Autotest

Maakt Opel Corsa-e elektrisch betaalbaar?

Print
Maakt Opel Corsa-e elektrisch betaalbaar?

Afbeelding: Opel Automobile GmbH

Alweer langer geleden was de Corsa nog een echte Opel, nu deelt hij zijn techniek met zijn PSA-familieleden. Maar pakt deze Corsa de publieksprijs als eerste betaalbare elektrische auto?

Concernconcurrentie heeft hij sowieso van zijn mooie zusje de Peugeot e-208. Maar die Auto van het jaar heeft wel een iets hogere vanafprijs want je mag pas met haar op stap als 34.900 euro overmaakt. De niet veel minder knappe Corsa-e is al vanaf € 30.499,-- de jouwe. Maar zoals zo vaak zijn beide niet een op een te vergelijken. Zo heeft de Corsa-e standaard 1-fase laadapparatuur aan boord maar met actiekorting kun je voor 500 euro ook voor 3-fase kiezen. Opel neemt zijn rol als volksauto-leverancier nog steeds serieus dus. Toch kan Opel ook geen wonderen verrichten, want dik dertig mille is nog steeds een aanzienlijk hogere prijs dan die je vergelijkbare benzineauto’s betaalt. Verklaarbaar want zelfs een modale mobiliteitsleverancier als Opel maakt meer kosten bij de fabricage van een elektrische auto. Ondanks het feit dat ze nu uiterst efficiënt de ontwikkeling en fabricage delen met de overige merken (Peugeot, Citroen en DS) van het PSA-concern waar het nu toe behoort.

Maakt Opel Corsa-e elektrisch betaalbaar?
Foto: Opel Automobile GmbH

Gouden batterij

Maar ook daar heeft niemand het gouden ei of beter gezegd de gouden batterij op de afdeling inkoop liggen. De kosten blijven dus nog steeds ten opzichte van een benzineversie hoog. Neemt niet weg dat je deze Corsa-e momenteel een van de beter betaalbare elektrische auto’s kunt noemen. Kijk je echter naar een bijna even sterke benzineversie van de Corsa dan ben je nog altijd flink goedkoper uit met 25.299 euro. En zelfs dat vergelijk geeft nog een wat vertekend beeld want je bent ook prima bediend met de 100 pk en die heb je al voor nog geen 20 mille. Als je zelfs genoegen neemt met 75 pk dan is zo’n Corsa er al voor onder de 17.000 euro. En dat legt opnieuw het zwakke punt van het totale elektrische autoaanbod bloot.

Maakt Opel Corsa-e elektrisch betaalbaar?
Foto: Opel Automobile GmbH

Keuze

Bij elektrische auto’s heb je nog niet heel veel keus en heb je bij deze e-Corsa maar één elektrische versie met 136 pk. En dat vermogen kan hij ook wel gebruiken want door zijn accupakket is hij ten opzichte van de benzineversie bijna 300 kg zwaarder. Vermogen en gewicht (1430 kg) zijn bij deze elektrische Corsa goed in balans, net zoals een 100 pk benzinemotor in een lichtere Corsa dat ook is.

De Corsa-e heeft met deze motor een redelijke actieradius, want de fabriek meldt dat je volgens de laatste WLTP-meetmethode 337 km ver zou moeten komen met de 50 kWh accu. ‘Tel’ daarbij op dat je hem aan de snellader in een half uur weer voor 80 procent ‘voltankt’. Laden aan de eerste beste dorpspaal of thuis gaat zoals bij alle elektrische auto’s een stuk langzamer. Bij de Corsa-e is de laadsnelheid dan maximaal 11 kWh als je de duurder versie met 3-fase boordlader hebt besteld is 7,4 kWh het maximum. Uit onze testpraktijk kunnen we u alleen maar adviseren om die extra toch bij te bestellen want laadsnelheid is iets waar je niet op wilt bezuinigen. Het maximale bereik van deze Corsa-e lijkt behoorlijk royaal maar bereik heb je nooit te veel. Want waar je bij een benzineauto die je overal kunt tanken nooit over nadenkt is bij een elektrische auto een hoofditem. Toch hoeft de gemiddelde Nederlander geen actieradiusvrees te krijgen bij deze Corsa-e; daarvoor is het bereik in de meeste gevallen genoeg. Alleen bij langere ritten moet je laadtijd optellen.

Maakt Opel Corsa-e elektrisch betaalbaar?
Foto: Opel Automobile GmbH

Testresultaat

Wij vertrokken met een door de boordcomputer beloofd bereik van 210 km en leverden de auto na een rustige testrit weer in met 208 km daadwerkelijk gereden kilometers en hadden toen nog een bereik van 28 km over. In totaal zouden wij met een zeer rustige rijstijl bij een buitentemperatuur van 9 graden Celsius dus uiteindelijk 236 km gehaald hebben met de in dit geval 100 procent geladen accu. Dat is toch 100 km minder dan de fabriek maximaal beloofd, maar net als bij benzineauto’s is die opgave gebaseerd op een testresultaat volgens een meetmethode en dat is toch wat anders dan de rijpraktijk. Daar spelen belading, windsnelheid en rijstijl een grote rol.

Maakt Opel Corsa-e elektrisch betaalbaar?
Foto: Opel Automobile GmbH

Eigenschappen

Tot zover de testopmerkingen die eigenlijk van toepassing zijn op alle auto’s. Deze Corsa-e is een aangename auto die qua ruimteaanbod en uitrusting niet onderdoet voor zijn benzinebroertjes. Zijn rijeigenschappen zijn mooi allround, hij stuurt voldoende precies maar is ook nog comfortabel genoeg gebleven. En laten we de elektrische voordelen niet vergeten: als je zo veel mogelijk thuis kunt laden kun je heel goedkoop ‘tanken’ en bovendien is hij lekker stil. Of dat genoeg is om het volk aan massaal aan de elektrische auto te krijgen is, gaan we meemaken.

Specificaties Opel Corsa-e

  • Prijs: € 30.499,--
  • Topsnelheid: 150 km/h
  • Acc. 0-100: 8,1 s
  • Gem. verbruik: 16,8 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: elektromotor
  • Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
  • Max. vermogen (gecomb.): 136 pk (100 kW)
  • Max. koppel benzinemotor: 260 Nm
  • Spec. massa: 8,3 kg/pk
  • Laden: 1-fase 7,2 kW (3-fase 11 kW optioneel), snelladen DC 100 kW
  • Accu: 50 kWh Li-ion
  • Transmissie: een overbrenging
  • Aandrijving: voorwielaandrijving
  • Onderstel: rondom afhankelijk, McPhersons voor,
  • Remmen: geventileerde schijven voor, massieve achter
  • Bandenmaat: 195/55 R16

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →