Brand zorgt voor flinke rookontwikkeling in appartementencomplex

Print
Brand zorgt voor flinke rookontwikkeling in appartementencomplex

Afbeelding: Arnaud Nilwik

Heerlen / Hoensbroek -

Een brand heeft in de nacht van donderdag op vrijdag voor flink wat rookontwikkeling gezorgd in een appartementencomplex in Heerlen. Oorzaak was een schemerlampje dat op een bed viel, waardoor het linnengoed vlam vatte. Verder onderzoek volgt nog.

Brand zorgt voor flinke rookontwikkeling in appartementencomplex
De rookontwikkeling in het pand is goed zichtbaar. Foto: Arnaud Nilwik

De brandweer rukte rond drie uur met meerdere voertuigen uit voor de brand in het pand aan de Douvenrade. Brandweerlieden hadden het vuur snel onder controle, maar er was wel sprake van flinke rookontwikkeling in het appartementencomplex.

Om die reden besloten hulpdiensten de appartementen van 48 bewoners te ontruimen. Daarvoor werd opgeschaald naar grip 1. Meerdere mensen zijn ter plekke door ambulancepersoneel nagekeken, omdat ze mogelijk rook hadden ingeademd. Vier personen, onder wie de bewoonster van het appartement waar de brand uitbrak, moesten uiteindelijk naar het ziekenhuis. Drie van hen zijn inmiddels weer opgehaald door familie. Hoe het met de vierde persoon gaat is onbekend. De overige bewoners zijn in samenwerking met Sevagram overgebracht naar een opvanglocatie. In geriatrisch revalidatiecentrum Plataan krijgen ze nazorg.

In de loop van de ochtend konden de meeste bewoners weer terugkeren naar hun woningen. Vier appartementen op de begane grond zijn onbewoonbaar verklaard. Voor de bewoners van deze woningen is door Sevagram elders opvang geregeld.

Brand zorgt voor flinke rookontwikkeling in appartementencomplex
De hulpdiensten schaalden op naar Grip 1. Foto: Arnaud Nilwik
Brand zorgt voor flinke rookontwikkeling in appartementencomplex
De bewoners van zo’n twintig appartementen zijn geëvacueerd. Foto: Arnaud Nilwik
Brand zorgt voor flinke rookontwikkeling in appartementencomplex
De bewoners van zo’n twintig appartementen zijn geëvacueerd. Foto: Arnaud Nilwik
Brand zorgt voor flinke rookontwikkeling in appartementencomplex
De bewoners worden opgevangen in een opvanglocatie. Foto: Arnaud Nilwik

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →