‘Nederlandstalige trollen actief bij verkiezingen VS’, D66 en CDA willen andere aanpak

Print
‘Nederlandstalige trollen actief bij verkiezingen VS’, D66 en CDA willen andere aanpak

Afbeelding: AFP

Onjuiste en misleidende berichten over de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten worden ook in Nederland verspreid. Dat meldt Pointer. Het datajournalistieke platform stelt dat het in de afgelopen twee maanden 476 Nederlandstalige trollen op Twitter heeft gevonden die desinformatie hebben verspreid over de verkiezingen tussen Trump en Biden.

Vaak gaat het om complottheorieën die via afbeeldingen, korte video’s en websites worden gedeeld.

Deze anonieme accounts proberen de Nederlandse blik op de verkiezingen te beïnvloeden en te misleiden. Een deel van de gevonden trollen probeert daarnaast met verbale intimidatie gesprekken op sociale media te laten ontsporen, aldus Pointer.

Twitterberichten

Sinds augustus heeft het datajournalistieke platform Nederlandstalige Twitterberichten waarin de Democratische presidentskandidaat Joe Biden en de Republikeinse president Donald Trump worden genoemd, verzameld en handmatig geanalyseerd.

,,De Nederlandstalige trollen delen voornamelijk links naar YouTube-video’s. Dit zijn video’s waarin complottheorieën worden gedeeld, of interviews waarin de tegenstander van hun beoogde presidentskandidaat slecht naar voren komt’’, stelt Pointer. ,,Grote nieuwswebsites zoals Telegraaf, AD en NOS staan ook tussen de meestverspreide links. Niet omdat daar desinformatie op staat, maar omdat de trollen een draai aan bepaalde berichten geven.”

Lees ook: Joe Biden zal Europa niet opeens omhelzen als hij president wordt

Michael Hameleers, docent politieke communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, zei tegen Pointer dat trollen met opzet provoceren om daarmee hun ideologische overtuigingen aan anderen over te brengen. ,,Een zorgelijke ontwikkeling’’, concludeert Hameleers. ,,En als dat steeds vaker gebeurt, dan kan je tijdens verkiezingen zien dat mensen zich wellicht niet meer baseren op de feiten.”

Algoritmes aanpakken

Regeringspartijen D66 en CDA willen het groeiende probleem van desinformatie die via platformen als YouTube en Facebook wordt verspreid, aanpakken. Eerste stap is een breed onderzoek naar algoritmes, schrijft De Volkskrant.

Politieke beïnvloeding, discriminatie, polarisatie: desinformatie heeft de afgelopen jaren in zijn verschillende verschijningsvormen voor maatschappelijke schade gezorgd, constateren Kamerleden Kees Verhoeven (D66) en Harry van der Molen (CDA). In die verspreiding spelen de algoritmes van de grote techbedrijven een voorname rol. YouTube, Twitter of Facebook bepalen via die algoritmes wat het publiek te zien krijgt.

Oncontroleerbaar

Diezelfde algoritmes zijn oncontroleerbaar en niet inzichtelijk. Waarom krijgt iemand op YouTube prominent een filmpje over het gevaar van vaccins te zien? Of over 5G-zendmasten? Niemand die het precies kan uitleggen. Hoog tijd dus voor een grondig onderzoek naar de maatschappelijke impact van private algoritmes, vinden de Kamerleden. Zij dienen woensdag een motie in met deze strekking, tijdens het debat van de Tweede Kamer over desinformatie en digitale inmenging.