Voetbal in coronatijd houdt tv-kijkers óók van de buis weg

Print
Voetbal in coronatijd houdt tv-kijkers óók van de buis weg

Een cameraman van FOX Sports bij lege tribunes in Arnhem. Afbeelding: ANP

Het betaald voetbal mag ondanks het rondrazende coronavirus nog altijd worden hervat. De KNVB en het kabinet wijzen naar de vorm van afleiding die het voetbal in barre tijden vormt. Maar zijn er inderdaad ook veel meer kijkers dan voorheen?

Voetbal als een van de weinige vormen van vertier, zo redeneert de KNVB het besluit om de eredivisie en eerste divisie voort te zetten. Nu we nauwelijks meer de deur uit kunnen voor een uitje of een stadionbezoek, moet de televisie met daarop een surplus aan voetbal dienen als ideale afleiding. Maar opvallend genoeg wordt er beduidend minder live naar voetbalwedstrijden gekeken dan een jaar geleden.

Lees ook: Opinie: Betaald voetbal moet in bubbel of anders stoppen

Als we kijken naar oktober vorig jaar, werd de televisie gemiddeld 373.000 keer op FOX Sports 1 afgesteld. Dit jaar gebeurt dat wekelijks ‘slechts’ 230.000 keer, zo berekende stichting Kijkonderzoek. Daarin keken de kijkcijferexperts alleen naar de eerste uitzendingen op de betaalde kanalen, dus werden de herhalingen buiten beschouwing gelaten. Een kanttekening is wel dat in de eredivisie nog geen klassiekers of topduels op het programma hebben gestaan. In de laatste speelronde van oktober vorig jaar stonden bijvoorbeeld PSV-AZ en Ajax-Feyenoord op het programma.

Lees ook: Column: Laat de coronagolf in de kleedkamers de aanzet zijn tot het nemen van het enige juiste besluit: het stopzetten van competities

Interesse

Maar is er dan daadwerkelijk in coronatijd veel minder interesse in voetbal dan voorheen? Nee, dat niet. De bord-op-schootuitzendingen van de NOS, waarin de hoogtepunten van de eredivisieduels ieder weekend voorbijkomen, werden vorig jaar wekelijks iets meer dan anderhalf miljoen keer bekeken. Dit jaar zijn er gemiddeld bijna 200.000 geïnteresseerden meer: 1.715 miljoen om precies te zijn.

De wedstrijd die deze maand de meeste mensen thuishield, was de ontmoeting tussen RKC en Feyenoord van afgelopen weekend. Ongeveer 677.000 mensen zagen RKC tweemaal op voorsprong komen, maar Feyenoord uiteindelijk een punt pakken in Waalwijk (2-2). Feyenoord trok daarmee meer kijkers dan Ajax de dag daarvoor deed tijdens het historische bezoek aan VVV-Venlo (0-13).

Beluister hier de nieuwste voetbalpodcast van De Limburger:

Voetbalpodcast 26 oktober. Video: De Limburger