Mediahuis Groep neemt Noord-Nederlands mediabedrijf NDC over

Print
Mediahuis Groep neemt Noord-Nederlands mediabedrijf NDC over

Afbeelding: NDC

De internationale Mediahuis Groep, uitgever van onder meer De Limburger, NRC en Telegraaf, neemt NDC Mediagroep over. De aandeelhouders van het Noord-Nederlands mediabedrijf, FB Oranjewoud en JM Fonds, zijn akkoord met de overname, die wel nog goedkeuring behoeft van mededingingsautoriteit ACM. Beide bedrijven hebben het nieuws bevestigd.

NDC is uitgever van verschillende titels, zoals Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad. Het concern bereikt wekelijks meer dan twee miljoen lezers zowel in print als online en telt zo’n 193.000 abonnees. Bij het Noord-Nederlandse mediabedrijf zijn 600 medewerkers werkzaam.

NDC heeft al een tijd financiële problemen. Het aantal abonnementen krimpt gestaag, evenals de advertentie-omzet. In 2018 kwam een verlies van 4,8 miljoen euro in de boeken op een omzet van 115 miljoen euro. Ook in het afgelopen jaar had NDC het zwaar.

Toekomst

De huidige aandeelhouders zien in Mediahuis Groep de juiste strategische partner om NDC een duurzame toekomst te garanderen. Zo sluit de geografische dekking van NDC goed aan bij de overige activiteiten van Mediahuis in de Nederlandse markt. Tegelijkertijd wint NDC aan digitale en commerciële slagkracht.

De sterke regionale identiteit van NDC Mediagroep staat voor Mediahuis voorop. Pier Baarsma, algemeen directeur NDC mediagroep: „Bij Mediahuis is de onderneming in veilige handen en is de continuïteit gegarandeerd. We maken straks, als alles volgens plan verloopt, deel uit van Mediahuis als zelfstandig dochterbedrijf. Met een eigen directie en twee noordelijke vertegenwoordigers in de raad van commissarissen heeft Mediahuis een garantie gegeven voor de regionale verankering van NDC.”

Evert van Dijk, algemeen hoofdredacteur en directielid van NDC: „De journalistieke onafhankelijkheid en de regionale identiteit van onze titels staan voorop. Door de samenwerking binnen Mediahuis kunnen we de noodzakelijke digitale transformatie versnellen en mogelijk putten uit de beste verhalen van hun andere mooie titels.”

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep: „De voortgaande digitalisering maakt het voor mediabedrijven noodzakelijk om de krachten te bundelen, schaalvoordelen optimaal te gebruiken en te leren van elkaars expertise.”

Mediahuis Groep – in 2013 ontstaan uit een samenwerking tussen de Belgische mediabedrijven Concentra en Corelio – geeft titels uit in Nederland, België, Luxemburg en Ierland.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen