Autotest

Volkswagen ID.3: goed IDee, maar…

Print
Volkswagen ID.3: goed IDee, maar…

Afbeelding: Volkswagen

Volkswagen plaatst de ID.3 graag in het rijtje van de Kever en de Golf, auto’s die de massa mobiel hebben gemaakt. Gaat de ID.3 het grote publiek elektrisch laten rijden?

De ontwikkeling van de ID.3 is bepaald niet vlekkeloos verlopen en de marktintroductie stond onder druk door softwareproblemen. Duizenden reeds geproduceerde auto’s stonden op parkeerterreinen te wachten op de juiste software die handmatig geüpload moest worden. De hoofdverantwoordelijke binnen het concern kon zelfs naar een andere baan uitkijken. Uiteindelijk komt de elektrische auto van het voor veel mensen vertrouwde Volkswagen nu echt op de markt. Het lek is nog niet helemaal boven, want de ID.3 komt op de markt met een aantal functies die nog niet werken en klanten zullen begin 2021 naar de dealer moeten voor een fysieke update.

Uitstel had gezichtsverlies opgeleverd en Volkswagen is de afgelopen jaren al zo vaak negatief in het nieuws gekomen. De ID.3 is echter ook heel erg nodig om de CO2-voetafdruk van het merk omlaag te krijgen. De gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto moet 95 g/km per kilometer zijn en elke gram meer levert reusachtige boetes op. Bijna alle fabrikanten worstelen met die Europese eisen en de (emissievrije) elektrische modellen zijn noodzakelijk om de gemiddelden omlaag te krijgen. Volkswagen gaat in 2020 nog 75.000 exemplaren van de ID.3 leveren. Daarvan komen er ongeveer 8.000 stuks naar Nederland en voor de helft is al een order geschreven. De run op de ID.3 is ingegeven door de 8% bijtelling die in 2021 stijgt naar 12%.

Autotest VW ID3. Video: Autovisie

Pakketten

De ID.3 komt voorlopig in één versie naar Nederland om de levering te vergemakkelijken. Dat is de ID.3 1st met 204 pk, een accupakket met een nettocapaciteit van 58 kWh en een WLTP-range van 426 kilometer. Later komen er varianten met een 45 kWh- en een 77 kWh-accu die achtereenvolgens 330 km en 549 km actieradius moeten halen. Ook staat een ID.3 met 146 pk op de planning en mogelijk een sportievere uitvoering met méér kracht. De basisprijs voor de ID.3 1st is 37.990 euro en die heeft een navigatiesysteem, parkeersensoren voor en achter, 18-inch wielen, ledkoplampen, adaptieve cruise control, spraakbediening, climate control en stoelverwarming. Er is geen vergelijkbare concurrent voor de ID.3. De Renault Zoe en Peugeot e-208 kosten iets minder, maar zijn kleiner en kunnen niet tippen aan de specificaties van de Volkswagen.

Volkswagen ID.3: goed IDee, maar…
Foto: Volkswagen

Een stapje hoger in de prijslijst is de Plus-uitvoering voor 43.990 euro met grotere wielen, een achteruitrijcamera, ledmatrix-koplampen en wat visuele uitspattingen. Vervolgens is er het Max-uitrustingsniveau voor 49.490 euro. Die heeft 20-inch wielen, een panoramadak, extra rijhulpjes, comfortstoelen en een head-up display met 3D-projectie van navigatie-aanwijzingen in de voorruit van de auto. Deze voorziening werkt echter door de softwareproblematiek nog niet. Daarvoor is de genoemde fysieke update in 2021 bedoeld. Hetzelfde geldt voor Apple Carplay en Android Auto. Deze tegenwoordig basale connectiviteit is standaard op alle versies, maar werkt ook pas volgend jaar. De verklaring is de compleet nieuw elektrische architectuur van de ID.3, die werkt met een soort computerserver, waarop vanaf afstand updates en upgrades geüpload kunnen worden. Verder heeft de ID.3 twee computers die talloze functies draaiende houden. Eentje bedient de rijsystemen en comfortzaken, terwijl de andere het infotainmentsysteem en de displays laat werken. De software van die computers zorgde voor hoofdpijn bij Volkswagen wegens allerlei storingen. Uiteindelijk wordt de ID.3 niet met budgetsoftware de weg opgestuurd, maar er ontbreken wel enkele (basis)functies.

Volkswagen ID.3: goed IDee, maar…
Foto: Volkswagen

Interieur

De ID.3 is een paar centimeter korter dan een Golf, maar heeft een wielbasis die in de buurt komt van de Passat. De motor ligt in dit geval achterin, drijft de achterwielen aan en het accupakket bevindt zich tussen de assen. De kofferbak meet 385 liter en met de bank plat 1267 liter, waarmee hij op het niveau zit van de Golf. Hij mag niets trekken, maar er kan wel een trekhaak onder voor een fietsendrager die maximaal 55 kg mag meetorsen. Op de achterbank houd je als persoon van 1,80 meter zo’n tien centimeter ruimte tot de voorstoel over en de hoofdruimte is pakweg vijf centimeter; meer Passat dan Golf. De bank heeft een prettige zithoek en een voldoende lange zitting. Voorin staan vlakke stoelen, maar ze bieden voldoende steun en een prettige zitpositie. De dubbele A-stijlen zijn dun en er zit een klein ruitje tussen om het zicht goed te houden. Achter het stuur staat een schermpje voor de belangrijkste rij-informatie en centraal de ‘tablet’ die afgeleid is van de Golf. Dat betekent geen fysieke knoppen meer, maar enkele swipefuncties; voor de rest moet alles met aanraakopdrachten. De menu’s zijn niet allemaal even doorgrondelijk, de rekensnelheid is vrij traag en de reacties op het scherm mogen sneller, maar over het algemeen kom je er met een paar klikken wel uit. Het dashboard heeft een zachte toplaag en bestaat verder uit harde kunststoffen om kosten te besparen; meer van het niveau Polo dan Golf.

Volkswagen ID.3: goed IDee, maar…
Foto: Volkswagen

Rijden

Rechtsboven aan het instrumentarium voor de bestuurder zit de keuzehendel voor de eentraps automaat. In rijmodus D kun je eindeloos zeilen en in B regenereert hij krachtiger. De stroomaanname is soepel en de versnelling voelt vloeiend. Geen overdreven uitbarsting, maar veel souplesse en dat kenmerkt de totale rijbeleving. Het rempedaal is zacht en laat zich daardoor uitstekend doseren. Overigens heeft hij achter trommelremmen, maar de vertraging is bij normaal gebruik goed. Wel heeft de reminstallatie moeite met zware belastingen, want na een korte sportsessie sloegen letterlijk de vlammen van de voorste remblokken. Deze middenklasser heeft dan ook een fors gewicht van bijna 1800 kilo. Mankeert er wat aan de remmen? Een uitgebreide test in Nederland gaat een definitief oordeel geven.

Hij weet zoals vrijwel alle elektrische auto’s de grote massa te verbloemen door de goede gewichtsverdeling. Door het lage zwaartepunt kan de vering soft zijn en de demping soepel zonder dat hij extreem veel overhelt. Variabele dempers zijn een optie en zijn ook in de stugste stand voldoende vergevingsgezind. Alleen op korte oneffenheden komt er wel eens een dreun uit de achterwielophanging. Wij reden op 19-inch wielen; op grond daarvan lijkt 20-inch geen aanrader. Over het algemeen is het comfort zeer goed en het interieur heel stil. De besturing is licht, precies en weet in combinatie met zijn neutrale weggedrag zelfs tot enig rijplezier te leiden. De ID.3 laat zich nauwkeurig plaatsen, blijft mooi liggen, voelt stijf en draait gecontroleerd een bocht in. Onderstuur ontstaat ook als je te vroeg op het gas gaat, waarna de neus uitveert en grip verliest. Bovendien laat het elektronisch stabiliteitssysteem met een stevige ingreep weten dat de achterwielen geregeld moeite hebben om de 310 Nm aan het asfalt te krijgen.

Volkswagen ID.3: goed IDee, maar…
Foto: Volkswagen

Test

Tijdens een aantal verbruiksruns in ideale weersomstandigheden (droog, weinig wind en 22 graden Celsius) wisten we zo’n 15 à 16 kWh per 100 kilometer te verbruiken. Dat correspondeert met een actieradius van 350 à 400 kilometer. Is de accu leeg, dan kan hij maximaal 11 kW AC- en 100 kW DC-laden. Dat leidt naar een antwoord op de volgende vraag: hoort deze ID.3 dan in het rijtje thuis van de Kever en de Golf? Zo baanbrekend is de ID.3 niet, ondanks een mooie range, acceptabele prijs en uitgebalanceerde rijeigenschappen. De voortrekkersrol is in het elektrische tijdperk ingenomen door Tesla. Zij brachten de massa aan de duurdere EV, maar de ID.3 gaat ongetwijfeld wel een grote groep vertrouwd maken met de elektrische auto.

Specificaties Volkswagen ID.3 1st

  • Prijs: € 37.990,--
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 s
  • Gem. verbruik: 15,5-16,0 kWh/100 km
  • Motor: permanent magneet synchroonmotor
  • Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
  • Max. koppel: 310 Nm
  • Actieradius: 426 km
  • Transmissie: eentraps automaat, achterwielaandrijving

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →