Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Vlak na de sluiting van ENCI wil cementfabriek CBR groeve net over de grens fors uitbreiden

Vlak na de sluiting van ENCI wil cementfabriek CBR groeve net over de grens fors uitbreiden

De ENCI-groeve is ongeveer 125 hectare groot; de geplande uitbreiding bij CBR is ruim 107 hectare. Afbeelding: Stefan Koopmans

Gronsveld / Eckelrade / Noorbeek / Mheer / Ulvend / Sint Geertruid / Cadier en Keer / Mesch / Oost-Maarland / Withuis / Rijckholt / Bergenhuizen / Terlinden / Banholt / Bemelen / Margraten / Scheulder / Eijsden / Mariadorp / Maastricht / Itteren -

Cementfabriek ENCI in Maastricht heeft de deuren nog niet gesloten of het Belgische zusterbedrijf CBR kondigt aan de groeve vlak over de grens bij Eben-Emael met ruim 107 hectare te willen uitbreiden. Dat is bijna net zo groot als de totale ENCI-groeve.

Volgens CBR is de uitbreiding van groeve Romont noodzakelijk om de fabriek op de lange termijn draaiend te houden. Jaarlijks verwerkt CBR in Lixhe 1,2 miljoen kubieke meter mergel uit de groeve tot klinker, het halffabricaat van cement. Met de extra uitbreiding zou CBR tot 2043 voorzien zijn van voldoende mergel om de cementoven draaiend te houden.

Winningszone

CBR valt onder hetzelfde moederconcern HeidelbergCement Group, dat vorige maand ENCI in Maastricht met een groeve van 125 hectare definitief sloot. De Belgische uitbreiding gaat om een terrein van 107,5 hectare in het buitengebied van Kanne, Zussen en Eben-Emael. Het is landbouwgebied met een landschappelijke waarde, dat formeel moet worden omgevormd tot ‘winningszone’. Procedures hiervoor zijn in gang gezet.

Lees ook: Tragedie in cement, ENCI sluit na bijna honderd jaar de deuren

Vlak na de sluiting van ENCI wil cementfabriek CBR groeve net over de grens fors uitbreiden
Foto: De Limburger

De plannen van CBR zorgen voor de nodige onrust in de omliggende dorpen. Niet alleen wordt de aantasting van het landschap betreurd, er wordt ook gevreesd voor stof- en geluidsoverlast plus verkeersoverlast van vrachtwagens. CBR stelt dat de uitbreiding geen extra verkeer zal opleveren op wegen rondom de groeve. De vrachtwagens zullen via bestaande routes op het terrein rijden. Ook wordt er gebruikgemaakt van een ondergrondse transportband van ruim twee kilometer die de groeve verbindt met het fabrieksterrein in Lixhe.

Trillingen

Omwonenden maken zich zorgen over de effecten van trillingen van de vrachtwagens op de stabiliteit van de vele gangenstelsels die onder de dorpen lopen. Het is algemeen bekend dat de bodem niet erg stabiel is; met name in Zussen zijn er nog geregeld instortingen.

De uitbreiding is nu gepland op Waals grondgebied; de vrees is dat op de lange termijn ook Vlaams grondgebied opgeofferd moet worden. Volgens het ‘memorandum van overeenstemming’ uit 1977 heeft CBR niet alleen een concessie voor 330 hectare in Wallonië, maar ook nog eens 220 hectare in Vlaanderen. Het gaat om terrein ten noorden van de groeve, tot aan het Albertkanaal.

Natuur

CBR laat voor de nu geplande uitbreiding een milieueffectrapportage opstellen, onder meer om de natuurwaarden in het gebied in kaart te brengen. De fabriek wil biodiversiteitszones inrichten ten gunste van de natuur. De eeuwenoude groeve Trou Loulou blijft behouden; de graafmachines zullen om dit monumentale gangenstelsel heen graven. Twee landbouwwegen komen te vervallen.

Landbouwgebied

Het is de bedoeling dat het gebied nadat het is afgegraven grotendeels opgevuld wordt met grond en weer landbouwgebied wordt. CBR heeft al eerder afgegraven delen op deze manier weer omgevormd tot landbouwgrond. Het is de bedoeling dat uiteindelijk ongeveer 70 procent van groeve Romont weer in handen van boeren komt.

CBR heeft 182 medewerkers en stelt nog eens ruim 400 mensen indirect aan een baan te helpen. Om de extra mergelwinning mogelijk te maken zullen gronden onteigend moeten worden. Het gaat om ongeveer tweehonderd percelen.