Vlaamse verkeersminister neemt vliegtuig van Brussel naar Antwerpen: ‘Gekker moet het niet worden’

Print
Vlaamse verkeersminister neemt vliegtuig van Brussel naar Antwerpen: ‘Gekker moet het niet worden’

Archiefbeeld Afbeelding: ANP XTRA

De Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters stuit op onbegrip bij milieu-organisaties vanwege een vlucht die ze dinsdag maakte van Brussel naar Antwerpen (hemelsbreed 40 kilometer). Peeters wilde zo de herstart van de regionale luchthavens in de schijnwerpers plaatsen. Gekker moet het niet worden, vinden de milieubonden.

Peeters (van de partij Open Vld) was eerder deze week aanwezig bij het persmoment van de Belgisch-Limburgse luchtvaartondernemer Philippe Bodson. Die verzorgt privévluchten met zijn Belgisch-Nederlandse bedrijf ASL Group. In juli start ASL met wekelijkse vluchten tussen Brussel en Ibiza in een nieuw concept dat het midden houdt tussen een privécharter en een lijnvlucht. Ook zijn er plannen om vanaf Eindhoven te gaan vliegen. De minister stelde op de luchthaven van Antwerpen de steun voor die de Vlaamse regering via het Noodfonds geeft aan de regionale luchthavens.

Treinverbindingen

Onderdeel van het evenement was een vlucht van Brussel naar Antwerpen. Greenpeace vraagt zich daarom af of de klimaatcrisis aan de minister is voorbijgegaan, schrijft Het Laatste Nieuws. Ook het Wereld Natuurfonds is verbaasd. ,,Regionale luchthavens zijn helemaal niet essentieel en een bron van schadelijke en perfect vermijdbare CO2-uitstoot”, stelt Koen Stuyck van WWF.

,,Dit is een compleet verkeerd signaal”, geeft ook Imade Annouri van Groen kritiek. ,,In verschillende buurlanden worden korte vluchten afgeschaft en wordt er in de plaats geïnvesteerd in treinverbindingen. Ik zou toch liever zien dat de minister van Mobiliteit daarin vooroploopt, in plaats van een luchtvaartbedrijf een hart onder de riem te steken. Zakenmannen kunnen perfect met de trein naar Europese bestemmingen, als er maar wordt geïnvesteerd in hogesnelheidsverbindingen.”

Een treinreis tussen de twee Belgische steden - hemelsbreed een afstand van 40 kilometer - duurt 34 minuten. Hoe lang de persvlucht duurde is onduidelijk.

Voorbeeldfunctie

,,Ik ben ingegaan op het voorstel om deel te nemen aan een persvlucht omdat zakenvluchten een essentiële pijler zijn van onze regionale luchthavens”, zegt Peeters in een reactie. ,,Ik wou extra media-aandacht krijgen voor de heropstart van die luchthavens.”

Die hebben volgens de minister baat bij nieuwe initiatieven om hun financieel model robuust te maken. ASL is een goed voorbeeld, omdat het bedrijf zich inzet om haar CO2-uitstoot te compenseren. ,,Zo heeft het een belangrijke voorbeeldfunctie op de hele sector van de zakenvluchten”, aldus Peeters.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen