Nederlanders gaven tijdens eerste coronagolf een recordbedrag uit tijdens online shoppen

Print
Nederlanders gaven tijdens eerste coronagolf een recordbedrag uit tijdens online shoppen

Afbeelding: EPA

Nederlanders hebben in het tweede kwartaal van dit jaar een recordbedrag uitgegeven bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Ook de omzet van Nederlandse webwinkels groeide harder dan ooit eerder is gemeten.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers. Volgens het statistiekbureau is het zeer waarschijnlijk de coronapandemie die de internetomzet zo hoog heeft opgestuwd.

Nederlandse consumenten gaven in het tweede kwartaal 696 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 37 procent meer in vergelijking met vorig jaar.

De verkopen bij Nederlandse webwinkels stegen in het tweede kwartaal vergeleken met een jaar eerder met 55 procent. Dat is de snelste groei ooit gemeten. Het CBS maakt onderscheid tussen pure webwinkels en multichannelers, bedrijven die zowel via fysieke winkels als internet verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland groeide met 45 procent. Bij de multichannelers was de onlineverkoop in het tweede kwartaal zelfs 68 procent hoger.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →