Limburgse fietswinkels: ‘Het is hier een gekkenhuis’

Print
Limburgse fietswinkels: ‘Het is hier een gekkenhuis’

Afbeelding: © Getty images

Heerlen / Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Arcen / Blerick / Tegelen / Velden / Belfeld / Hoensbroek -

Hoewel er door de coronacrisis veel zorgelijke geluiden klinken, zijn er ook diverse partijen die prachtige cijfers kunnen overleggen. Een goed voorbeeld is de fietsbranche waar het de afgelopen maanden bijzonder druk was.

“Het is hier een gekkenhuis,” zo laat Marcel van der Stegen van Metropool Fietsen in Venlo weten. Volgens hem werd het direct in de eerste week, na het afkondigen van de maatregelen, al druk in de winkel. “Veel mensen dachten blijkbaar dat door de lockdown mogelijk alles op slot zou gaan. Daarna werd het even stil, maar sinds eind maart nam de drukte nog verder toe. Het zijn vooral E-bikes waar de klanten voor komen. Nee, we zien niet alleen senioren die een nieuwe fiets willen kopen. Ook tweeverdieners, gezinnen et cetera. Het is eigenlijk heel divers.”

Minder aanbod Het mooie weer, niet in het buitenland op vakantie kunnen gaan, het mijden van het openbaar vervoer plus het sluiten van sportscholen en sportverenigingen waren debet aan het succes van de stijgende omzet bij fietswinkels. Ook bij Peter Hogenhout Bike Fun in Heerlen was het de laatste maanden druk. “Onze winkel is bijna leeg,” aldus de eigenaar. Volgens Hogenhout komt dat niet alleen door de toegenomen vraag. Door de coronaproblematiek is het aanbod duidelijk minder. De reden: veel onderdelen zijn afkomstig uit Aziatische landen en de toevoer daarvan heeft lange tijd stilgelegen. “Onze bestellingen voor de winkelvoorraad komen gewoon binnen, maar als iemand een heel specifiek model wil hebben, kan ik nu al zeggen dat die fiets niet voor februari of maart 2021 geleverd kan worden.”

Meer reparaties Bij Metropool lopen ze tegen dezelfde problematiek aan. “Sommige mensen schrikken van die levertijd en gaan dan op zoek naar een ander model of kleur, maar de meesten accepteren die levertijd en wachten geduldig tot het voorjaar van 2021.” Ook de levering van onderdelen en andere productgroepen loopt door de coronaproblematiek problemen op. Van der Stegen: “Denk dan aan fietsrekken voor op de auto, banden, zadels et cetera.” Bij zijn collega in Heerlen gaat het bijvoorbeeld om pedalen, wat weer voor vertraging zorgt bij reparaties. “De keuze voor nieuwe onderdelen is beperkt,” aldus Hogenhout. “Doordat mensen meer fietsen, ontstaan er vanzelf ook meer mankementen. Ja, wij varen er wel bij en gelukkig hebben veel klanten wel begrip voor de huidige situatie.”

Volgens Van der Stegen moeten mensen nu echter niet denken dat alle eigenaren van fietswinkels zich op korte termijn een dure, nieuwe auto kunnen aanschaffen. “De omzet mag nu misschien wel top zijn, maar vroeg of laat corrigeert zich dat vanzelf weer. Waarschijnlijk al volgend jaar. Dus is het goed om nu reserves opzij te leggen. Want mensen kopen niet twee jaar achterelkaar een nieuwe fiets. Dus nee, ik woon volgend jaar niet in een luxe villa. Hahaha.”

De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg