Tv-spotje voor anti-abortusweek; critici noemen wervingsactie ‘misleidend’

Print
Tv-spotje voor anti-abortusweek; critici noemen wervingsactie ‘misleidend’

Een foto van een spotje voor de Week van het Leven, dat deze maand te zien is op televisie. Afbeelding: Week van het Leven,2020

Christelijke organisaties gaan vanaf maandag twee weken lang een videoboodschap uitzenden op televisie. Daarin vragen ze geld voor een anti-abortusweek in november, de Week van het Leven. Tegenstanders spreken van een ‘misleidende’ wervingsactie.

De komende twee weken zullen op de publieke omroep twee korte spotjes te zien zijn, van tien en vijf seconden, waarin een jonge vrouw aandacht en een gift vraagt voor ‘vrouwen die onbedoeld zwanger zijn en hun ongeboren kindje’. Het woord ‘abortus’ wordt niet genoemd in de reclame-uitingen.

Het is de eerste keer ooit dat alle Nederlanders via tv-spotjes worden opgeroepen om te doneren, laten de initiatiefnemers weten. De Week van het Leven, feitelijk een anti-abortuscampagne, loopt van 8 tot en met 14 november 2020.

Lees ook: Project Nu Niet Zwanger is succes: meeste vrouwen stellen zwangerschap vrijwillig uit

Christelijke beweging

Achter dit initiatief zit allereerst NPV - Zorg voor het Leven. Dat is een christelijke beweging die volgens de website handelt ‘vanuit de overtuiging dat elk leven beschermwaardig is vanaf het prille begin tot en met het einde’.

Bij de Week van het Leven zijn weer allerlei ‘bevriende’ organisaties betrokken. Naast de NPV gaat het om de stichting Schreeuw om Leven (een christelijke pro-life organisatie), Samen-Leven (een katholieke pro-life organisatie) en de RMU, een christelijke club die ‘de vraag centraal wil stellen hoe God wil dat wij in het maatschappelijk leven handelen’.

Ook de politieke partijen SGP en ChristenUnie doen mee.

Volstrekt onduidelijk

Het Humanistisch Verbond noemt de korte spotjes in een reactie ‘misleidend’. ,,Er wordt in de voice-over gesproken over aandacht vragen voor ‘vrouwen die zwanger zijn en hun ongeboren kindje’. Het is echter volstrekt onduidelijk dat je geld geeft aan een organisatie die tegen het recht op abortus is.”

Deze organisatie (volgens de website staat het Humanistisch Verbond voor ‘een humane samenleving en eigen keuzes bij leven, liefde, denken en dood’) vindt dat de overheid moet zorgen dat misinformatie bestreden wordt.

,,Nu de anti-abortusorganisaties telkens weer misinformatie verspreiden, roepen wij de overheid op om een neutrale publiekscampagne te starten waarin duidelijke informatie wordt gegeven over de rechten van mensen om een zwangerschap af te breken. Ook moet de overheid ervoor zorgen dat ze geen organisaties financiert die samenwerken met organisaties die willens en wetens misinformatie verspreiden.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee