Supermarkten weigeren klanten zonder mondkapje niet

Print
Supermarkten weigeren klanten zonder mondkapje niet

Afbeelding: ANP

De Nederlandse supermarkten laten klanten die geen mondkapje dragen komende tijd gewoon binnen. Ketens als Jumbo en Albert Heijn ondersteunen het advies van het kabinet en een aantal burgemeesters om in bepaalde gebieden een mondkapje te dragen in de winkel, maar laten de keus aan klanten of zij dit daadwerkelijk doen.

Het kabinet kwam maandag met het dringende advies in bepaalde gebieden een mondkapje te dragen tijdens het boodschappen doen. Daarbij werd aan winkels de mogelijkheid geboden klanten die geen mondkapje dragen te weigeren.

Lees ook: Dit zijn alle nieuwe coronamaatregelen

Maar de supermarktbranche heeft via koepelorganisatie CBL besloten dat niet te doen om discussie aan de deur te voorkomen. Eerder liet HEMA al weten dat de warenhuisketen klanten zonder mondkapje niet gaat weigeren.

Wel mondkapjes

Het Rijksmuseum stelt het dragen van mondkapjes wel verplicht voor bezoekers. Alle mensen vanaf 13 jaar die het museum in Amsterdam willen bezoeken, moeten daar vanaf woensdag een mondkapje op. „Veiligheid staat voorop”, zegt een woordvoerster van het museum.

Ook het Van Gogh Museum in de hoofdstad en het Philips Museum in Eindhoven gaan tot de maatregel over.

In verscheidene musea was dinsdag overleg over de nieuwe coronamaatregelen en ook over de wens van de burgemeesters van de drie grote steden en Eindhoven om mensen ook mondkapjes te laten dragen in andere publieke binnenruimten dan winkels, zoals musea.

Het Rijksmuseum gaat ervan uit dat de mensen de kapjes zelf meebrengen. De eerste dagen zal er wel naar een oplossing worden gezocht voor de mensen die er onverhoopt geen bij zich hebben.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →