Autotest

Mazda 2 Skyactiv 90 is onopvallend goed

Print
Mazda 2 Skyactiv 90 is onopvallend goed

De Mazda 2 heeft een subtiele facelift gekregen. Afbeelding: David LF Smith

Vraag een willekeurige buurman de meest bekende B-segmenters te noemen en je hoort het bekende rijtje van Polo, Clio tot 208 en Fiesta. De Mazda 2 is nog geen gevestigde naam kennelijk, terwijl hij toch echt beter verdient. Is dat ook na de laatste facelift zo?

De compacte hatchback is namelijk een goede allrounder, weten we uit eerdere tests. En ook is het een behoorlijke bestseller voor het merk dat in Europa en in Nederland steeds betere resultaten boekt. Aan dat succes draagt deze generatie van de 2 al meer dan vijf jaar bij. Tijd om het succesnummer op te ‘poetsen’, lees met mate te faceliften. En dus kijken we hier naar een 2020-versie die in grote lijnen niet verschilt van zijn voorganger. Wel heeft hij een iets grotere en anders vormgegeven grille gekregen, zodat hij beter aansluit bij de rest van de Mazda line-up. Verder de gebruikelijke updates als ledverlichting, andere 16-inch wielen en iets meer chroom.

Mazda 2 Skyactiv 90 is onopvallend goed
Foto: David LF Smith

Tijdloos

Als je hem zo na enige tijd weer ontmoet, valt op hoe onopvallend goed gelijnd hij eigenlijk is. Hij oogt behoorlijk tijdloos en zeker niet gedateerd. Maar die bescheiden, rustige vormgeving doet hem wel een beetje de das om. Zelfs de lichtgrijze lak die bij alle mogelijke andere merken een trendy en modieus effect heeft, maakt van deze vlotte supermini bijna een grijze muis.

Near-premium kwaliteit

Aan boord stijgt de stemming snel, want wat maken ze goede auto’s, die mannen van Mazda! De bouwkwaliteit overstijgt menig merk dat ‘near-premium kwaliteit’ claimt; dit is echt goed spul dat solide in elkaar is geschroefd. Het zijn niet alleen de mooie materialen en bouwkwaliteit die indruk maken, ook de zitpositie en overige functionaliteiten zijn goed geregeld. De ondersteuning en verstelmogelijkheden zijn dik in orde en alles zit goed onder handbereik. Het infotainment dat bij deze facelift werd uitgebreid met Apple Carplay en Android Auto en de 360-graden parkeercamera geeft je zelfs het gevoel een klasse hoger te rijden.

Mazda 2 Skyactiv 90 is onopvallend goed
Foto: David LF Smith

Aandrijving

Toch is het grootste nieuws eigenlijk onzichtbaar, omdat het verstopt zit onder het plaatwerk. Met andere woorden, de aandrijflijnen werden allemaal voorzien van milde hybridetechniek. Een klein elektromotortje doet ongemerkt mee en ook herwint het systeem energie bij afremmen. Zoals het hoort, merk je daar helemaal niets van.

Er is keus uit een 75 en een 90 pk-versie. Allebei uit dezelfde motor met anderhalve liter motorinhoud en geheel atmosferisch. Wij reden de 90 pk-versie en die voelt in deze turbotijden heel gedegen en ook wat gematigd aan, want je mist de sensatie die een turbo je bezorgt als hij gaat meedoen. De maximale trekkracht van 148 Nm is er pas echt bij 4000 toeren min-1; dat is een verschil met de meeste turbomotoren, die al rond de 2000 toeren min-1 op hun sterkst zijn. Dat betekent niet dat de Mazda-vierpitter niet vooruit wil, want ook lager in de toeren doet hij voldoende mee. De Skyactiv-G motor met zijn bovengemiddeld hoge compressie is meer van het type ‘aanpakken en doorzetten’: wil je echt tempo maken, dan kan dat en dan zet hij ook al zijn kracht in. Bij een potje scheuren betekent dat je werkgebied tweeduizend toeren breed is, want het maximumvermogen komt er bij 6000 toeren uit. Zo rijden voelt goed, niet omdat de motor heel sportief presteert, maar meer omdat je een beetje moet werken en dan beloond wordt.

Mazda 2 Skyactiv 90 is onopvallend goed
Foto: David LF Smith

Want schakelen doe je graag met de lekker strakke handbak met zes verzetten. De koppeling laat zich daarbij goed doseren, net als de motorinzet met het rechterpedaal. Remmen kan ook met voldoende precisie en vertraging en dat betekent eigenlijk dat je alle tools in handen hebt om lekker te sturen. De besturing communiceert voldoende en is direct en precies genoeg. Het onderstel is niet te hard, maar ook niet te soepel. Wel hoor je af toe iets te veel rolgeluiden. Maar al met al kun je echt lekker ouderwets sturen met toch heel moderne techniek. Comfort is er ook genoeg om met de verkeersstroom ‘mee te kunnen zwemmen’.

Verbruik en prijs

Het verbruik is dan zoals beloofd inderdaad aangenaam laag, want we noteerden 1 op 19,2. Echt goedkoop is zo’n Mazda nooit, maar met de value for money is toch niets mis, als je zijn bouwkwaliteit en uitrusting tegen het licht houdt. De goedkoopste 2 mag voor 17.490 euro mee, deze Skyactiv-G 90 moet minimaal 18.690 euro kosten. En dat is een auto die we na een testweek zeker zijn gaan waarderen.

Eindoordeel

De conclusie is dat deze Mazda 2 zeker weer even meekan, want de facelift mag dan beperkt zijn, maar hij is wel toereikend. Het infotainment en de overige uitrusting zijn weer up-to-date en de aandrijflijn doet soepel wat hij belooft. Maar bovenal maakt deze 2 indruk met zijn bouwkwaliteit en rijervaring. Dat hij wat bescheiden en onopvallend oogt, kun je een minpuntje, maar juist ook een pluspunt noemen.

Specificaties Mazda 2 Skyactiv-G 90

  • Prijs: € 18.690
  • Topsnelheid: 183 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,8 s
  • CO2-emissie: 94 g/km
  • Motor: 1496 cm3, viercilinder benzine
  • Max. vermogen: 90 pk (66 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 148 Nm/4000 min-1
  • Transmissie: handgeschakelde zesbak, voorwielaandrijving
  • Massa leeg: 1000 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen