Amsterdam

Crisisoverleg bij KLM met bonden over loonmatiging

Print
Crisisoverleg bij KLM met bonden over loonmatiging

Afbeelding: ANP

KLM heeft de vakbonden voor crisisoverleg bijeengeroepen.

De partijen moeten weer om tafel over aanpassingen van de arbeidsvoorwaarden om zich te verzekeren van noodsteun van de Nederlandse overheid, van in totaal 3,4 miljard euro. Dat zeggen bronnen bij KLM, na eerdere berichtgeving door De Telegraaf.

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) ging niet akkoord met het voorstel zoals dat er nu ligt. De looptijden van de afspraken over loonmatiging zijn volgens Hoekstra te kort en zouden moeten gelden zolang het steunpakket loopt, namelijk tot 2025.

Lees ook: Air-France-KLM verliest 1,7 miljard euro in zomermaanden

Volgens de ingewijden wist Hoekstra begin oktober al dat de looptijd van de overeenkomst korter was dan de looptijd van het steunpakket. Daarbij wordt ook gewezen op de situatie in Frankrijk, waar de overheid en Air France gezamenlijk optrekken om de toekomst van de maatschappij veilig te stellen. Bij KLM voelen ze zich op het laatste moment voor het blok gezet.

Agenda

In Nederland lijkt iedereen een eigen agenda te hebben, zo klinkt het. Door Hoekstra wordt op deze wijze „gesold” met de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Naast de overheid gaat het dan ook om de vakbonden. Volgens de KLM-bronnen is de situatie daardoor onwerkbaar voor het bezweren van een crisis.

Hoekstra houdt vast aan besparingsopdracht bij KLM

Minister Wopke Hoekstra houdt vast aan de besparingsopdracht die hij aan de KLM-directie heeft meegegeven als voorwaarde voor miljardensteun om de coronacrisis door te komen. Daar kan „geen onsje vanaf”, zegt de bewindsman.

Het kabinet stelde KLM afgelopen zomer miljarden aan noodleningen en garantstellingen in het vooruitzicht. Maar dan moet de luchtvaartmaatschappij wel de kosten structureel verlagen, onder meer via een loonoffer van het personeel. Eind deze maand moet daarvoor een door de minister goedgekeurd voorstel op tafel liggen.

KLM diende onlangs een besparingsplan in, na overleg met de vakbonden. Maar volgens ingewijden mist Hoekstra daarin een blijvende kostenverlaging die het bedrijf ook op de langere termijn weerbaarder maakt. De minister wil nu nog geen finaal oordeel geven, maar zegt wel dat de race nog niet gelopen is. „De maand is nog niet om, ik hoop dat het lukt.”

Hoekstra noemt de voorwaarden die het kabinet gesteld heeft „een redelijk en afgewogen pakket”. Er wordt rekening gehouden met de belangen van de werknemers en het toekomstperspectief van KLM. „Maar de steun wordt wel opgehoest van belastinggeld dat Nederlanders met hard werken verdienen.”

De kwartaalcijfers die moedermaatschappij Air France-KLM vrijdag presenteerde zijn „ronduit rampzalig”, zegt Hoekstra. „Dat laat zien in wat voor situatie de luchtvaart, en ook KLM, zich bevindt.”

In Den Haag is het vooral de houding van de vakbonden die voor frustratie zorgt. Ingewijden wijzen erop dat Hoekstra al bij herhaling heeft aangegeven dat de kostenbasis bij KLM ook voor de coronacrisis al een punt van zorg was. Daar is ook KLM-topman Pieter Elbers van doordrongen, zeggen zij, maar de vakbonden zitten structurele hervormingen in de weg.

Ander plan

Komt KLM niet met een ander plan, dan wordt het voortbestaan van de onderneming bedreigd en komen belangrijke internationale luchtvaartverbindingen in gevaar. De partijen hebben nog twee dagen om met een nieuw voorstel te komen. Bij KLM is het geld „hard nodig”. Het bedrijf schrijft door de crisis dieprode cijfers.

Haagse bronnen spreken van een duivels dilemma. Enerzijds wil het kabinet de positie van Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt niet zomaar opgeven. Maar KLM steunen zonder dat het aan de gestelde voorwaarden voldoet, zou een ongewenst precedent scheppen in een tijd dat heel veel bedrijven worstelen om te overleven.

Vakbonden wilden nog niet op de recente ontwikkelingen reageren of waren nog niet bereikbaar voor commentaar.