Autotest

Audi A3 Sportback is on(aan)tastbaar

Print
Audi A3 Sportback is on(aan)tastbaar

Voor de doelgroep is de superieure uitstraling van Audi waarschijnlijk toch onaantastbaar. Afbeelding: Sagmeister Photography

Met steeds meer van dezelfde bouwstenen toch een ander huis bouwen. Is dat Audi gelukt met de A3 Sportback?

De A3 Sportback staat op een doorontwikkeling van het MQB-platform voor compacte modellen met een dwarsgeplaatste motor van het Volkswagen-concern. Daarop staan onder meer ook de Seat Leon, Skoda Octavia en Volkswagen Golf. Veel gedeelde componenten dus. Onderhuids, maar ook steeds meer in het interieur met grote schermen en nauwelijks meer fysieke knoppen. Terwijl Audi zich juist van zijn ‘mindere’ concerngenoten wist te onderscheiden met de afwerking van het dashboard, het gevoel in de bedieningsinstrumenten en het algehele materiaalgebruik.

Autotest Audi A3 Sportback. Video: Autovisie

Uiterlijk

De auto is een paar centimeter langer door ander bumperwerk, terwijl de wielbasis en de hoogte nauwelijks zijn veranderd. Het uiterlijk wel, zonder iets van de herkenbaarheid te verliezen. De zeshoekige grille met het logo en koplampen met een kleiner ‘traantje’ zijn de dingen waaraan je de nieuwe generatie direct onderscheidt. De kleur van die licht-uitstulping verschilt per uitvoering. Zo is hij rood bij een RS en blauw bij een hybride. Als eerbetoon aan de veertigjarige Quattro-historie heeft hij subtiel uitgebouwde wielkasten om de iets toegenomen spoorbreedtes te huisvesten. Verder heeft hij vooral veel geometrische vormen in de bumperpartijen. De auto is duidelijk nieuw, maar ook weer niet zo dat het vorige type direct achterhaald oogt.

Audi A3 Sportback is on(aan)tastbaar
Foto: Sagmeister Photography

Interieur

Audi is een meester in het creëren van een goede werkplek door uitgebreide verstelmogelijkheden. Dat betekent laag bij de grond en met het stuurwiel recht voor de borst. Dat is in de A3 niet anders met in de gereden uitvoering een S Line-interieur met goed sluitende sportstoelen. Het zicht naar voren is goed en over de schouder is het ook acceptabel. Op de tweede zitrij blijft er met een testdummy van 1,80 meter zo’n 4 centimeter over tot de voorstoel en nog een aantal meer tot de dakhemel. Keurig conform het segment. Dat geldt ook voor de 380 liter grote bagageruimte.

In het interieur is wel van een revolutie te spreken. De centrale MMI-draaiknop met sneltoetsen op de middentunnel is gesneuveld in de zoektocht naar kostenverlaging door minder knoppen. Voor de airco-unit zijn wel toetsen aanwezig, maar vrijwel alle overige functies gaan via het grote scherm, waarin de connected mens uiteraard ook bediend wordt. Het bedieningspaneel reageert snel op je vingertoppen, heeft een heldere structuur en mooie graphics, maar je moet geregeld een handeling meer verrichten om een instelling te wijzingen dan met echte toetsen. De digitale cockpit achter het stuur met meerdere lay-outs laat zich makkelijk via de stuurbediening verkennen. De vormgeving van het dashboard is modern en de afwerking prima, maar de kwaliteit van de materialen is niet constant. De zachte toplaag oogt hoogwaardig, de overige, veelal harde kunststoffen overtuigen niet overal. Het grauwe gedeelte rond de versnellingspook steekt schril af tegen het fraaie horizontale paneel voor de neus van de passagier. In de portieren een vergelijkbaar beeld. Met prachtige aluminium deurhendels naast ietwat blikkerige aanvoelende handgrepen. Het lijkt muggenzifterij, maar waar een A3 zich doorgaans met heerlijk geolied draaiende, supersolide knoppen wist te onderscheiden van een Golf lukt dat in de huidige generatie minder makkelijk. Het is vooral de (niet heel) afwijkende indeling en vormgeving die voor het onderscheid moeten zorgen.

Audi A3 Sportback is on(aan)tastbaar
Foto: Sagmeister Photography

Motoren

Het motorenpalet bestaat voorlopig uit vier varianten met de uitrustingsniveaus: Pro Line, Business Edition, S Edition en Edition One. De 30 TFSI is de instapper met een 1,0-liter driecilinder met 110 pk voor 34.370 euro. De populairste versie zal de 35 TFSI zijn met een 1.5-liter viercilinder die 150 pk levert, vanaf 36.820 euro met handbak. Voor de versie met een 48 volt mild-hybridesysteem en zeventrapsautomaat komt er 1130 euro bij. Maar reserveer voor een lekker uitgeruste en visueel overtuigende A3 Sportback een bedrag van zo’n 45.000 euro. Op dieselvlak is er één motorkeuze met een 2,0-liter viercilinder die als 30 TDI 116 pk (38.570 euro) en als 35 TDI 150 pk (44.410 euro) levert. Het aanbod van de A3 zal worden uitgebreid met een plug-inhybride, de S3 en de RS 3 met vijfcilinder. Voorts komt er weer een vierdeurs en een cabriolet; een driedeurshatchback wordt niet meer geleverd.

Audi A3 Sportback is on(aan)tastbaar
Foto: Sagmeister Photography

Rijimpressie

We konden een indruk opdoen met de handgeschakelde 30 TDI met 116 pk en 300 Nm met een 15 millimeter verlaagd sportonderstel en passieve dempers. De 2,0-liter heeft in het eerste deel van zijn toerenbereik voldoende koppel om soepel met het verkeer mee te komen. Hij sprint in 10,1 seconden naar 100 km/h en al ruim voor 4000 toeren per minuut is hij afgeknepen en maakt hij ook een goed hoorbaar knorrig geluid. Zolang je hem tussen 1750 en 3500 in de toerenteller houdt, is het een voldoende sterke motorisering voor de 1345 kilo wegende hatchback. Het meest opvallend is de lekker schakelende zesbak. Niet meer zo licht als voorheen, maar met een prettige weerstand in de pook en strak afgebakende versnellingen, al zullen weinig rijders dat ervaren omdat de automatische zevenbak in het merendeel van de A3’s te vinden zal zijn.

Het onderstel is in zekere zin taai, maar de dempers hebben afdoende souplesse om oneffenheden te verwerken. De achteras heeft de neiging om op verzakte polderwegen het asfalt te volgen, maar over het algemeen rijdt hij probleemloos. Ook in bochten: goed te plaatsen, weinig rolbewegingen en een neutrale balans. Door de zware dieselneus schuift de voorzijde bij te enthousiast gebruik rechtdoor en door gas te lossen, is dat iets te verminderen. Van een echte reactie van de kont is geen sprake. Ook niet met het esp uitgeschakeld. Dat is dan weer onderscheidend, want dan kan bij een Leon of Golf niet. De gereden versie was uitgerust met de optionele variabele besturing die slechts twee omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts vraagt. Rond de middenstand is er echter voldoende rust om goed rechtuit te sporen en bij meer stuurhoek begint hij fanatieker van richting te veranderen.

Audi A3 Sportback is on(aan)tastbaar
Foto: Sagmeister Photography

De A3 Sportback maakt allerlei indrukken. De dashboardknuffelaar en materialenfetisjist komt minder aan zijn trekken dan voorheen. Geen knoppen of druktoetsen om een onderscheidend kwaliteitsgevoel te geven, maar goed functionerende schermen zoals in een VW Golf of Seat Leon. Het is vooral meer van hetzelfde geworden en het kwaliteitsverschil is minder tastbaar. Dat staat een succes waarschijnlijk niet in de weg, want voor velen zijn de prestige, de uitstraling en de looks van een Audi in dit statusgevoelige gedeelte van het C-segment al genoeg. Wat dat betreft zijn de vier ringen onaantastbaar.

Eindoordeel

Mooie, goed gebouwde en strak rijdende middenklasser. Minder tastbaar onderscheid met concerngenoten dan voorheen, maar voor de doelgroep is de superieure uitstraling van Audi waarschijnlijk toch onaantastbaar.

Specificaties Audi A3 Sportback 30 TDI

  • Prijs: € 38.570,--
  • Topsnelheid: 206 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,1 s
  • Gem. verbruik: 1 op 28,6
  • CO2-emissie: 92 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1968 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 116 pk (85 kW)/2750-4250 min-1
  • Max. koppel: 300 Nm/1600-2500 min-1
  • Brandstof: diesel
  • Transmissie: handgeschakelde vijfbak, voorwielaandrijving

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →