Autotest

Subaru XV e-Boxer: alle kleine beetjes helpen...

Print
Subaru XV e-Boxer: alle kleine beetjes helpen...

De Subaru XV 2.0 e-Boxer is de eerste stap op weg naar elektrificatie van het merk. Afbeelding: Teppo Vertomaa / arcticfilmcrew.com

Dankzij een mild-hybrid systeem is de Subaru XV 2.0 op papier ietsje zuiniger geworden. Is het daarmee ook een ietsje interessantere auto geworden?

Wie niet beter weet, zou vanuit Nederlands perspectief zomaar kunnen denken dat Subaru als merk ten dode is opgeschreven. Want wie kan zich nou de laatste ontmoeting met een vers gekentekende Subaru herinneren? Afgelopen zomer was ik echter voor een rijtest met een heel ander merk in de omgeving van Salt Lake City, waar in 2002 nog de Olympische Winterspelen werden georganiseerd. Een gebied dat pakweg driekwart van het jaar te maken heeft met uitdagende weersomstandigheden. En ik overdrijf niet als ik zeg dat op de wegen in het binnenland elke derde auto een Subaru was. Oud, nieuw, alles door elkaar. Maar de voorkeur voor de vierwielaangedreven no-nonsense instrumenten was evident. Van de circa 1 miljoen auto’s die Subaru jaarlijks bouwt, is het merendeel al verkocht voordat ze van de band rollen. Naar eigen zeggen vanwege de status als ‘globale fabrikant’ neemt Subaru nog steeds de moeite om 40.000 auto’s per jaar naar Europa te verschepen. Daarvan blijven de meeste in de Alpen hangen, komt een deel terecht bij Staatsbosbeheer en dergelijke, en wordt de rest opgeraapt door een stel fans met daaronder verdacht veel caravantrekkers. Maar dat is voor Subaru niet genoeg in de nabije toekomst. Europese emissieregels verplichten het merk om z’n gemiddelde uitstoot flink naar beneden te brengen. Een volledig elektrisch voertuig maakt op termijn zijn opwachting; tot die tijd moeten we het doen met hybrides. De Forester hebben we een paar maanden geleden al voorzichtig aan de tand gevoeld op een testbaantje. Nu gaan we met de XV met dezelfde mild-hybrid aandrijflijn eindelijk de weg op.

Subaru XV e-Boxer: alle kleine beetjes helpen...
Foto: Teppo Vertomaa / arcticfilmcrew.com

Aandrijving

Daarin wordt een voor tachtig procent nieuwe tweeliter boxermotor zónder turbo bijgestaan door een elektromotor van 16,7 pk, die in de continu variabele transmissie is opgenomen. Subaru’s kenmerkende symmetrische vierwielaandrijving is dus volledig intact gelaten en slechts aangevuld met een hulpmotor annex generator, die zijn vermogen uit een accupakket onder de bagagevloer haalt of er juist in opslaat. In verhouding tot het voertuiggewicht van 1550 kilo en de 150 pk die de brandstofmotor produceert, is de output van de elektromotor gering. Hij is slechts bedoeld om pieken en dalen in de consumptie af te vlakken, wat erop neerkomt dat hij bij wegrijden vanuit stilstand de auto een slinger geeft en tijdens afremmen op de motor kinetische energie omzet in elektriciteit voor later gebruik. Bij stadssnelheden als de auto reeds op gang is, zie je heel af en toe dat de elektromotor de aandrijving in z’n eentje voor zijn rekening neemt. Dat kan hij in theorie 1,6 kilometer lang doen, maar in de praktijk bouw je al een klein feestje als je een paar honderd meter haalt. Normaliter merk je eigenlijk helemaal niets van de elektrocomponent in de aandrijving. Bij het wegrijden vanuit stilstand gaat er soms een schokje door de aandrijflijn als de verbrandingsmotor een fractie van een seconde na de elektromotor begint met helpen. En het rempedaal blijft af en toe onderin plakken als je op het schakelpunt tussen mechanisch en regeneratief remmen opereert.

Subaru XV e-Boxer: alle kleine beetjes helpen...
Foto: Teppo Vertomaa / arcticfilmcrew.com

Bijdrage elektrocomponent

De bijdrage van de elektrocomponent in positieve zin is lastig in te schatten. Subaru belooft een verbruiksreductie van circa 10 procent, maar die is alleen in een directe vergelijking met de oude 2.0i te testen. We kunnen alleen zeggen dat we met heel voorzichtig rijden en niet te veel snelweg met moeite 1 op 14 op de teller kregen, maar meestal iets in de buurt van 1 op 12 op de boordcomputer zagen. Nog altijd geen bijster indrukwekkende cijfers voor een auto met het formaat van een Golf. Eén verklaring is dat het gewicht van de XV door de hybride aandrijflijn met 136 kilo is toegenomen. En de vierwielaandrijving werkt permanent, met alle frictie van dien. De trekkracht van de e-motor helpt de cvt wel om de toeren laag te houden tijdens het accelereren. Maar dat heb je nog altijd vooral zelf in de hand. Om hinderlijk gejengel te voorkomen zijn kunstmatige versnellingen voorgeprogrammeerd, waar de boxer enigszins authentiek doorheen kan schakelen. Maar het blijft klinken alsof je met slippende koppeling rijdt; het omschakelpunt tussen traploze en getrapte transmissie kan bovendien juist onrust in de auto brengen. Liever hadden we gezien dat de functie met een knopdruk uitschakelbaar was.

Uitrusting

Ten opzichte van de XV met conventionele 1,6-liter boxermotor lever je 137 liter bagageruimte in vanwege de accu in de vloer. En het trekgewicht bedraagt geen 1400 maar slechts 1270 kilo. Maar door de lagere CO2-uitstoot is de aanschafprijs van de 36 pk sterkere en iets zuinigere e-boxer slechts 500 euro hoger. Dan hebben we het alsnog over een investering van minimaal 40.295 euro, waarvoor je dan wel standaard een automaat, Eyesight-veiligheidscamerasysteem, adaptieve cruise control, 18-inch wielen, een infotainmentsysteem met Apple Carplay (maar zonder navi), achteruitrijcamera en stoelverwarming krijgt. En een interieur waarover we eindelijk niet langer hoeven te schrijven dat het qua fit en finish mijlenver achter ligt op dat van de Europeanen.

Subaru XV e-Boxer: alle kleine beetjes helpen...
Foto: Teppo Vertomaa / arcticfilmcrew.com

Deze XV steekt degelijk in elkaar, oogt modern en weet een goed compromis te treffen tussen utilitair en modern. Afgezien daarvan is het infotainmentsysteem ook met navigatie niet van de allermodernste soort en reageren het automatisch botspreventiesysteem en de rijstrookassistent bij vlagen hinderlijk overactief. Elke rotonde werd voor een obstakel aangezien met alle waarschuwingen van dien. Zo moet ook de XV e-boxer het hebben van de dingen die je in een normale testrit moeilijk op waarde kunt schatten, zoals uitstekende terrein- en sneeuwvaardigheid en een onkreukbaar betrouwbaarheidsimago. Deze XV zal Subaru niet uit de nichehoek weten te trekken, maar is waarschijnlijk vooral een moetje om aan Europa te laten zien dat het de emissiepolitiek serieus neemt. Daardoor zal het merk niet al te hard worden aangepakt tot de elektrificatie van de vloot echt tractie begint te vinden. Voor de fans is het vooral van belang dat de eerste stap van die omschakeling vrijwel zonder negatieve gevolgen is gebleven.

Subaru XV e-Boxer: alle kleine beetjes helpen...
Foto: Teppo Vertomaa / arcticfilmcrew.com

Eindoordeel

Op een minimale verbruiksreductie na lijkt de hybridisering van de XV geen echte voordelen op te leveren, maar belangrijker is dat de nadelen beperkt zijn gebleven. Alleen de fans zullen ‘m snappen.

Specificaties Subaru XV 2.0i e-Boxer

  • Prijs: € 40.295
  • Topsnelheid: 193 km/h
  • Acceleratie 0-100: 10,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 15,4
  • CO2-emissie: 149 g/km
  • Motor: boxer-4, 1995 cm3
  • Max. vermogen: 150 pk (110 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 194 Nm/4000 min-1
  • Elektromotor: 16,7 pk/n.b. Nm
  • Transmissie: CVT-automaat, perm. vierwielaandrijving
  • Massa leeg: 1528 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen