NS mag ook na 2024 op Nederlandse hoofdspoor blijven rijden

Print
NS mag ook na 2024 op Nederlandse hoofdspoor blijven rijden

Treinen van de NS op een rangeerterrein. Afbeelding: ANP

De vergunning voor het landelijke spoorwegnet gaat na 2024 opnieuw naar NS. Voor internationale verbindingen en op een aantal regionale lijnen moet er juist meer ruimte komen voor concurrentie.

Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer. Van Veldhoven vindt de prestaties van NS goed; ook in vergelijking met andere Europese spoorbedrijven.

,,Onderzoek wijst bovendien uit dat aanbesteden van het huidige hoofdrailnet zeer complex en risicovol is, wat uiteindelijk nadelig kan uitpakken voor zowel de reiziger als de belastingbetaler.” Staatssecretaris Van Veldhoven kiest er daarom voor de nieuwe concessie onderhands voor tien jaar aan NS te gunnen.

Prestaties omhoog

Voorwaarde is wel dat de vervoerder blijft inspelen op de verwachte reizigersaantallen en nieuwe ontwikkelingen. Ook moeten de – al goede – prestaties verder omhoog, zodat treinen nog vaker op tijd rijden en reizigers altijd goed geïnformeerd zijn.

De binnenlandse treindienst over de hogesnelheidslijn (IC-direct op de HSL-Zuid) blijft onderdeel van de vergunning die NS krijgt.

De staatssecretaris ziet daarnaast mogelijkheden om ruimte te geven aan andere treinvervoerders om per 2025 nieuwe internationale verbindingen te exploiteren. De komende periode wordt nader onderzocht welke internationale verbindingen zo tot stand kunnen komen.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →