Autotest

Mercedes-Benz GLA voor stad en land

Print
Mercedes-Benz GLA voor stad en land

Afbeelding: Mercedes-Benz

De achtste en laatste creatie op Mercedes’ compacte platform is de GLA. Een nakomertje, of is het lekkerst voor het laatst bewaard?

Als je het de boekhouders van Daimler vraagt, zullen ze in elk geval zeker voor het laatste kiezen. Mercedes-Benz vraagt namelijk op zijn minst 49.245 euro voor een GLA, terwijl een A- of B-klasse met dezelfde motorisering en wielbasis doorgaans een mille of 10.000 minder kost. En da’s een boel geld voor negen millimeter extra lengte, 38 millimeter meer breedte en 49 millimeter aan additionele hoogte ten opzichte van zo’n B. Want hoewel de naam ‘GLA’ anders doet vermoeden, is het in werkelijkheid eerder een opgehoogde B-klasse. Compacte SUV’s zijn hot, dus klaarblijkelijk zijn mensen bereid daarvoor grof geld te betalen. Ook al rijd je voor hetzelfde geld ook in een C-klasse Estate die in de praktijk ruimer zal zijn. Maar bij deze auto’s draait het vooral om twee zaken: de hoge instap en de uitstraling van een echte SUV. Vergeleken met een A-klasse is de instap een niet misselijke 14 centimeter hoger, ten opzichte van de B-klasse vijf centimeter.

Ruimte

Met de optionele verschuifbare achterbank is er in elk geval keuze tussen voldoende beenruimte om met een lengte van maximaal zo’n 1,90 meter fatsoenlijk achter jezelf te zitten, of een configuratie die beter geschikt is om drie kinderen en hun toebehoren te vervoeren. Daarom is de hoek van de achterbankleuning instelbaar en in twee ongelijke delen neerklapbaar. De standaard achterbank gaat overigens in drie delen neer. Nog een standaard voorziening om het praktisch comfort te verbeteren is een bagageruimte met dubbele bodem, waarmee de keus bestaat uit een vlakke laadvloer of een maximaal aantal liters stouwruimte. Toch is de B-klasse op papier ietsje ruimer, met 455 tot 1540 liter tegenover 435 en 1430 liter. Ter vergelijking: de A-klasse moet het doen met 370 en 1210 liter. Maar die moeten het dus doen zonder SUV-status.

Mercedes-Benz GLA voor stad en land
Foto: Mercedes-Benz

Motoren

Maar om het nou een echte SUV te noemen? Hij is uiteraard wel met vierwielaandrijving te krijgen, zij het voor een meerprijs van 6.418 euro en voor benzinerijders alleen op de GLA 250, die als voorwielaandrijver al 52.637 euro kost. Daarbij is overigens wel een Off-Road Engineering Package inbegrepen met multibeam led-koplampen, een afdalingsassistent en een extra rijmodus, waarin ABS en gasrespons op mild offroad-werk zijn berekend. Overigens is de beprijzing van de GLA-benzinemodellen vrij bijzonder, aangezien de GLA 250 met 224 pk tweeliter dezelfde nettoprijs heeft als de GLA 200 met de 163 pk 1,3-liter. Het is puur de bpm die het prijsverschil van 3.392 euro bepaalt, waardoor de GLA 250 relatief goedkoop is.

Afgaande op onze uitgebreide rijervaringen met alle mogelijke aandrijflijnen op dit platform, willen we je met klem adviseren om voor zo’n 250 door te sparen. Niet omdat je die 224 pk wilt gebruiken om hard te rijden, maar omdat de aandrijflijn met tweeliter door het hogere koppel en de achttrapsautomaat aanzienlijk soepeler in gebruik is dan de 1,3-liter, die bij vlagen onhandig, traag en luidruchtig uit de hoek kan komen. En dat zijn wederom de minpuntjes die we toevertrouwen aan het notitieblok van de GLA-testrit. Voor dieselrijders is er meer keuze. Je krijgt altijd dezelfde tweeliter, maar met 116, 150 of 190 pk en in combinatie met de twee sterkste varianten optioneel met vierwielaandrijving. Op alle versies is een automaat met dubbele koppeling standaard, waarbij alleen de GLA 200 geen acht maar zeven versnellingen heeft.

Vierwielaandrijving

Het vierwielaandrijvingsysteem in kwestie werkt zoals gebruikelijk in deze klasse via een centrale, elektromechanische plaatkoppeling die naar wens vermogen van de vooras kan aftappen. Met voor moeilijke omstandigheden ook de mogelijkheid om de verdeling op 50:50 vast te zetten. Voor het maximum trekgewicht verandert er niets, maar de GLA mag 200 kilo meer trekken dan een B-klasse, met een maximum van 2000 kilo voor de 250-modellen en de sterkere diesels.

Mercedes-Benz GLA voor stad en land
Foto: Mercedes-Benz

Een multilink-achteras, die op de A-klasse is voorbehouden aan de zwaardere motoriseringen, is op de GLA standaard – een noodzaak om het weggedrag en comfort op niveau te houden ondanks het toegenomen gewicht en hogere zwaartepunt. In hoeverre dat bij modellen met een standaard onderstel en een kleine velgmaat gelukt is, kunnen we niet zeggen. Wel dat een AMG-Line met verlaagd onderstel en 19-inch wielen zonder variabele dempers behoorlijk aan de stevige kant is. Je voelt aan alles dat het chassis zich met hand en tand tegen rolbewegingen wil verzetten, waardoor de wielen weinig bewegingsruimte krijgen. Het voordeel is natuurlijk wel dat de GLA praktisch als een normale hatchback rijdt. Wendbaar, goed te plaatsen en met een neutraal weggedrag. Maar wij zouden eerst willen proefrijden met een normaal onderstel, variabele schokdempers en 18-inch wielen. Dikke kans dat de GLA daarmee veel beter voor de dag komt voor de gemiddelde koper.

Dat gezegd hebbende: optisch kan de GLA het AMG-pakket goed hebben. Wel blijft hij vanuit elke hoek moeite hebben om zijn MPV-genen overtuigend van zich af te schudden. Het is eerder een B-klasse met een lift-kit dan een te heet gewassen GLC.

Mercedes-Benz GLA voor stad en land
Foto: Mercedes-Benz

Interieur

Het interieur is ook vrijwel een op een van de B-klasse overeengekomen. Dat betekent dat je in een van de meest aansprekende auto’s van zijn segment kunt rijden, zolang je bereid bent om wat extra geld uit te geven voor technologie en aankleding. In elk geval van een afstandje bekeken met de uitbundige vormgeving, sfeerverlichting en het MBUX breedbeeldscherm. Niet alle materialen zijn bij nadere inspectie even hoogwaardig en de afwerking hebben ze bij een ander Duits merk nog beter onder controle, maar het algemene gevoel is dat de prijs van de auto ten minste deels in het interieur gereflecteerd wordt. De infotainmentvoorzieningen kennen we inmiddels ten voeten uit en waarderen we om de rekenkracht en het bedieningsgemak. Dan nog moet je zeker van je zaak zijn voordat je minimaal 50k uitgeeft aan een auto die op de keper beschouwd nergens in uitblinkt. Voor de meeste geïnteresseerden zal het vooral het blinken van de ster op de neus zijn die de doorslag geeft.

Eindoordeel

Zoals al zijn concurrenten weet ook de GLA de hoge prijzen die voor dit soort auto’s worden gevraagd niet echt waar te maken. Maar daartussen houdt hij zich aardig overeind met vooral een mooi en praktisch interieur.

Specificaties Mercedes-Benz GLA 200

  • Prijs: € 49.245
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Acceleratie 0-100: 8,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 17,9
  • CO2-emissie: 130 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1332 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 163 pk (120 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 250 Nm/1620 min-1
  • Transmissie: zeventraps DCT-automaat
  • Massa leeg: 1485 kg

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →