Steeds meer bedrijven boycotten Facebook en Instagram

Print
Steeds meer bedrijven boycotten Facebook en Instagram

Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij de campagne #StopHateforProfit. Dit doen ze door de hele maand juli geen advertentieruimte in te kopen bij Facebook en Instagram. Afbeelding: ANP XTRA

Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij de campagne #StopHateforProfit. Dit doen ze door de hele maand juli geen advertentieruimte in te kopen bij Facebook en Instagram.

Het protest is gericht op het onvermogen van Facebook om de verspreiding van onjuiste informatie en nepnieuws op het platform te stoppen. Instagram is onderdeel van Facebook. Volgens The Hollywood Reporter hebben onlangs de studio Magnolia Pictures, ijsmaker Ben & Jerry’s en sportmerk Eddie Bauer zich bij het initiatief aangesloten.

De Stop Hate for Profit-campagne is een initiatief van verschillende Amerikaanse activistische organisaties. Die noemen bijvoorbeeld het aanmerken van Breitbart (een website met extreemrechtse banden) als vertrouwde nieuwsbron een groot probleem. Ook zou Facebook berichten met oproepen tot geweld richting vreedzame demonstranten toegestaan hebben.

Onder andere de Anti-Defamation League, de NAACP, Sleeping Giants en Free Press doen er aan mee. Ook kledingmerken Patagonia en The North Face hadden eerder al gezegd mee te doen met de boycot.

De kritiek van de organisaties richt zich met name op nepnieuws, racistische content en posts van president Trump die door veel mensen gevaarlijk worden gevonden. Die laatste zou bijvoorbeeld meerdere malen hebben aangezet tot geweld. Mark Zuckerberg, ceo van Facebook, houdt vol dat Facebook niet zal ingrijpen. In een interview met Fox News zei hij: ,,Ik vind dat Facebook geen scheidsrechter van de waarheid moet zijn als het gaat over wat mensen allemaal online zeggen. Dat is niet wat privébedrijven horen te doen.”