‘Al het geld dat we verdiend hebben, kan terug naar de klanten.’

Print
‘Al het geld dat we verdiend hebben, kan terug naar de klanten.’

Afbeelding: © Getty images

Weert / Valkenburg / Berg / Walem / Houthem / IJzeren / Sibbe / Oud-Valkenburg / Schin op Geul / Berg en Terblijt / Geulhem / Terblijt / Vilt / Laar / Tungelroy / Swartbroek / Altweerterheide / Stramproy -

De reisbranche heeft het zwaar. Dat is geen geheim. Volgens Joyce Fonteijn, directeur Kupers Reisinfo, onderschat de politiek de problematiek. “De coronacrisis is half maart begonnen, maar wij hebben in veel gevallen de reizen die sinds november 2019 geboekt waren, terug moeten betalen. Al het geld dat we verdiend hebben, kan terug naar de klanten.”

Sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland heeft het team van Kupers dus bergen werk verzet. Niet dat ze bezig waren met het boeken van reizen; het was louter annuleren, omboeken en service bieden aan de klanten die hun vakantie via één van de twaalf bureaus van Kupers geboekt hadden. En nu? “Nu begint de stille periode. Ja dat betekent ook dat we moeten gaan reorganiseren. Nee, geen massaontslagen, maar op maat. We gaan per locatie de situatie bekijken.”

Voorjaar 2021 Die periode van stilte zal volgens Fonteijn zeker tot het voorjaar van 2021 duren. Ze hoopt vooral dat dan toch het hoogseizoen op gang komt. “Dat worden niet de cijfers die we tot 2019 haalden, maar hopelijk kunnen we toch een omzet neerzetten waarmee we een soort van nieuwe start kunnen maken. Veel mensen zijn in het bezit van een voucher. Bij inwisseling van de voucher voor een volgende vakantie brengt dat geen ‘nieuw’ geld, maar het is wel geld welke we niet hoeven uit te keren. Dat is een stap en geeft ons tijd. Daarnaast is het zaak dat ook anderen weer op reis willen en durven te gaan.”

Stoplichteffect Groot probleem van de afgelopen zomervakantie was volgens haar het stoplichteffect. “Het advies van landen veranderde in recordtijd van geel naar oranje. En soms weer terug. Dat maakte mensen onzeker.” Het is een visie die Romain Spauwen van Spauwen Travel Group herkent. “Dankzij dat stoplichteffect was het niet leuk om op vakantie te gaan. Bovendien was het niet alleen Nederland dat de kleur voor andere landen bepaalde. Er zijn nu landen die toeristen uit ons land een label geven. Dat betekent dat mensen eerst twee weken in quarantaine moeten voordat ze vrijuit in een ander land kunnen reizen. Dan heeft een vakantie boeken ook geen enkele zin.”

Businessmodel aanpassen Spauwen is met zijn bedrijf deels geraakt. Zijn chauffeurs kunnen nog worden ingezet bij touringcarritten. “Wij hebben vooral groepsreizen voor 50-plussers. Dat ligt sinds maart natuurlijk volledig stil. Deze groep is bovendien extra voorzichtig. Ik hoop dat het volgend jaar weer aantrekt, maar zoals het was, wordt het de komende jaren niet. Wij zullen ons businessmodel moeten aanpassen. In plaats van een volle bus zullen we dan groepsreizen voor ongeveer twaalf personen organiseren. En met mondkapje. Daar zullen mensen toch aan moeten wennen.”

Overheidssteun Essentieel om te overleven was volgens Spauwen de overheidssteun. “Ik hoor verhalen van collega’s uit andere landen. Geloof me als ik zeg dat we dan blij mogen zijn met onze situatie in Nederland. Hier is het goed geregeld en gaf ons voldoende lucht. Daar zijn we dankbaar voor.” Een derde steunpakket is volgens hem echter ook noodzakelijk. “De regering moet daarin maatwerk leveren. Er zullen minder aanvragen komen dan in maart. Er zijn een paar branches die enorm getroffen zijn en daar zal de overheid nog een keer steun moeten bieden. Gelukkig zijn brancheorganisaties daar volop mee bezig.”

Veilig en flexibel Aan het aantal bezoekers van de website plus toenemend aantal telefoontjes merkt Spauwen dat mensen toch weer interesse hebben om te reizen. “De mens wil weg. Wij zullen als organisatie flexibel moeten zijn om ons aan die nieuwe werkelijkheid aan te passen. Bovendien moeten we veiligheid garanderen. Beide aspecten zijn essentieel om in de toekomst te overleven.”

Ook Fonteijn is ervan overtuigd dat mensen vanzelf weer op vakantie willen gaan. “Ja het is een luxe product, maar wel heel belangrijk. Ik ben graag positief en heb het vizier gericht op de toekomst. Op enig moment komt het weer goed. Het is zaak de komende maanden goed door te komen.”

De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg