Nieuwe Europese wet moet bij internet-aankopen beschermen tegen misleiding en verbiedt neprecensies

Print
Nieuwe Europese wet moet bij internet-aankopen beschermen tegen misleiding en verbiedt neprecensies

Staatssecertaris Mona Keijzer. Afbeelding: ANP

Staatssecretaris Mona Keijzer heeft een concept-wetsvoorstel gepubliceerd dat webwinkels strengere regels oplegt en het plaatsen van neprecensies verbiedt. Belanghebbenden kunnen nu een maand reageren op het plan dat voorligt. Maar wat schieten consumenten op met deze wet?

Het kabinet wil consumenten in webwinkels dezelfde bescherming bieden als in fysieke winkels. „Te vaak is informatie bij zowel sociale media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend”, zegt Keijzer. „Dat betekent dat je als consument een aankoop kunt doen of contract kunt afsluiten zonder dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden.” De wet is volgens haar „noodzakelijk om onze economie eerlijker te maken.”

Het gaat om een Europese richtlijn die vanaf 22 mei 2022 door alle lidstaten moet worden toegepast. De wet heeft flinke gevolgen voor onlinewinkels zoals Zalando en bol.com. Als consumenten op zo’n site naar een product zoeken, moeten ze voortaan bijvoorbeeld aangeven of bepaalde producten hoog geplaatst worden omdat ze een advertentie hebben ingekocht. Het moet dus duidelijker worden hoe de volgorde tot stand is gekomen waarop de consument zoekresultaten te zien krijgt.

Ook als webwinkels een ‘gepersonaliseerd’ aanbod laten zien, op basis van informatie over andere websites die de consument heeft bezocht, moet dat duidelijk worden gemaakt. Ook worden webwinkels die met derden werken, verplicht aan te geven of zijzelf of de externe verkopers verantwoordelijk zijn voor retouren. Zo weet de consument waar hij moet aankloppen voor vragen.

Het is de bedoeling dat de wet ook consumenten beschermt die gratis diensten krijgen in ruil voor het afstaan van persoonsgegevens. Bedrijven die dit soort diensten aanbieden moeten straks duidelijk maken hoe lang het contract loopt en hoe het kan worden stopgezet. Volgens de wet mogen consumenten zo’n overeenkomst binnen veertien dagen ‘zonder reden’ direct stopzetten. Als de consument daarvoor kiest, moet de aanbieder de persoonsgegevens verwijderen.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →