk stilgelegd in het kader van de quarantainemaatregelen van de Mexicaanse regering. De productie van bier werd aangemerkt als ‘niet-essentieel’ in de voedselvoorziening.

Inmiddels wacht de reclamemakers van het merk wel een enorme uitdaging. Door een geslaagde campagne in de Verenigde Staten werd het Mexicaanse bier door veel Amerikanen geassocieerd met een droom op een exotisch strand: waar je luisterde naar de aanrollende golven en ondertussen een heerlijk fris Coronaatje achterover klokte. Kortom, Corona stond voor reizen en vakantie, heerlijk weg van de dagelijkse beslommeringen. Het stuwde de verkoop op. De vraag is nu of dat idee na de wereldschokkende coronacrisis nog wel werkt. Zullen klanten het bier weer associëren met plezier zon en strand of zal er een bittere nasmaak blijven vanwege COVID-19?

Brouwer overweegt naam te veranderen van wereldberoemd Corona-bier
De Modelo brouwerij, producent van Corona bier, in Mexico City, is nog steeds gesloten. Foto: Getty Images

Hoe Corona weer aan de man te brengen? Daar ligt dus een taak voor de marketingmanagers van het vanuit Leuven operende drankconcern AB InBev dat in 2015 een slordige 100 miljard dollar neertelde voor Gruppo Modelo.

Het biermerk Corona had over publiciteit niet te klagen. Het werd dit jaar natuurlijk al een dankbaar onderwerp voor grappenmakers in de sociale media. Bekend is de foto waarin andere flesjes in een koelkast angstig afstand houden van Coronabier.

Best lastig zo’n iconische biernaam zomaar op te geven. Volgens The Economist denken marketingexperts dat het kroontje ondanks alles een ijzersterk logo blijft. Dat Corona vooral populair is onder jongeren, ‘voor wie de pandemie over het algemeen minder traumatisch is’, zou kunnen helpen. Maar wie kan nu Corona horen zonder aan opsluiting, beperkingen en binnen zitten te denken, zeg maar allesbehalve het strand.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen