Autotest

Facelift Jaguar XE: opgeruimd staat netjes

Print
Facelift Jaguar XE: opgeruimd staat netjes

Vooral voor de liefhebbers... Afbeelding: Jaguar

Bij de facelift van de Jaguar XE zijn zowel het motorenpalet als het interieur opgeruimd. Het ene bevalt beter dan het andere.

Een modelupdate doorvoeren bij een auto die ongetwijfeld veelal vanwege zijn uiterlijk gekocht wordt, is altijd lastig. Je wilt potentiële kopers wel het idee geven in iets nieuws te rijden, maar tegelijk ook de restwaarde van je bestaande klanten bewaken. En het is maar al te makkelijk om een mooie auto met net een lijntje te veel om zeep te helpen. Pas als je de nieuwe Jaguar XE naast het oude model ziet, kun je de inspanningen optimaal waarderen die Ian Callum nog snel voor zijn vertrek bij JLR heeft verricht om de XE te updaten. Voor koplampen en achterlichten is ledtechnologie gebruikt om meer diepte in de lichtunits te brengen, terwijl de vormen in zijn geheel minimaal zijn aangepast om de auto in lijn te brengen met de rest van de familie. Hertekende bumpers en een grille met eveneens meer dieptewerking trekken de auto optisch dichter naar de grond, zodat hij er weer stoer bijstaat. Nu heeft hij niet meer zulke grote wielen nodig voor het ideale plaatje, al kan hij die door de korte overhangen voor en achter nog steeds goed hebben. Alles tussen 16 en 20 inch is verkrijgbaar.

Facelift Jaguar XE: opgeruimd staat netjes
Foto: Jaguar

Stukken beter

Het interieur van de XE is altijd een stuk eenvoudiger te bekritiseren geweest. Zowel qua vormgeving, materiaalgebruik als afwerking was het mogelijk zelfs de grote zwakte van de auto. Gelukkig heeft Jaguar de meest voor de hand liggende oplossing daadwerkelijk ingekopt. De indeling van de middenconsole die we al een poos zijn tegengekomen in onder andere de i-Pace en Range Rover Evoque, is namelijk nu in de XE neergedaald. En dat ziet er meteen stukken beter uit. We hebben er al eerder over geroepen dat het qua ergonomie nog steeds niet onfeilbaar is, maar dat het zo gelikt oogt dat we het gedoe voor lief nemen.

Dat was eerder bepaald niet het geval met het trage en instabiele infotainmentsysteem. Maar ook daar lijken de grootste problemen inmiddels tot het verleden te behoren. En visueel is het nog steeds even aantrekkelijk. De rest van de cabine is ook wat luxueuzer aangekleed en lijkt degelijker in elkaar te steken. Met onder andere het stuurwiel uit de i-Pace en de pook van de F-type. Nog steeds is het niet van Audi-niveau, maar de Jaguar kan op dit aspect wel wedijveren met een C-klasse. Het was altijd al een echte sportsedan met een lage zit, het stuur dichtbij en de pedalen ver weg en louter goede of heel goede stoelen; dat is onveranderd.

Facelift Jaguar XE: opgeruimd staat netjes
Foto: Jaguar

Motorenpalet

Zo niet het motorenpalet, dat in de loop der jaren sowieso al de nodige veranderingen heeft ondergaan. In 2018 verdween bijvoorbeeld de 380 pk V6 waarmee de XE zo onweerstaanbaar lekker was. De ‘Ingenium’ tweeliter turbo die ervoor in de plaats is gekomen, is er voortaan alleen nog met 250 pk als achterwielaandrijver of met 300 pk en AWD. Zowel de instap- als de topdiesel zijn ook geschrapt, waardoor alleen de 180 pk-versie overblijft die optioneel ook als vierwielaandrijver te krijgen is. Voor alle motoriseringen geldt dat een achttraps automaat standaard is. De lijstaanvoerder P300 AWD die we gereden hebben, kennen we qua karakter van de F-type P300. Ook in de XE is het door een niet honderd procent alerte gasrespons, gedempte soundtrack en onvermogen om veel toeren te draaien geen echte sportmotor. Met 400 Nm die over een breed bereik beschikbaar is, kan hij best uithalen, maar hij voelt toch langzamer aan dan een vermogen van 300 pk doet vermoeden. En hij zuipt meer dan een tweeliter zou mogen doen.

Facelift Jaguar XE: opgeruimd staat netjes
Foto: Jaguar

Gewicht

Wellicht dat het rijklaargewicht van 1722 kilo met beide zaken iets te maken heeft. Een BMW 330iX is bijvoorbeeld pakweg 80 kilo lichter en sprint met 48 pk minder toch een fractie sneller naar 100 km/h. De aansturing van de ZF achttraps automaat is ook nog steeds niet helemaal zo goed als andere merken ‘m voor elkaar hebben. Van een koppelomvormer die te veel slip toelaat bij wegrijden, via getwijfel bij het kiezen van een versnelling tot trage reacties op eigen flipperwerk. Normaal gebruik en lage snelheden gaan over het algemeen probleemloos, maar zodra je de XE als een sportsedan begint te behandelen, komen er scheurtjes in het blazoen.

Weggedrag

Als vanouds maakt het weggedrag van de Jaguar gelukkig veel goed. Nog steeds zeggen we dat je de 20-inch wielen – hoe goed je ze ook vindt staan – achterwege moet laten, omdat het onderstel zich daar eigenlijk geen raad mee weet. Zowel qua geleiding als hardheid vraagt het chassis om 19- of liever nog 18-inch exemplaren. Dan blijft het een prachtig uitgebalanceerde auto met een onderstel dat op een of andere manier enorm responsief is, zonder overdreven hard te zijn geveerd of gedempt. Ook met het sportonderstel komt het dagelijks comfort niet in het geding, maar komt het ding wel tot leven als je de gaskraan opendraait. Beweeglijk, wendbaar en voorspelbaar. Waarbij het AWD-systeem het scherpe randje er vanaf haalt, maar er in de sportiefste stand pas over begint na te denken om de voorwielen erbij te betrekken als je volledig dwars de hoek uit komt. Jaguar zal mensen moeten vinden die erg gecharmeerd zijn van uiterlijk, interieur en/of de geweldige rijeigenschappen, want de dorstige motoren en daaruit volgende bpm (minimaal 12 mille!) maken de prijsstelling in Nederland uitdagend.

Eindoordeel

Wie een goed chassis en een aansprekend ontwerp van in- en exterieur belangrijk vindt, zal zich op zijn plek voelen in de Jaguar XE nieuwe stijl. Maar de liefde moet wel diep gaan met deze prijsstelling.

Specificaties Jaguar XE P300 AWD

  • Prijs: € 68.680,-
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie: 0-1005,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 13,5
  • CO2-emissie: 168 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1997 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 300 pk
  • (221 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 400 Nm/1500 min-1
  • Transmissie achttraps automaat, AWD
  • Massa leeg: 1690 kg

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →