Autotest

Mitsubishi Space Star: praktisch karretje

Print
Mitsubishi Space Star: praktisch karretje

Een flinke voldoende voor de Space star, vooral omdat hij steeds up-to-date is gehouden en veel value-for-money weet te bieden. Afbeelding: Mitsubishi

Het A-segment krimpt, schreven we al eerder, maar Mitsubishi besloot recent toch tot een facelift van haar kleinste met die ruimtelijke naam. Moeten we daar blij mee zijn?

Dapper maar ook wat gedateerd, is de eerste indruk die de Space Star maakt, nadat we hem na langere tijd weer eens in levenden lijve ontmoeten. Hij doet zijn best om indruk te maken, zo in het glanzend zwart als de meest complete Instyle 1.2 CVT. Die Instyle is de meest luxe van de acht uitvoeringen die je kunt kiezen. Bovendien is er keuze uit twee motoren; deze 1.2 is er met een automaat of handbak, de basismotor 1.0 alleen met handgeschakelde vijfbak. Dat we de allerdikste Space Star rijden, is gelijk een realitycheck voor mensen die alleen naar de vanafprijs van 12.990 euro kijken, want onze testauto kost minimaal 21.490 euro.

Mitsubishi Space Star: praktisch karretje
Foto: Mitsubishi

Verschil

Maar wat krijg je als je kiest voor de absolute instapper, vraag je je af bij zo’n prijsverschil. Een 1.0 driecilinder die met 71 pk niet eens zoveel onderdoet voor de 1.2, want die heeft evenveel cilinders en slechts 9 pk meer. Het hogere koppel van de 1.2 (106 Nm tegen 88 Nm voor de 1.0) is iets waar je mogelijk meer van merkt. Hoe dan ook, we reden de 1.0 nu niet en gezien de geringe verschillen is die zeker een proefrit waard. Dit is tenslotte de klasse waar we op de kleintjes letten. Het prijsverschil tussen een 1.0- en 1.2-motor is toch drieduizend euro, waarbij moet worden aangetekend dat het uitrustingsniveau bij de 1.2 dan ook hoger is.

Mitsubishi Space Star: praktisch karretje
Foto: Mitsubishi

De uitrusting van de nog geen 13 mille kostende instapper is niet extreem kaal, want deze Entry-uitvoering heeft ook elektrische spiegels, een regen- en lichtsensor, elektrische ramen voor, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, een in hoogte verstelbaar stuur en in de lakkleur gespoten bumpers. Helaas ontbreekt de inmiddels onmisbaar geachte airco… Maar die zit samen met een radio met usb etc. voor 1500 euro meer wel op de Cool+. Het laat zich raden dat niemand de Entry zal willen en dat echte budgetkopers voor die koele plus zullen gaan.

Gedateerde indruk

De wat gedateerde indruk die de Space Star maakt, is wel te verklaren, want het oorspronkelijke model stamt al van 2012. Drie jaar later kreeg hij een eerste update en begin dit jaar was het dus tijd voor een flinke facelift. Dat is er niet een in de categorie zoek-de-verschillen, want je ziet onmiddellijk dat ook deze kleine de kenmerkende grote grille heeft gekregen die we van de grotere modellen kennen. De hele neus tot aan de voorruit aan toe is nieuw; achter zie je andere bumpers en achterlichten. De kleinste onderging als laatste van het modellengamma de operatie en daarmee is het familieportret nu dus weer compleet. Geen makkelijke taak voor designers, zo’n facelift, maar hier toch goed gelukt. Alles is in proportie gebleven. Over proporties gesproken: deze Space Star mag dan een A-segmenter zijn, hij doet qua interieurruimte niet veel onder voor menig auto uit het B-segment. Je zit achterin redelijk ‘achter jezelf’ en ook de bagageruimte heeft een redelijke omvang, zeker in combinatie met die in ongelijke delen neerklapbare achterbank.

Mitsubishi Space Star: praktisch karretje
Foto: Mitsubishi

Uitrusting

Qua uitrusting is er met deze Instyle niets mis, alleen de architectuur en materialen van het dashboard verraden dat je aan de basis van het modellengamma zit. Geen fancy displays, maar een back to basic mini-schermpje tussen de klokken, dat je moet resetten met zo’n kilometertellerknopje. Het multimediaschermpje komt ook wat aftermarket over, maar reageert snel en zeker de TomTom-navigatie werkt goed mee.

Mitsubishi Space Star: praktisch karretje
Foto: Mitsubishi

Rijgedrag

Wat minder goed functioneert de besturing. Sturen is vooral aftasten, want de communicatie behoort tot de vaagste die we de laatste jaren hebben mogen ervaren. De onderstelafstemming is bovendien behoorlijk soepel, waardoor het even duurt voordat het koetsje zich zet. Met iets meer overhellen dan je tegenwoordig gewend bent, neem je dan een afrit. En mocht je zo’n bocht toch sneller inzetten dan deze Spacestar aankan, dan grijpt zijn stabiliteitssysteem adequaat in. Toch voel je aan het rijgedrag en de besturing ook wel dat de tijd bij deze Space Star al twaalf jaar stilstaat.

Mitsubishi Space Star: praktisch karretje
Foto: Mitsubishi

Eindoordeel

Als totaal scoort hij nog wel een flinke voldoende, vooral omdat hij steeds up-to-date is gehouden en veel value-for-money weet te bieden. Voor brommobiel-geld koop je een bovengemiddeld ruim, praktisch karretje, dat goed in zijn uitrusting zit en waarmee je zonder moeite 1 op 20 haalt.

Specificaties Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle CVT

  • Prijs:€ 21.490,--
  • Topsnelheid:173 km/h
  • Acceleratie 0-100: 13,5 s
  • Gem. verbruik:1 op 21,7
  • CO2-emissie:106 g/km
  • Motor: 1193 cm3, driecilinder benzine
  • Max. vermogen: 80 pk (59 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 106 Nm/400 min-1
  • Transmissie:traploze automaat, voorwielaandrijving
  • Massa leeg:880 kg
  • Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen