Autotest

DBX: reddingsvoertuig voor Aston Martin

Print
DBX: reddingsvoertuig voor Aston Martin

Aston Martins reddingsvoertuig? De nieuwe DBX is niet grensverleggend of baanbrekend. Afbeelding: Max Earey

Aston Martin kun je gerust een avontuurlijk merk noemen en niet alleen dankzij de prestaties en looks van hun sportauto’s. Ook het bedrijf zelf verkent keer op keer de financiële grenzen. Ditmaal is de DBX het reddingsvoertuig dat als een Bond de held komt spelen.

Er waren eerder cruciale modellen in de avonturenserie Aston Martin. Ik herinner me de introductie van de DB9 nog, die was toen helemaal nieuw en hoogstnoodzakelijk voor het voortbestaan van het merk. Want hoe baanbrekend de voorganger DB7 in zijn tijd ook was, zijn magie was uitgewerkt. Opvolger DB9 smeedde weer een stevig, nieuw fundament met VH (Verticale en Horizontale elementen)-platformtechnologie, waarbij gegoten aluminium elementen deels worden verlijmd met aluminium plaatwerk. Die techniek perfectioneerden ze verder met de DB11 (ook dat was een cruciaal model) en daar is het huidige modellengamma weer op gebaseerd. De DBX borduurt verder op deze platformtechnologie, maar een SUV is uiteraard een heel andere uitdaging dan de sportauto’s en GT’s die het hart van het merk zijn en hopelijk blijven.

Autotest Aston Martin DBX. Video: Autovisie

Concurrentie

Kijken we naar het prijskaartje van 269 duizend euro, dan zien we dat hij een Porsche Cayenne, die ook 550 pk heeft, achter zich laat, want die super-SUV kost ‘maar’ 201.400 euro. Zelfs een Bentley Bentayga V8 heb je voor minder dan Astons nieuwe held, want die kost net geen 235 mille. Deze prijsstelling reflecteert hoe dan ook ambitie en hopelijk dito kwaliteiten. Want vergeet ook toppers als de Audi RS Q8, de Maserati Levante Trofeo, de Range Rover Sport SVR of de Mercedes-AMG G63 niet; die kun je stuk voor stuk voor veel minder geld ophalen. Alleen de 600 pk sterke Lamborgini Urus overtreft deze DBX, zowel op de factuur als in het specificatieoverzicht in de folder.

Het aluminium bouwsysteem waarmee Aston Martin de DBX maakte, staat een hoge mate van variatie toe bij de samenstelling van de elementen die uiteindelijk de zelfdragende body vormen. Opvallend is de lange wielbasis van 306 centimeter, waarmee hij de concurrentie verslaat. Zijn totale wagenlengte is 504 cm en daarmee overtreft hij een Range Rover met vier centimeter. De Bentayga is overigens nog een kleine tien centimeter langer en dik zes centimeter hoger. Onder de vloeiende lijnen van het bodywork gaat techniek schuil van AMG. Deze DBX heeft de V8-twinturbo van de AMG E63 S. Ook de vierwielaandrijving, waarmee de aandrijfkrachten intelligent met actieve differentiëlen worden verdeeld, komt van die auto. Er kan 100 procent van het vermogen naar de achteras, maar een driftmodus is niet verkrijgbaar. Met torque-vectoring wordt de kracht tussen beide achterwielen verdeeld. Tot zover de overeenkomsten met de AMG E63 S, want de DBX heeft niet diens transmissie met dubbele koppeling, maar de negentraps G-tronic automaat van Mercedes.

DBX: reddingsvoertuig voor Aston Martin
Foto: Max Earey

De ondersteltechniek van de DBX is zoals je van een auto in deze klasse mag verwachten: hij combineert luchtvering met adaptieve dempers van Bilstein. De remmerij die de 2245 kg tot stoppen moet kunnen brengen, heeft op de voorwielen gegroefde en geventileerde, 38 mm dikke schijven van 41 centimeter doorsnede, waar de remblokken met zes remcilinders in mogen happen. Op de achterwielen geventileerde schijven met een twee centimeter kleinere doorsnede. Op de voor- en achteras zijn meer verschillen te noteren, want het speciale Pirelli PZero-rubber heeft ook afwijkende maten: voor noteren we de maat 285/40, achter zijn de 22-inch wielen geschoeid met 325/35-banden. De vertraging is goed te doseren en de remkracht overtuigend is, maar ook niet schokkend goed.

Op de weg

Ondanks het feit dat de prooi van de DBX eerder in de etalages van Old Bondstreet of de P.C. Hooftstraat te vinden is dan in de bossen van het offroad-track van de Millbrook Proving Ground, moet hij daar toch aantonen dat hij een SUV is. En dat lukt, want hij pakt heuvels, diepe sporen en afdalingen die je met je RS6 even overslaat. De DBX heeft dan ook genoeg grondspeling en terreininstellingen waarmee je zijn wagenhoogte en gripprogramma’s kunt variëren. Met zijn luchtvering kun je hem tot 4,5 centimeter hoger ‘zetten’, maar ook vijf centimeter laten zakken om het instappen te vergemakkelijken. Op de testbaan en op de openbare weg proeven we daarna zijn rijeigenschappen op verharde wegen. Daar valt op dat hij mooi vlak blijft dankzij actieve stabi’s en voel je dat hij behoorlijk direct stuurt met zijn besturing die maximaal 2,6 omwentelingen lock-to-lock nodig heeft.

DBX: reddingsvoertuig voor Aston Martin
Foto: Max Earey

De DBX voelt overigens ondanks zijn goede bodycontrol en grip door onder andere double wishbones voor en een multilink-achteras en vierwielaandrijving niet onnatuurlijk aan. De techniek staat bewust wat rol toe. „Je moet wel kunnen voelen wat een auto doet en gaat doen, daar helpt een beetje bodyroll bij”, vertelde hoofd driving dynamics Matt Becker me. Hij gaf toe dat er concurrenten zijn die strakker en harder de hoek omgaan, maar dat is niet de Aston Martin-stijl. Bochten moet je met een beetje schwung nemen, vertaal ik dan maar heel vrij, ondertussen zoekend naar woorden die goed beschrijven wat je nou eigenlijk ervaart. Want deze DBX heeft niet de instuurscherpte van een Maserati en voelt ook niet aan alsof hij uit Porsche-graniet gehouwen is. Hij mist de precieze besturing en feedback van zo’n Cayenne en neigt eerder naar die van een Range Rover Sport.

Twijfel

Onder begeleiding van de roffelende AMG V8 kun je deze gigant ook moeiteloos en met vertrouwen door bochten jagen. Maar uiteindelijk mis je wat precisie in de besturing en vertroebelen de grote zware wielen de interactie. Al met al is dit wel een SUV en minder een Aston Martin, want dat analoge gevoel van een DB11 heeft hij niet. Gelukkig heeft Aston Martin (voorlopig) afgezien van vierwielbesturing, want die verlengt voor je gevoel vaak de ‘zetfase’. Dat geeft gevoelsmatig vaak meer twijfel dan een aanzet om de nog verder gelegde grenzen te verkennen.

DBX: reddingsvoertuig voor Aston Martin
Foto: Max Earey

Grenzen verkennen en stuurkwaliteiten zijn bij een SUV gelukkig iets minder een prioriteit dan bij een GT. Dat het een SUV is, voel je terug door de hogere, maar fijne zitpositie. Bovendien zit je lager dan in de gemiddelde SUV, eerder op cross-overhoogte. Dat komt deels door de hoge taillelijn, vrij diepe zit en het hoge dashboard in combinatie met de relatief lange neus.

Het interieur is, zoals je mag verwachten, een oase van leer met desgewenst optionele Broque-afwerking, contrasterende kleuren enzovoort. Het is ook de eerste Aston Martin die een volledig peloton aan rijassistenten aan boord heeft. Het dashboard is met twee schermen volledig digitaal. De DBX heeft ook de connectiviteit die je mag verwachten met voldoende usb-poorten. Qua comfort zit je goed genoeg, hoewel de afrolgeluiden op slechter wegdek beter gedempt zouden mogen worden. Voldoende praktisch is de DBX ook, met een klasseconforme 480 liter bagageruimte en maximum trekvermogen van 2700 kg.

DBX: reddingsvoertuig voor Aston Martin
Foto: Max Earey

Eindoordeel

Al met al heten we een SUV welkom die voldoende Aston Martin is dankzij herkenbaar design, maar vooral ook door het kleinserie-gevoel dat deze DBX je geeft ten opzichte van het massawerk van Audi en Porsche. Die evenaren de DBX overigens in bouwkwaliteit en dynamische kwaliteiten zeker en overtreffen hem in sommige opzichten. Want deze DBX is niet state of the art qua techniek of grensverleggend in welk opzicht dan ook. Maar dat zijn de GT’s eigenlijk ook nooit. Net als die modellen koop je deze DBX eerder vanwege zijn looks, merklabel en exclusiviteit.

Specificaties Aston Martin DBX

  • Prijs: € 269.000,--
  • Topsnelheid: 291 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 6,9
  • CO2-emissie: 269 g/km
  • Motor: V8-twinturbo, 3982 cm3
  • Plaatsing: voorin, lengterichting
  • Max. vermogen: 550 pk
  • (405 kW)/6500 min-1
  • Max. koppel: 700 Nm/2200 min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: 9-traps automaat
  • Aandrijving: vier wielen

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →