Duitsland redt Lufthansa door groot belang te nemen in bedrijf

Print
Duitsland redt Lufthansa door groot belang te nemen in bedrijf

Afbeelding: EPA

De Duitse overheid redt Lufthansa door een belang van 20 procent te nemen in de luchtvaartreus. Met de reddingsactie is in totaal zo’n 9 miljard euro gemoeid.

Lufthansa is net als andere luchtvaartmaatschappijen flink in de problemen gekomen door de coronacrisis.

Voor het verkrijgen van de deelneming telt de Duitse overheid in eerste instantie ongeveer 6 miljard euro neer. De staat steunt ook een driejarige lening van 3 miljard euro. Mocht het concern later nog te maken krijgen met een vijandige overnamepoging dan kan Duitsland zijn grip op Lufthansa nog versterken, is tevens afgesproken. In dat geval mag het belang van Berlijn worden opgevoerd tot net iets meer dan 25 procent van de aandelen.

Terugdringen milieu-uitstoot

Olaf Scholz, de Duitse minister van Financiën, benadrukte dat Duitsland op termijn weer van het staatsbelang af wil. De regering streeft ernaar de deelneming tegen eind 2023 te verkopen. Maar dit is ook afhankelijk van het herstel bij het luchtvaartconcern. Ook stelde Scholz dat wanneer een staat zoveel geld uitgeeft, deze tevens de plicht heeft om ervoor te zorgen dat de rekening uiteindelijk niet bij de belastingbetaler terecht komt.

Overigens zal Berlijn zich straks niet bemoeien met de dagelijkse leiding bij het bedrijf. Wel mag de overheid twee commissarissen aanstellen bij Lufthansa. Als onderdeel van de deal zal Lufthansa zich daarnaast blijven inzetten op het terugdringen van de milieu-uitstoot. Dat doet het bedrijf door te blijven investeren in schonere vliegtuigen en door waar mogelijk schonere brandstof in te slaan.

Air France-KLM

De Duitse regering en Lufthansa steggelden al weken over de noodsteun voor de geplaagde onderneming. Door de crisis houdt Lufthansa een groot deel van zijn vloot noodgedwongen aan de grond, met uitzondering van de vrachtvluchten. Ondertussen lopen de vaste kosten door en dreigt het geld van de onderneming op te raken. Bij de Lufthansa Group werken in totaal zo’n 138.000 mensen. De banen van tienduizenden werknemers staan op de tocht.

Meer overheden zien zich de laatste tijd genoodzaakt om luchtvaartmaatschappijen te hulp te schieten. Lufthansa kreeg zelf bijvoorbeeld al steun toegezegd uit Zwitserland. De overheid in Bern staat garant voor omgerekend 1,2 miljard euro aan leningen voor de Zwitserse tak van het bedrijf. Met de overheden van Oostenrijk en België zijn de Duitsers daarnaast nog in onderhandeling over hulp. Air France-KLM krijgt ook veel steun. Om het luchtvaartconcern van de ondergang te redden heeft Frankrijk 7 miljard euro aan steun toegezegd. Vanuit Nederland kan de onderneming rekenen op 2 miljard tot 4 miljard euro aan steun, in de vorm van garantstellingen en leningen.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen