Smerige lakens en vieze toiletten: hygiëne Nederlandse hotelkamers laat te wensen over

Print
Smerige lakens en vieze toiletten: hygiëne Nederlandse hotelkamers laat te wensen over

Afbeelding: Shutterstock

Hotelkamers in ons land worden niet goed schoongemaakt, ondanks aangescherpte coronaprotocollen. Schoonmakers blijken bedden en wc’s niet schoon te maken en gebruikte handdoeken op de kamer te laten hangen.

Dat blijkt uit een steekproef onder zes bekende hotels die werd uitgevoerd door Kassa dat hiervoor samenwerkte met reisjournalist Daan Vermeer. De journalisten boekten kamers in vestigingen van Bastion (Utrecht), Best Western (Amsterdam), Fletcher (Amersfoort), Ibis (Haarlem), NH Hotel (Utrecht) en Van der Valk (De Bilt).

De journalisten maakten bij hun steekproef gebruik van een UV-marker waarmee ze op twintig objecten markeringen achterlieten in de kamers. Toen ze kort na hun overnachting onder een andere naam opnieuw een reservering maakten voor dezelfde kamer bleek deze in bijna alle gevallen niet goed schoongemaakt te zijn.

Lakens niet vervangen

Bij het Bastion-hotel bleken de kussenslopen, dekbedden en lakens van beide bedden niet te zijn vervangen. Bij de bezochte hotels van Fletcher, Ibis en NH Hotel werd maar één van de twee bedden verschoond. Bij slechts één hotel was het toilet compleet schoongemaakt.

In vijf van de zes kamers werd een groot deel van de achtergelaten markeringen op de lichtschakelaars, bureaus en nachtkastjes teruggevonden. Ook bleken meerdere handdoeken niet vervangen te zijn. Bij het Bastion-hotel bleek het plastic wegwerpbekertje waaruit gedronken was, er gewoon nog te staan.

De hotels hebben aan Kassa laten weten de bevindingen serieus te nemen en hun schoonmaakprotocollen en -controles opnieuw te bekijken. Volgens vakbond CNV moeten hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk hun werk doen.