Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Vrees voor sterke toename verkeersdrukte op Wiekendreef en De Biest in Weert

Vrees voor sterke toename verkeersdrukte op Wiekendreef en De Biest in Weert

Wethouder Wendy van Eijk zegde eerder toe een ontsluiting van Laarveld bij de Wiekendreef te willen onderzoeken. Afbeelding: Google Earth

Weert -

Als er een nieuwe aansluiting van de Weerter nieuwbouwwijk Laarveld op de Ringbaan Noord bij de Wiekendreef komt, dan leidt dat tot een forse verkeerstoename de wijk Molenakker en op De Biest.

Dat zegt Louis van Deursen namens de bewoners van de Wiekendreef en de wijkraden Molenakker en De Biest.

Wethouder Wendy van Eijk gaf eerder aan dat ze bij de ontwikkeling van het laatste gedeelte van Laarveld wil kijken of er bij de Wiekendreef een ontsluiting zou kunnen komen voor de nieuwbouwwijk. Dat zal nog wel een aantal jaren duren, gaf ze aan.

Volgens Van Deursen, die woensdagavond inspreker was tijdens de raadsvergadering, is in 2004 al afgesproken dat dit niet zou gebeuren. Hij geeft aan dat het nu al ontzettende druk is op de Wiekendreef door ouders die hun kinderen naar school brengen en klanten van de supermarkt die daar ligt. Verder stelt hij dat de Wiekendreef veelvuldig gebruikt wordt door mensen die via de Biesterbrug en De Biest naar het centrum van Weert rijden.

Als er ook nog een aansluiting van Laarveld bij de Wiekendreef komt, zal de verkeersdrukte flink toenemen, vreest Van Deursen. „Dan is het wachten op ongelukken”, aldus de wijkbewoner.

Complicaties

Een aantal raadsleden gaf aan zich bewust te zijn dat een eventuele ontsluiting van Laarveld bij de Wiekendreef voor extra complicaties zou kunnen leiden en dat die goed onderzocht zouden moeten worden. Een voorstel om de Kransakker, iets verderop richting turborotonde, bij wijze van proef nu al als ontsluiting van Laarveld te gebruiken haalde het niet.

Verkeersluw

De wethouder zegde verder toe snel met bewoners en dorpsraad Laar te kijken naar het verkeersluw maken van de Rietstraat en Laarderweg. Die wegen worden nu veelvuldig als sluiproute gebruikt.

Verder gaf de raad aan dat de bouwhoogte van de woningen tussen Laarveld en het dorp Laar maximaal acht meter zou mogen worden en dat er met bewoners gekeken moet worden naar een groene inrichting in dit tussenliggend gebied.