Dronten

Aardappeltelers dienen klacht in tegen reclame Lidl

Print
Aardappeltelers dienen klacht in tegen reclame Lidl

Afbeelding: ANP

Een slogan van supermarktketen Lidl, die claimt met een actie aardappeltelers te steunen tijdens de coronacrisis, is bij die telers slecht gevallen.

Ze wijzen erop dat de algehele inkoopprijzen van aardappelen door de coronacrisis onder de kostprijs liggen, dus dat van echte steun geen sprake is. De Producenten Organisatie Consumptieaardappelen (POC), met zo’n honderd telers als leden, heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie omdat de advertentie misleidend zou zijn.

De gewraakte claim stond onder andere op een folder van Lidl voor zogeheten „benefriet”. Dat zijn frietaardappelen die eigenlijk bedoeld waren voor de horeca, maar door gedwongen sluitingen van cafés en restaurants onverkocht bleven. De aardappels gaan voor 99 cent per 2,5 kilo over de toonbank.

Volgens de POC worden op de markt voor rond de 19 cent per kilo frietaardappelen ingekocht, wat onder de kostprijs ligt. Er zou pas van echte steun sprake zijn als Lidl per kilo 25 cent zou betalen, aldus de belangenvereniging.

Lidl laat in een reactie weten „onaangenaam verrast” te zijn door de klacht. ‘Lidl begrijpt niet op welke informatie het POC zich baseert. De insteek van de actie van Lidl is enkel en alleen geweest om onze telers te helpen, nu er zoveel overschotten van zogenaamde ‘patataardappelen’ zijn, als gevolg van corona. Deze actie is in goed overleg met onze telers opgezet, zij zijn tevreden over de afgesproken condities en staan er volledig achter’, aldus het bedrijf in een schriftelijke verklaring.

Volgens Lidl zijn telers juist „blij” met de actie.