Autotest

Lexus UX 300e is de eerste, maar niet de beste

Print
Lexus UX 300e is de eerste, maar niet de beste

Afbeelding: Lexus

De Lexus UX 300e is de eerste EV van de Toyota Corporation. En het is overduidelijk een auto die ze liever niet hadden gemaakt.

Enig medeleven met de Toyota Corporation is wel op zijn plaats. Al sinds eind jaren ’90 verkondigt de autofabrikant als geen andere het groene evangelie. De eerste generatie Prius die toen op de markt kwam, was de voorbode voor een modellengamma dat vandaag de dag vrijwel compleet gehybridiseerd is. Zodoende hebben Toyota en Lexus samen al geruime tijd het zuinigste modellenaanbod van heel Europa. In een ideaal scenario zou Toyota vervolgens in één beweging willen doorstoten naar waterstof, aangezien dat op de Japanse thuismarkt de enige manier is om het complete wagenpark met hernieuwbare energie aan te drijven. Er is namelijk niet genoeg landoppervlak om de volledige elektriciteitsvraag met molens en panelen in te vullen.

Autotest Lexus UX300e. Video: Autovisie

Europese uitstoottargets

Helaas voor de fabrikant bestaat er ook nog zoiets als de Europese Unie. Die heeft uitstoottargets gesteld die nagenoeg onmogelijk te halen zijn met een modellenaanbod zonder EV’s. En de waterstofeconomie komt hier maar niet van de grond. Dus is Toyota min of meer gedwongen om toch elektrische auto’s met batterijen te ontwikkelen. Achter de schermen loopt een project dat moet leiden tot een volledig nieuw EV-platform, wat gezien de ervaring van Toyota met elektrotechniek in auto’s best eens heel goed zou kunnen worden. Maar dat komt te laat, aangezien de EU volgend jaar al gaat beginnen met boetes uitdelen. Zodoende is de bestaande Lexus UX, die er reeds met conventionele en hybride aandrijving is, omgebouwd tot elektrische auto. De keuze is op dat model gevallen, omdat dergelijke middenklasse-SUV’s nu enorm populair zijn. En aangezien elektrische auto’s door de dure accu nog steeds vrij prijzig zijn, ligt het voor de hand dat je begint in het premiumsegment, waar niet op een euro wordt gekeken.

Lexus UX 300e is de eerste, maar niet de beste
Foto: Lexus

De UX 300e ziet er, op wat modelaanduidingen en minieme details na, precies zo uit als de hybride 300h. De meeste veranderingen zijn onderhuids te vinden. Daar heeft de hybride aandrijflijn plaatsgemaakt voor een 204 pk en 300 Nm sterke elektromotor, die zijn vermogen haalt uit een 54,3 kWh lithium-ion accupakket dat in de vloer en onder de achterbank is gemonteerd. Die staat daardoor 16 millimeter hoger in de auto, maar toch is er genoeg hoofdruimte om er met een lengte tot circa 1.85 meter te zitten. Omdat zitting en leuning achterover gekanteld staan en de bank een goede pasvorm heeft, is het best een comfortabele auto voor passagiers. Behalve dat je door de verhoogde vloer je voeten niet meer fatsoenlijk onder de voorstoel kunt schuiven als die in de laagste stand staat. De kofferbak meet 367 liter, wat 47 liter groter dan bij de hybride versie, onder andere omdat de 12V-accu naar een plek onder de motorkap is verhuisd. Voor de rest is de UX zichzelf gebleven en dat is over het algemeen goed nieuws. Het was namelijk al een zeer degelijk gebouwde auto met een mooi interieur. Mooie materialen, een feilloze afwerking en een compleet eigen stijl definiëren de UX vanbinnen. Helaas doen de infotainmentvoorzieningen dat ook. Die zijn achterhaald en met het priegelige touchpad en de vage menustructuur lastig te bedienen.

Lexus UX 300e is de eerste, maar niet de beste
Foto: Lexus

Actieradius

Op papier is de accu groot genoeg om een actieradius van ongeveer 300 kilometer te realiseren. Het verbruik dat we tijdens de testrit noteerden, strookte daarmee, maar dat betekent wel dat je op een koude winterdag met veel tegenwind zomaar moeite kunt hebben om 200 kilometer ver te komen. En er zijn tegenwoordig veel (goedkopere) elektrische auto’s die dat beter doen. Nog meer tegenvallend zijn de laadprestaties. Snelladen gaat via het Japanse ChaDeMo-protocol, waardoor de maximum laadsnelheid tot 50 kW is beperkt. Maar of het lucht- in plaats van vloeistofgekoelde accupakket dat in de praktijk haalt, is nog maar de vraag. Hoe dan ook ben je minimaal een uur kwijt om het pakket weer op te laden. Thuis of aan een laadpaal laden is alleen met eenfasestroom mogelijk, wat er bij een gangbare stroomsterkte van 25A neerkomt op een laadsnelheid van 5,7 kW, zodat het in het gunstigste geval zo’n 9 uur duurt om de accu volledig op te laden als hij helemaal leeg is. Ook dat is niet heel indrukwekkend.

De 300e moet het vooral hebben van zijn stille en strak gebouwde interieur en comfortabele rijeigenschappen. Het platform dat we onder andere kennen van de Toyota CH-R, is al eerder een goede basis gebleken om een fijn sturende auto op te bouwen. En dat is de UX dan ook geworden. Ten opzichte van het gangbare model is de constructie door het accupakket nog stijver en het zwaartepunt logischerwijs lager. Dus gaat hij strak de hoek om, maar is de demping uitgesproken comfortabel. De motor is in drie standen instelbaar, met elk een eigen respons en koppelopbouw. In ‘eco’ en ‘normaal’ merk je duidelijk dat het vermogen bij wegrijden vanaf stilstand of lage snelheden wordt geknepen om wielspin te voorkomen. In de sportstand krijg je sneller al het vermogen en voel je aan het getrek in het stuur dat de motor behoorlijk sterk is. Met een 0-100-tijd van 7,5 seconden is hij in elk geval ruimschoots sterk genoeg om met een volgeladen auto mee te komen met het verkeer. Maar dat geldt tegenwoordig voor bijna alle EV’s. Zo ook dat je met schakelpeddels achter het stuur kunt selecteren in welke mate de auto afremt op de motor.

Lexus UX 300e is de eerste, maar niet de beste
Foto: Lexus

Weinig onderscheidend

Behalve het mooie interieur en de goede service die bij het merk Lexus hoort, zijn er weinig aspecten te identificeren waarmee de UX zich weet te onderscheiden. Dit had Lexus prima kunnen afvangen door de UX een zeer rijke standaarduitrusting te geven, zodat er voor iedereen die de 300 kilometer actieradius en de geboden laadsnelheden wel voldoende vindt, toch een goede reden zou zijn om voor de UX 300e te kiezen. Elektrisch verstelbare stoelen, ledkoplampen, climate control en een infotainmentsysteem met Apple Carplay en Android Auto zitten er wel op voor 49.995 euro, maar voor de echte luxebeleving moet je andermaal de portemonnee trekken. Een ‘Executive’ met alles erop en eraan kost 63.690 euro, en daarvoor rijd je ook in een Audi E-tron of straks zo’n Tesla Model Y. Dan zouden wij het wel weten…

Eindoordeel

Fijn rijdende en degelijk gebouwde EV, die afhankelijk van hoe je het bekijkt zwaar tekortschiet qua elektrotechniek of veel te duur in de markt wordt gezet.

Specificaties Lexus UX 300e

  • Prijs: € 49.995,--
  • Op de markt: dit najaar
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acceleratie 0-100: 7,5 s
  • Gem. verbruik: n.n.b.
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Actieradius: ca. 300 km
  • Accuinhoud: 54,3 kWh
  • Motor: synchroonmotor, perm. magneet
  • Plaatsing: voorin
  • Max. vermogen: 204 pk (150 kW) / n.b. min-1
  • Max. koppel: 300 Nm/n.b. min-1
  • Spec. massa: 8,75 kg/pk
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: voorwielen
  • Onderstel V/A: V: McPherson /­­ A: multilink
  • Remmen: geventileerde schijven rondom
  • Bandenmaat: 215/60R17

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →