Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Nieuwe containerterminal aan het spoor pal over de grens bij Venlo

Nieuwe containerterminal aan het spoor pal over de grens bij Venlo

CargoBeamer heeft een eigen systeem ontwikkeld om containers razend snel te laden en te lossen van treinen. Afbeelding: CargoBeamer

Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen -

Op het oude spoorwegemplacement in Kaldenkirchen, pal over de grens bij Venlo, komt een nieuw containeroverslagstation. Logistiek ondernemer CargoBeamer in Leipzig investeert dertig miljoen euro in de nieuwe terminal.

CargoBeamer heeft in eigen huis een laad- en lossysteem ontwikkeld waarmee pallets met containers zonder kraan vanaf een oplegger op een treinwagon kunnen worden geschoven. Volgens het bedrijf kunnen treinen met deze volledig geautomatiseerde methode razendsnel worden geladen en gelost, sneller dan lukt met een hijskraan zoals die op de meeste plaatsen wordt gebruikt. Als de innovatieve terminal klaar is wil CargoBeam beginnen met twee treinen per dag; dat aantal moet oplopen tot acht per dag. Het overslagstation zal 24 uur per dag, 7 dagen per week in gebruik zijn.

De nieuwe terminal van het Duitse bedrijf meet bijna acht hectare en gaat het oude spoorwegemplacement van Kaldenkirchen delen met het overslagstation van Cabooter. Dit Venloos bedrijf slaat daar sinds 2016 containers over. Ook voor CargoBeam maar dan met een conventionele kraan. Cabooter en CargoBeam delen straks een nieuwe in- en uitgang tot het spoorwegemplacement. Die toegangsweg wordt aangelegd ter hoogte van de oprit naar de BAB61 richting Venlo en Mönchengladbach.