Consument geeft online zo’n 12 procent meer uit

Print
Consument geeft online zo’n 12 procent meer uit

Afbeelding: ANP

De Nederlandse online consumentenbestedingen stegen in het tweede kwartaal van dit jaar met 12 procent naar bijna 6,4 miljard euro.

Terwijl de onlinebestedingen aan diensten als reizen en tickets een daling van 45 procent kenden ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar, werd dit door de groei in uitgaven aan producten van 52 procent ruimschoots gecompenseerd, meldt Thuiswinkel.org na onderzoek van marktonderzoeker GfK.

Uit de cijfers blijkt volgens Thuiswinkel.org dat de coronacrisis zoals verwacht in het tweede kwartaal van dit jaar een grotere impact had op de e-commercesector dan in de eerste drie maanden. Het totale aantal onlineaankopen is ook door corona sterk gegroeid, met 22 procent in het eerste halfjaar en met 36 procent in het tweede kwartaal.

Door de gedeeltelijke lockdown eerder dit jaar is het aantal onlinekopers toegenomen. Een jaar geleden waren het er nog 11,7 miljoen, in het tweede kwartaal van 2020 bedroeg dat aantal 12,5 miljoen.