Autotest

Seat Leon: tussen sporten en sparen

Print
Seat Leon: tussen sporten en sparen

Afbeelding: Eric van Vuuren

Wie de nieuwe Volkswagen Golf en Skoda Octavia via ons al onder ogen heeft gehad, weet ongeveer wat hij van deze Seat Leon kan verwachten. Is dit uiteindelijk de Volkswagen Groep-middenklasser die je wil hebben?

Door de besparingsdrang in voorbereiding op een geëlektrificeerde toekomst en daaruit volgende verregaande platformdeling, kunnen we tegenwoordig vaak al de helft van de test schrijven voordat we een auto hebben gereden. Zo kan een beetje lezer wel invullen dat het interieur van de nieuwe Leon (net als dat van de Golf en Octavia) is ontdaan van zowat alle knoppen, waarvoor in de plaats een groot multimediascherm plus digitaal instrumentarium is gekomen. Wat er nog wel te drukken valt, is op het stuur te vinden. Aangezien de interface van dat o zo belangrijke scherm goed doordacht is en de rekensnelheid hoog, is een ergonomische ramp vakkundig afgewend. Snelkoppelingen naar belangrijke menu-elementen, zoals aansturing van airco, voertuigsystemen en radio, liggen altijd binnen handbereik, waardoor je nooit lang hoeft te zoeken en de onderliggende menustructuren zijn eenvoudig en overzichtelijk. Ook kan het instrumentarium de rol als navigatie- of multimediascherm overnemen om te voorkomen dat je tijdens het instellen van de temperatuur een afslag mist. Het spreekt inmiddels bijna voor zich dat ook de Leon altijd met het internet verbonden is en daardoor online geüpdatet en uitgebreid kan worden.

Autotest Seat Leon eTSI. Video: Autovisie

Optisch

Bijkomend voordeel van deze interieuropbouw is dat het geheel opgeruimd oogt en er veel aflegruimte overblijft. De aanblik wordt gedomineerd door grote kunststof oppervlakken, maar die zijn wel zodanig gevormd en gekleurd dat het interieur van de Leon niet te goedkoop oogt. Toch is het vrijwel geheel uit harde plastics opgetrokken en is de afwerking zeker niet van Golf-niveau. Belangrijker is dat de zitpositie goed is en de stoelen een fijne pasvorm hebben. Al merk je vanwege de zachte vulling ook daaraan dat er bespaard is. Waarmee een merk zich vandaag de dag nog wel kan onderscheiden, is het plaatwerk. En dat begrijpen ze bij Seat nog steeds heel goed. Met de juiste kleur en wielen is het wederom een aantrekkelijke auto geworden. De opvallende achterzijde met ledstrip over de uitgestulpte achterkant lijkt op foto’s een beetje vreemd, maar werkt in het echt prima. De Leon oogt laag en breed, zonder dat de interieurruimte heeft te lijden. Want ook achter een lange bestuurder is achterin genoeg leefruimte, met daar weer achter een segmentconforme 380 liter bagageruimte, of zelfs 620 liter voor de Sports Tourer. Daarbij helpt het dat de Leon ten opzichte van het uitgaande model bijna 10 centimeter langer is geworden.

Seat Leon: tussen sporten en sparen
Foto: Eric van Vuuren

Aandrijving

Meespelen met de grote aandrijflijnenquiz moet ook een fluitje van een cent zijn. Inderdaad, de instapper heeft de bekende 1.0 TSI met 90 of 110 pk onder de kap, waar je een handgeschakelde vijf- (90 pk) of zesbak (110 pk) gratis en voor niets bij krijgt. Maar bonuspunten voor wie had kunnen voorspellen dat daarboven een 1.5 TSI staat die alleen in de Sports Tourer met 130 pk leverbaar is, en in beide varianten met 150 pk. Daarbij is er keuze uit een eTSI-versie mét 48-volt boordnet en mild-hybrid systeem die aan een zeventraps DSG-automaat is gekoppeld, en een ‘gewone’ 150 pk met handbak. Voor dieselrijders is de keuze makkelijker: óf een 2.0 TDI met 115 pk en handbak, óf een 150 pk met DSG. Later volgen een plug-in hybride met 204 pk en natuurlijk de nodige Cupra-modellen.

Seat Leon: tussen sporten en sparen
Foto: Eric van Vuuren

Rijden

Vooralsnog hebben we alleen de 1.5 eTSI gereden, waaraan je wel kunt merken dat het een eco-aandrijlijn is. De gasrespons is niet heel alert, de bak houdt van snel opschakelen terwijl toeren maken niet zijn favoriete bezigheid is. Ook reageert de bak soms vrij traag op je schakelwerk met de flippers achter het stuur. Maar als het ding eenmaal op gang is, zit er echt wel trekkracht in. Dan voelt hij sneller dan bijvoorbeeld zo’n Toyota Corolla hybride en Mazda Skactiv-X die allebei rond de 180 pk hebben. De invloed van de mild-hybrid elektromotor merk je nauwelijks. Behalve als je bij lage snelheid wegrijdt, en voelt dat de hulpmotor eerder op het gas reageert dan de 1.5 zelf.

Soms weet een auto ons ondanks alle voorspelbaarheid toch te verrassen met het karakter van onderstel en besturing. Nog een gebied waar een merk als Seat binnen de groep zijn eigen ei kwijt kan. Bij een jeugdig en sportief merk verwacht je van een Leon een bovengemiddeld weggedrag en dat krijg je ook nu weer. In elk geval als je kiest voor 18-inch wielen en het onderstel met de optionele variabele dempers. Daarmee is de Leon op de eerste plaats vooral erg comfortabel, maar tegelijk ook netjes uitgebalanceerd voor een mooi neutraal weggedrag. De dempers zijn over een glijdende schaal in enorm veel standen instelbaar, met een duidelijk voelbaar onderscheid tussen comfort en sport. Maar nodeloos hard wordt-ie nooit. Ook net niet zo puntig en responsief als een Ford Focus, maar wel lichtvoetiger dan een normale Leon ooit is geweest. Met veel grip op de vooras en een achteras die weer net los genoeg is om de auto vlot de bocht in te helpen, zonder risico op doorslaan. Mede dankzij een niet-uitschakelbaar, maar ook overdreven paniekerig ESP. De besturing bouwt voorbij de middenstand vrij snel op qua directheid, zonder dat dit tot overmatige nervositeit of matige doseerbaarheid leidt. Naar echte feedback zoek je zoals bij de meeste van dit soort systemen vergeefs. Het geeft je wel het idee dat je de auto losjes vanuit je polsen in ’t rond kunt gooien. De enige kritische noot komt op het conto van een slecht doseerbaar rempedaal, dat wellicht veroorzaakt wordt door het regeneratieve mild-hybrid systeem.

Seat Leon: tussen sporten en sparen
Foto: Eric van Vuuren

Bestaansrecht

Zo houdt de Leon tussen de degelijke Octavia en iets duurdere Golf zijn bestaansrecht, en zal een vergelijkende test moeten uitwijzen hoe hij zich tot concurrenten buiten de Volkswagen Groep houdt. Gezien deze eerste ervaringen gaat dat wel goed komen. Er zijn simpelweg geen grote onvolkomenheden te vinden, terwijl de Leon zich met een fris uiterlijk en aansprekende rijeigenschappen wel aan je probeert te verkopen. Logischerwijs is hij een fractie onder de Golf geprijsd, terwijl je aan functionaliteit of rijplezier niets inlevert of zelfs meer krijgt. Daarvoor ben je tenminste 24.495 euro kwijt als je kunt leven met een kale 90 pk. Maar een 110 pk met wat spullen of een 1.5 TSI gaat al rap richting de 30.000 euro, met een aangeklede 150 pk 1.5 eTSI en DSG tussen de 35.000 en 40.000 euro.

Eindoordeel

Afhankelijk van hoe je ernaar kijkt, is de Leon de budget- of de sportieve C-segmenter van de Volkswagen Groep. Voor beide doelgroepen is hij overtuigend uitgevoerd met een fijn onderstel en een doelmatig interieur.

Specificaties Seat Leon 1.5 eTSI

  • Prijs: € 34.495,--
  • Topsnelheid: 221 km/h
  • Acceleratie 0-100: 8,4 s
  • Gem.verbruik: 1 op 21,3
  • CO2-emissie: 107 g/km
  • Brandstofmotor: vier-in-lijn, 1498 cm3
  • Max. vermogen: 150 pk (110 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 250 Nm/1500 min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: zeventraps DSG automaat
  • Aandrijving: voorwielen
  • Onderstel: v: McPherson, a: multilink
  • Remmen: v: geventileerde schijven a: schijven

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →