Verstappen derde in eerste training Formule 1

Print
Verstappen derde in eerste training Formule 1

Afbeelding: AFP

Max Verstappen heeft in de eerste vrije training voor de Grote Prijs van Oostenrijk de derde tijd neergezet. Het snelste rondje van de Nederlandse Formule 1-coureur ging in 1.05,418.

Verstappen moest in de eerste officiële sessie van dit seizoen, dat als gevolg van de coronacrisis bijna vier maanden later dan gepland begint, alleen de twee Mercedessen voor zich dulden.

Lees ook: Verstappen: ‘Het is anders, maar blij dat we weer gaan racen’

Wereldkampioen Lewis Hamilton was met 1.04,816 de snelste in de eerste training. Zijn Finse teamgenoot Valtteri Bottas zette de tweede tijd neer op het circuit van Spielberg, waar geen toeschouwers mogen komen.

Een kwartier voor het einde van de sessie spinde Verstappen in de eerste bocht. Hij wist z’n bolide echter uit de vangrails te houden en kon zonder schade verder rijden. Om 15.00 uur begint de tweede vrije training. Zaterdag staat nog een training op het programma, gevolgd door de kwalificatie voor de race van zondag.

Stuursysteem Mercedes

De Fransman Romain Grosjean stond vrijwel de hele sessie van 1,5 uur in de pits, vanwege een probleem met de remmen van zijn Haas-bolide. Vlak voordat de training voorbij was, kon Grosjean toch nog heel even de baan op. Hij slaagde er niet meer in om een tijd neer te zetten.

„Het is goed om de motoren weer horen, de auto’s weer te zien en terug te gaan naar een soort van normaal”, zei Christian Horner, de teambaas van Verstappen bij Red Bull. Horner droeg een mondkapje, zoals vrijwel iedereen in de pitsstraat een vorm van bescherming voor z’n mond had. „We zien eruit alsof we in het ziekenhuis zijn, met al die maskers. Maar afgezien daarvan kunnen we werken zoals normaal.”

Horner vertelde op Sky Sports ook dat hij de internationale federatie FIA heeft gevraagd om duidelijkheid te geven over het stuursysteem dat Mercedes tijdens de testdagen introduceerde en ook in Oostenrijk gebruikt. Hamilton en Bottas kunnen de stand van de voorwielen veranderen door aan het stuur te trekken of duwen.