Den Haag

Hoekstra over steungesprekken KLM: ‘We zijn een heel eind’

Print
Hoekstra over steungesprekken KLM: ‘We zijn een heel eind’

Afbeelding: ANP

„We zijn denk ik een heel eind.”

Met die woorden blikt minister Wopke Hoekstra (Financiën) terug op een bliksembezoek aan Parijs om onder anderen met zijn Franse collega Bruno Le Maire te praten over Nederlandse steun aan KLM. Op zeer korte termijn hoopt Hoekstra meer te kunnen vertellen over hoe de staatssteun eruit gaat zien en welke voorwaarden daar specifiek aan worden verbonden.

In het gesprek vrijdag met de Fransen, die ook een aandeel hebben in de holding Air France-KLM, is ook de bonus van de Canadese topman Ben Smith aangekaart, liet Hoekstra doorschemeren. „U kunt ervan uitgaan dat alle relevante onderwerpen die we binnenlands bespreken, ook in dat soort gesprekken aan de orde komen”, zei hij tegenover de pers. „Daar kunt u zelf een heel eind mee komen.”

Ontslagronde

De zwaar onder de coronacrisis lijdende luchtvaartmaatschappij komt in juli waarschijnlijk met een ontslagronde, zegt vakbond CNV. De bond vreest dat gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn, omdat te weinig medewerkers gebruik zullen maken van de huidige vrijwillige vertrekregeling, die vanaf deze maand voor het hele personeel is opengesteld. CNV vertegenwoordigt de belangen van het grondpersoneel. Pilotenbond VNV sluit gedwongen ontslagen onder piloten niet uit, zei voorzitter Willem Schmid op NPO Radio 1.

Lees ook: Hoekstra: redden KLM gaat voor politieke wensenlijstjes

CNV schat in dat het aantal gedwongen bij KLM ontslagen tot „duizenden” kan oplopen. Dat zou in verhouding staan tot de financiële klap die de luchtvaartmaatschappij kreeg te verwerken nadat een gigantische hoeveelheid vluchten werd geschrapt vanwege de pandemie, aldus de bond. CNV verwijst naar de verwachting van Air France-KLM dat de capaciteit volgend jaar 20 procent lager zal zijn dan voor de crisis.

Beperken

„Onze insteek is om het aantal ontslagen te beperken. Tegelijkertijd zien we dat de situatie bij KLM heel slecht is”, aldus CNV. Volgens de bond weten de werknemers dat inmiddels ook. „Daarom vragen veel KLM’ers zich af of het niet verstandig is om nu vrijwillig te vertrekken voordat ze ertoe gedwongen zijn.” Toch is de groep voor wie de vertrekregeling die KLM aanbiedt echt interessant is, niet groot, aldus de bond. Dat zijn mensen die nog maximaal een paar jaar tot hun pensioen hebben of het personeel dat toch al overwoog om ergens anders te gaan werken.

VNV wil geen voorspellingen doen over de omvang en de timing van een mogelijke banenreductie. De bond wil dat KLM eerst met een plan voor de toekomst komt, waaruit duidelijk wordt of en hoeveel ontslagen er nodig zijn. „We zijn wel degelijk bereid om een loonoffer te brengen maar dan wel op basis van een goed plan”, verklaart Schmid.

Vakbondbestuurder Jan van den Brink van FNV, die zich inzet voor grondpersoneel, denkt eveneens dat KLM waarschijnlijk in de loop van juli zijn plannen voor een reorganisatie bekendmaakt. „Als het tot ontslagen komt, zullen we ons uiterst verzetten. Maar laten we ervan uitgaan dat het nog oplosbaar is.” Van den Brink wijst naar de vele uitzendkrachten van wie al afscheid is genomen. Ook kan de belangstelling voor de vertrekregeling groot zijn. Daarnaast kan KLM werknemers vragen om minder uren te werken, aldus de bestuurder.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen