Autotest

Landrover Defender: leeft de legende voort?

Print
Landrover Defender: leeft de legende voort?

De nieuwe Landrover Defender. Afbeelding: Nick Dimbleby

Het was een zware bevalling, de vervanging van de legendarische Land Rover Defender. Een mislukte concept-car, veel kritiek en discussie, het zat niet echt mee. Toch is het nu zover: de nieuwe Defender maakt eindelijk zijn eerste meters in ons geplaveide landje.

Het werd een bijzonder debuut, want voordat de pers ermee mocht rijden, werd de Defender tijdens de coronacrisis al ingezet bij het Rode Kruis. Daarmee treedt hij in de voetsporen van zijn vader. De oer-Land Rover was een dienstbaar type dat tal van organisaties mobiel wist te houden in voor andere auto’s onbegaanbare gebieden. Overal ter wereld (her)kennen ze dé Land Rover. En dat moet zo blijven.

Autotest Landrover Defender. Video: Autovisie

Er is geen tweede auto die zo lang heeft voortgeborduurd op dezelfde basis, dat oersterke ladderchassis met die starre assen. Daarbovenop een eenvoudig constructie die werd bekleed met het hoogstnoodzakelijke aluminium, bevestigd met die kenmerkende popnagels. Toen de allereerste net na de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd, ging het nog niet om stoere looks; de lifestyle van de Britse boer was maatgevend. Dat plattelandsleven werd gedomineerd door hard werken in moeilijke, modderige omstandigheden. De Land Rover moest vooral als tractor functioneren en net voldoende beschaving hebben om ook de weg op te kunnen. Feitelijk bleef dat de basis tot de allerlaatste na dik twee miljoen geproduceerde exemplaren de band af rolde.

Radicaal anders

Land Rover besloot het radicaal anders te doen en nam afscheid van de in terreinautokringen nog altijd geprezen ‘body on frame’-constructie. Het separate chassis werd ingewisseld voor een zelfdragende carrosserie. Een volledig aluminium monocoquestructuur die drie keer zo stijf is als die van zijn voorganger. Het is een doorontwikkeling van het bekende Land Rover D7-platform, dat nu in Defender-vorm de toevoeging X (voor extreme) kreeg. Want laat het duidelijk zijn: deze nieuwe Defender moet ouderwets goed presteren in terrein. Of hij dat doet, houdt u van ons tegoed, want we gingen op pad met een absoluut terreinverbod. Begrijpelijk, omdat er nog maar één testauto is. De bijgaande, door de fabrikant verstrekte foto’s doen anders vermoeden, maar we konden helaas niet anders dan deze (zoveelste) crisisregel respecteren.

Landrover Defender: leeft de legende voort?
Foto: Nick Dimbleby

Ondanks deze restrictie konden we niet wachten om achter het stuur te kruipen. Hoe bijzonder is hij? Het antwoord is complex. Allereerst is het een wereld van verschil ten opzichte van zijn voorganger. Deze Defender is een moderne, stille, comfortabele auto met een goede wegligging. En dat laatste woord kwam niet eens voor in het vocabulaire van de oude. Die was vooral gemaakt voor het terrein, de weg bleef altijd bijzaak. Of dat bij de nieuwe precies andersom is of mooi 50/50, gaan we zoals gezegd nog testen, maar onroad doet hij het voor een terreinauto erg goed. Dat het een heel hoge (bijna twee meter) en zware (dik 2,3 ton) auto is, voel je, maar hij laat zich zelfs uptempo over relatief smalle weggetjes jagen. Verwar dat niet met sportieve kwaliteiten, maar zie het als een bewijs dat Land Rover vooral onroad enorme stappen heeft gezet. Toch is de nieuwe geen moderne, straf geveerde SUV. Want om zijn terreinambities waar te maken, is voldoende wieluitslag met lange veerwegen nodig. De dubbele draagarmen en multilink-achteras zorgen ervoor dat wegcontact en koersvastheid uitstekend zijn. Aan de feedback die je terugkrijgt, voel je dat hij met meer precisie zijn opdrachten uitvoert. En omdat je de wagenhoeken goed kunt zien, plaats je de dik twee meter brede en meer dan vijf meter lange Land Rover zonder aarzelen in één keer goed. Het prima onderstel dat in deze First Edition-uitvoering standaard luchtvering heeft, doet de rest en weet overhellen van de hoge koets binnen de perken te houden.

Landrover Defender: leeft de legende voort?
Foto: Nick Dimbleby

Uitvoeringen

De new Defender is er dus in de rijk aangeklede First Edition-uitvoering die wij reden, maar je kunt ook kiezen voor een S, SE, HSE of X-uitvoering. Hij heeft altijd slimme vierwielaandrijving met een Twin-Speed-tussenbak, een automaat, schroefvering en het van de andere modellen bekende Terrain Reponse-systeem. Dat kan worden uitgebreid naar level II; ook is er optioneel een sperdifferentieel op de achteras leverbaar. Je hoeft slechts met een draai aan de knop het soort terrein te kiezen dat je voor je ziet, de techniek doet de rest. Ook de aandrijflijnen zijn bekend. Er zijn twee turbodiesels die 200 pk/430 Nm of 240 pk/430 Nm sterk zijn, mogelijk volgt er nog een zescilinderdiesel met zo’n 300 pk. Er is één variant die puur op benzine rijdt, de vierpits P300 (300 pk). De P400 MHEV is een mild-hybrid zescilinder die tot 400 pk en 550 Nm komt. De belangrijkste motor voor de Nederlandse markt is de P400 PHEV. Deze plug-in hybride realiseert flink wat CO2-reductie en dat vertaalt zich in een fors lagere aanschafprijs. De PHEV zal voor ongeveer 85 mille verkrijgbaar zijn, terwijl de P400 MHEV minimaal 112.340 euro moet kosten. De First Edition heb je vanaf 121.920 euro. Dat zijn de prijzen voor de 110, de lange versie die als eerste verkrijgbaar is. De korte, nog steeds 4,58 meter lang, volgt binnen een halfjaar en is 6000 euro goedkoper. Op de prijslijst is de instapper nu dus de 90 D200 voor 96.520 euro. Het echt goede nieuws is dat ook de Commercial-uitvoering dit jaar nog zijn opwachting maakt voor de vanafprijs voor de korte versie van ongeveer 55 mille.

Rijden

De voorlopige topper die wij reden, presteert bijna sportief met zijn 400 pk sterke zes-in-lijn. Je regelt met het rechterpedaal zonder verdere sportknoppen zijn volume. En dan hoor je hem bij vollast aangenaam grommen; laat je hem wandelen in de natuur, dan respecteert hij die met stilte. De automaat doet in de sportstand iets alerter zijn werk, maar de schakelacties blijven beschaafd. De werkplek is comfortabel door functionele luxe. De zitpositie is gewoon goed. Het fijne, multifunctionele stuur pakt lekker vast en is voldoende verstelbaar. Utiliteit zie je terug in het dashboard, dat als vanouds vrij rechtop staat en naar huidige Land Rover-maatstaven vrij kaal is, met slechts één, goed display in de unieke, lichtgewicht magnesiumconstructie van het dashboard. De deurpanelen zijn ook relatief klein en vastgezet met inbusbouten die niet alleen stoer ogen, maar ook echt functioneel zijn. Moderne functionaliteit vind je ook in de menu’s van het Terrain Response-systeem en bijvoorbeeld de trailermodus. Daarin kun je kiezen voor alle mogelijke aanhangers. Je selecteert de soort en het aantal assen en kunt de afmetingen specifiek programmeren zodat de parkeercamera’s en assistentie daar rekening mee kunnen houden. De nieuwe Defender kan dus als vanouds de zwaarste categorie trailers trekken: alle uitvoeringen kunnen 3500 kg geremd aan.

Landrover Defender: leeft de legende voort?
Foto: Nick Dimbleby

Legende

De gebruikers zullen uiteindelijk de vraag moeten beantwoorden of de legende voortleeft. Ook de diehard fans die de oude Defender zullen blijven ophemelen. De nieuwe zal zich opnieuw wereldwijd moeten bewijzen in moeilijke werkomstandigheden. De professionals die hem nodig hebben, zullen uiteindelijk beslissen: is het een held of ‘slechts’ een moderne terreinauto? Eén ding is helder: de Defender is niet meer zo’n buitenbeentje. Het was een onvergelijkbaar, gedateerd concept boordevol karakter, waardoor je hem alle makkes vergaf. De vormgeving was slechts de hoogstnoodzakelijke verpakking van de techniek, geen lifestyle-ding. De nieuwe deels wel, want hij ziet er goed uit met allerlei nostalgische hints in zijn vormgeving. In de showroom en op de weg is zijn missie al geslaagd. Nu nog offroad. We maken ons op voor de grote terreinbattle.

Specificaties Landrover Defender 110 P400 MHEV First Edition

  • Prijs:€ 121.920,--
  • Topsnelheid: 191 km/h
  • Acc. 0-100:6,1 s
  • Gem. verbruik: 1 op 8,9
  • CO2-emissie:255 g/km
  • Motor:2996 cm3, turbo, zes-in-lijn
  • Plaatsing:voorin, in lengterichting
  • Max. vermogen: 400 pk (294 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel:550 Nm/2000 min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie:achttrapsautomaat

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →