Autotest

Spanningsmeter Porsche Taycan Turbo S

Print
Spanningsmeter Porsche Taycan Turbo S

De elektrische Taycan is géén geboren circuit-auto, maar een bloedsnelle GT. Afbeelding: Martijn Bravenboer

Als elektrische GT van bijna twee euroton heeft de Taycan Turbo S geen directe concurrenten. In deze single-test kijken we hoe hij zich enerzijds overeind houdt als elektrische auto, en anderzijds als Porsche.

De ontwikkeling van deze Taycan zou zomaar eens de lastigste klus van Porsche kunnen zijn geweest. Porsches worden veelal gekocht omdat ze een unieke rijbeleving bieden, die voor een groot deel door de aandrijflijn wordt gecreëerd. Elektrisch dienen de overige componenten en karaktertrekken van de Taycan meer dan ooit tevoren hun meerwaarde te bewijzen: de aandrijflijn van een Porsche moet beter zijn dan wat er ook op de markt te krijgen is. Misschien wel de grootste uitdaging is het vinden van een balans tussen een acceptabele actieradius en het realiseren van een auto die eruitziet en gáát als een échte Porsche. Omdat wij zeer benieuwd zijn naar de toekomst van het merk Porsche en de (elektrische) liefhebbersauto, hebben we de Taycan in zijn snelste ‘Turbo S’ vorm aan alle mogelijke tests onderworpen.

Autotest Porsche Taycan Turbo S. Video: Autovisie

Kosten, veiligheid & uitrusting

Aangezien er nogal wat miljarden aan investeringen moeten worden terugverdiend, is het logisch dat Porsche de absolute hoofdprijs vraagt voor het topmodel van de Taycan-reeks. Het 4S instapmodel met 530 pk is voor een groot deel dezelfde auto en kost liefst 82.000 euro minder. Een deel van het prijsverschil wordt verklaard door extra standaarduitrusting op de Turbo S. Dingen als airco, navi, luchtvering en instelbare dempers zijn sowieso standaard. De 21-inch wielen, sideskirts, elektrisch bedienbare laaddeksels, de adaptieve sportstoelen, leren bekleding, hemelbekleding in racetex, metallic lak, de ‘Performance Plus’ accu, achterwielbesturing, carbonkeramische remmen, torque vectoring, een en Sport Chrono pakket en het audiosysteem verklaren 38.600 euro van het prijsverschil. Technisch bestaat het verschil onder andere uit een grotere achterste motor en krachtigere omvormer die 600 Ampère aankan. Alleen de Turbo S heeft daardoor beschikking over een launch control modus met overboost van 2,5 seconden, waarin het koppel van 850 naar 1050 Nm wordt getild. Met een 0-100 sprinttijd van 2,8 in plaats van 3,4 seconden als resultaat. Zoals op elke Porsche is er vervolgens nog genoeg bij te strepen, zoals de 761 pk sterke testauto van 222.347 euro duidelijk maakt. Actieve rolstabilisatoren en een warmtepomp om de actieradius te vergroten kun je bijna niet laten liggen, een thuislader ben je letterlijk verplicht af te nemen. Maar de rest is niet noodzakelijk dus het moet lukken om je Taycan Turbo S onder de twee ton te houden. Een fatsoenlijke 4S onder de 130.000 euro houden is daarentegen lastiger en dat zegt eigenlijk meer over het prijspeil van de Taycan.

Spanningsmeter Porsche Taycan Turbo S
Foto: Martijn Bravenboer

Ontwerp & interieur

Het standaardinterieur is in elk geval al van hoge kwaliteit, ook al is de opbouw en indeling ervan compleet nieuw bedacht. De Taycan bestaat vrijwel uitsluitend uit (aanraak)schermen. Slechts enkele functies als esp, rijhoogte, demperregeling en audiovolume kregen een eigen plekje. De Sport Chrono stopwatch is de enige mechanische meter in een verder sportieve en smaakvolle GT. Met de knoppen op het stuur wandel je intuïtief door de functies van het dashboard heen. De navigatie werkt supersnel, maar de integratie van het hele elektrisch rijden erin is beperkt. De aantrekkingskracht van het plaatwerk staat ver boven elke twijfel verheven.

Spanningsmeter Porsche Taycan Turbo S
Foto: Martijn Bravenboer

Comfort & Functionaliteit

Je moet diep door de knieën om in de sportstoelen neer te vleien. Daar is de zitpositie zowat op de bodemplaat, of accupakket in dit geval, met de pedalen zowat op dezelfde hoogte en het stuur verticaal en pal voor je neus. Het zicht rondom is nog best goed en omdat de neus zo laag is kun je die uitstekend inschatten. Maar het blijft een bakbeest dat je met zorg in ’t rond moet manoeuvreren. De vierwielbesturing maakt ‘m gevoelsmatig wel een meter korter dan hij is. De zitkuipen van de sterk naar achteren gekantelde achterbank hebben een goede pasvorm en ruime afmetingen. De ruimte achterin is vrij beperkt. Wie langer is dan 1.85 meter komt met z’n kruin tegen het dak. De bagageruimte is niet bijster groot met 366 liter, maar oogt niet zo klein. Het is duidelijk dat je als inzittenden met je spullen ruimte moet delen met een hoop onderhuidse elektro- en chassistechniek.

Spanningsmeter Porsche Taycan Turbo S
Foto: Martijn Bravenboer

Prestaties & verbruik

Maar dat is wel de high-tech die van de Taycan op zijn minst de sportiefste elektrische auto van het moment moet maken. Met een uniek 800 Volt boordnet en een tweeversnellingsbak voor de achterste motor die bliksemsnelle acceleratie combineert met een lager verbruik op kruissnelheid. Porsche benadrukt dat de Taycan zich van andere elektrische auto’s onderscheidt doordat zijn prestaties bij herhaaldelijk en in een brede range van acculading behaald kunnen worden. En daar blijkt niets van gelogen. Bij de derde acceleratiepoging haalden we de beste score van 2,7 seconden naar de 100 km/h en 9,7 naar de 200 km/h, maar zelfs na de twintigste achtereenvolgende keer stond er 2,8 en 11,4 seconden op het bord. De 21e keer weer 10,1… Zolang de accu voor meer dan een derde gevuld is, blijft hij dezelfde cijfers op de klok zetten.

Voor het halen van de topsnelheid is de acculading van minder groot belang. De top is begrensd op 260 km/h en het kost minder energie om die snelheid te rijden dan om een launch control start uit te voeren. Door zo’n Autobahnrit is het binnen een half uur weer tijd om bij te laden. Aan een 350 kW lader van Ionity is het in theorie mogelijk om tot 270 kW bij te laden. Bij Fastned is het vooralsnog niet mogelijk om met meer dan 175 kW te laden.

Spanningsmeter Porsche Taycan Turbo S
Foto: Martijn Bravenboer

De remmen zijn goed bestand tegen extreem zware belasting, maar niet helemaal vrij van prestatieverlies. Het lukte twee keer om in 33,1 meter tot stilstand te komen, daarna trad enig verval op onder last van het enorme wagengewicht. En let wel: dit waren de optionele koolstofkeramische remmen van bijna 10 mille. Het interieurgeluid is vooral dankzij de enorme banden vergelijkbaar met een gemiddelde zakensedan. Het gewicht, de wielen en energievretende ondersteltechniek maken van de Turbo S ook bepaald niet de meest efficiënte EV op de markt. Onder suboptimale omstandigheden rolde er toch een verbruik van 24,2 kWh per 100 kilometer uit de bus, wat correspondeert met een actieradius van 343 kilometer. Het is vooral de kunst om extreem ver vooruit te denken, daar de Taycan kilometers kan uitrollen zonder al te veel snelheid te verliezen.

Rijeigenschappen

Aangezien de Taycan onderhuids veel overeenkomsten vertoont met de Panamera, komen de rijeigenschappen er mee overeen. De Taycan Turbo S is 325 kilo zwaarder dan een Panamera Turbo, maar omdat het 600 kilo zware accupakket onderin de auto ligt is het zwaartepunt aanzienlijk lager. Het is jammer dat we de Taycan tot nu toe alleen maar hebben kunnen uitproberen met vierwielbesturing en actieve rolstabilisatie. Die helpen namelijk enorm om de massa rap van richting te doen veranderen en midcorner te controleren. Naar overstuur moet je doelbewust op zoek door abrupt van het stroompedaal te stappen om de achterkant los te wrikken en daarna vol vermogen te geven. Op de uitwijkproef voel je ook nadrukkelijk hoe de actieve rolstabi’s niet alleen rolbewegingen tegengaan, maar de balans van de auto constant manipuleren om de neus de juiste richting op te houden. Het ESP is als vanouds onwrikbaar en staat je niet toe om te spinnen. In de Sport Plus modus laat het je vrijelijk spelen totdat een uitstapje in het struweel dreigt. Maar nooit verdwijnt de notie dat je met extreem veel gewicht onderweg bent en je componenten als remmen en banden zwaar belast. Maar ook al ga je de remmen ruiken bij zwaar gebruik, het pedaal blijft constant en uitstekend doseerbaar, waarbij het omslagpunt tussen regeneratief en mechanisch remmen niet te vinden is.

Spanningsmeter Porsche Taycan Turbo S
Foto: Martijn Bravenboer

GT

De Taycan is géén geboren circuitauto. Wel een GT waarmee je weleens een rondje Nordschleife of twee zou kunnen doen. De uitdaging voor alle sportautomerken zit ‘m de komende jaren niet in nog meer vermogen uit de aandrijflijn peuren, maar vooral om vele honderden kilo’s te schrappen zonder prestatieverlies. Het is vooral knap hoe het dynamische karakter en gave uiterlijk met 21-inch wielen hand in hand gaan met verbluffend afrolcomfort. Dat is echt van limo-kwaliteit.

Specificaties Porsche Taycan Turbo S

  • Motor voor: synchroonmotor perm. magneet
  • Plaatsing: dwars voorin
  • Max. vermogen: 258 pk /440 Nm
  • Motor achter: synchroonmotor perm. magneet
  • Plaatsing: in lengterichting achterin
  • Max. vermogen: 456 pk/550 Nm
  • Max. systeemvermogen: 625 pk (460 kW)/850 Nm
  • Max. systeemvermogen overboost: 761 pk/1050 Nm
  • Spec. massa: 3,0 kg/pk
  • Transmissie v/a: V: eentraps reductieversnelling A: tweetrapsautomaat
  • Aandrijving: vierwielaandrijving
  • Accucapaciteit: 94,3 kWh (83,4 kWh netto)
  • Max. AC laadvermogen: 11 kW
  • Max. DC laadvermogen: 270 kW
  • Besturing: elektrisch bekrachtigd, tandheugel
  • Onderstel voor: dubbele draagarmen, luchtvering, variabele dempers (var. rolstabi optioneel)
  • Onderstel achter: multilink, luchtvering, variabele dempers (var. rolstabi en vierwielbest. optioneel)
  • Remmen: koolstofkeramische geventileerde schijven rondom
  • ABS: ja
  • ESP: ja
  • Bandenmaat v/a: V: 265/35 ZR21 A: 305/30 ZR21

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen